Jump to content

Lite med båter utpå til å være påske?

Pequod

Recommended Posts

Selv har jeg ikke kommet meg utpå denne påsken, og det kan synes som om det gjelder mange andre. Om det skyldes det kjølige været eller at påsken kom litt tidligere i år enn i fjor, skal jeg ikke si noe om. Men påsken i år har jo stort sett vært bra når det gjelder været, bare i går at det var litt dårlig.

Når jeg sjekker gjestehavnene rundt omkring i nærområdet (de med webkamera) så ser det ganske labert ut til å være en fredag:

Skjærhalden  - halvfull (mulig noen er overvintrere?)
Oscarsborg - God plass (båter ligger langsides der de vanligvis ligger i bøye)
Drøbak - under halvfull, masse plass
Son - nesten tom for gjestebåter, stort sett overvintrere
Horten - mange båter, men flesteparten ser ut til å være båter i vinterhavn
Tønsberg - omtrent tom
Østre Bolærne - under halvfull, masse plass
Verdens Ende - masse plass

Unntaket er Strömstad - omtrent fullt i indre havn skjærtorsdag, mye ledig langfredag. Ledige plasser i ytre havn hele tiden, så ikke stappfullt der heller.

Bra med båter på tur i Trøndelag til å være halvtidlig påske. Men så er vi også velsignet med et usedvanlg godt vær denne påsken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Veldig lite båttrafikk her i Arendalsområdet også i påska. Har kjørt rundt Tromøya, bortom Gjeving, Tvedestrand og Hasseltangen. Stort sett i litt under 5 knop med 6-hesteren.

På utsida av Tromøya var det vel ca 4 båter i bevegelse.

På Gjeving-turen så jeg vel antakelig flere seler enn båter (regner bare med båtene i fart). Men da var det vel ca 30 seler på det vanlige stedet ved Lykterne eller hva det nå heter.

Snøen dekket mye av båten skjærtorsdag. Og en dag i påska ble det litt idbryteraktivitet da jeg skulle ut fra båtplasser.

Av noe i nærheten av 100 plasser i båthavna så er vi kun 2 som har ute båten. Mulig den andre har overvintret på vannet.

Det er uansett fint å være ute i båt nå, så rart ikke flere er det istedet for å streve på ski eller hva de må driver med. Synd det skal regne på mandag.

Det er også lite fare for kø på båtrampene i påsken.

Mulig drivstoffpriser skremmer mange. Leste at det alltid er billigst i Arendal, men her har det for en stor del ligget over 25 kr/liter for bensin ved vannet. Har imidlertid klart å treffe på 22,99 kr/l de to gangene jeg har fylt tilsammen 60 liter.

Fantebukta, Kommersøya, mange, to utenpå hverandre.

Grisebukta, Kommersøya, to.

Søndre odden Kommersøya, to.

Gåserumpa, ingen siden landgangen til flytebrygga ikke er lagt ut. 

Gjestehavna Holmestrand, noen få.

Aktiviteten i Holmestrand havn i dag var høy, så føler at det er full aktivitet.

Ole
S/Y Algol

Er ikke mer enn et døgn siden det snødde i de områdene @olews refererer til. Temperaturen har droppet under null nesten hver natt siste uke.  Ikke veldig varmt ute om ikke sola varmer heller. Er nok mange som ikke synes dette er båtvær.

Bildet under er tatt 06.04.23 kl 14 og er utsikten over Holmestrandsfjorden retning Hurum og Son. :lipseal:

sno_060423.jpg

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Har vært nede i båthavna selv i dag og holdt på med litt forskjellig om bord. Registrerte få andre som holdt på, og det er litt glissent hos oss også. Hos oss er ikke en gang vannet satt på, så det kan nok tyde på at årets sesong vil starte noe senere enn vanlig for mange.

Jeg skal jo ut på tre ukers tur om ti dager, tror kanskje det er best å ta med vintersoveposen denne gangen, for jeg tror det jan bli litt kjølige netter, i alle fall under første del av turen...

Ingen båter på Svenner fyr mandag til tirsdag bortsett ifra de som jobbet med fyrbygningene. Vi var også alene i Stavern tirsdag til onsdag på Festningshavna.

Gøy å stå slalom idag på Kongsberg før ny båttur til søndag igjen. Fine kontraster med hvit snø kontra blått vann!

Er kanskje litt kaldt for mange nå? Kaldt om nettene enda iallefall.

Marinaene Oksenøya, Fornebu, Strand, Sarbuvollen, Solvik, Blommenholm og Lakseberget er jo sperret inne av is, og tilsammen er jo det noen hundre båter som kunne vært på vannet. Mars har som Grønnskollingen sier ikke bydd på mange båtpussedager heller.

Sjøsatte min i dag, fikk lånt meg en plass lenger ut inntil isen går så jeg kommer meg inn Holtekilen. 

Sykehusbrygga i Horten, åtte (35' +) store båter, men fortsatt plass til etpar stykker. Mølen var det fem båter, så der kom vi ikke inn, Algol trenger litt tumleplass der inne.

Her i nordre Vestfold er det høy aktivitet. Sola skinner og det er strålende vær, ikke rart at mange er på sjøen. 

Gjestehavna i Horten sentrum var også godt belagt. Har ikke full oversikt siden jeg ikke gikk ut på bryggene, men mye båter og veldig mange ledige plasser. En god del folk på utestedene like ved.

Redigert av olews
Oppdatering (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...