R.O Startet 7.April.2023 Link til dette innlegget Startet 7.April.2023 De årlige servicepunktene sitter etterhvert i fingrene, men nå er det dags for bytte av kjølevæske, remmer og kompressor olje. Manualen beskriver ikke så godt hvordan dette gjøres. Remmer tenkte jeg mekanikeren skal få gjøre, men komp olje og kjølevæske er vel enkle saker? Har ny/gul kjølevæske. Noen tips/triks her om hvordan dette enkelt gjøres. Noe spesielt å passe på? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.April.2023 Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 Er det grønn kjøleveske på motoren fra før må systemet renses skikkelig før påfylling av gul. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
R.O Svart 7.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 Brigg skrev 59 minutter siden: Er det grønn kjøleveske på motoren fra før må systemet renses skikkelig før påfylling av gul. Er gul på, så blir gul til gul. Hadde full rens med demontering av hele kretsen i 2019 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.April.2023 Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 Da er det bare å tappe av, spyle gjennom (gjerne flere ganger) og fylle på ny kjøleveske. Kjølevesken du tapper av tar du vare på og bruker ved neste vinterkonservering. Tips: Ved påfylling, fyll først konsentrert frostveske tilsvarende 50% av volumet i kjølesystemet, topp deretter opp med rent vann. Du vet aldri hvor mye vann som står i motoren etter gjennomspyling, så å fylle med 50% blanding blir aldri riktig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
staale Svart 11.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2023 Holder på med samme jobben nå for vinterkonservering. Leser i manualen at det er 2 tappepunkter for drenering av ferskvannssystemet. Den ene finner jeg greit under diesel finfilter, men den andre som er merket ved varmeveksleren finner jeg ikke. Løsner tappeventilen som er under sjøvannsuttaket, men den må være for drenering på sjøvannssystemet. Noen som kjenner til dette? Har nå flushet ferskvannssiden ved å drenere kun den fremste tappepluggen ( under diesel filteret) flyt på kun ferskvann og startet motoren noen minutter. Tappet på nytt og flyt opp med ferskvann igjen. Har gjentatt dette 5 runder nå, men fortsatt er vannet «møkkete» når jeg drenerer. Er årsaken at jeg kun har drenert den fremste tappepluggen? Tappepluggene er kun noen sorte plastplugger. Er det beregnet at disse kun skal skrus med hendene, ikke noe verktøy? Bilde 1. Den fremste dreneringspluggen er på ferskvannssiden og trodde den aktre mellom oljefelter og varmeveksler var plugg nr 2 for drenering ferskvannssiden, men der kom det rent vann etter ferskvannskjøring av sjøvannssystemet. Bilde 2. Denne dreneringspluggen må være for sjøvannssiden vil jeg tro, men hvor sitter den for ferskvannssiden? I manualen står den merket omtrent i samme området? Veldig takknemlig om noen har gode råd her?. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.