Jump to content

Bytte kjølevæske og komp olje D4

R.O

Recommended Posts

De årlige servicepunktene sitter etterhvert i fingrene, men nå er det dags for bytte av kjølevæske, remmer og kompressor olje. Manualen beskriver ikke så godt hvordan dette gjøres. Remmer tenkte jeg mekanikeren skal få gjøre, men komp olje og kjølevæske er vel enkle saker? Har ny/gul kjølevæske. Noen tips/triks her om hvordan dette enkelt gjøres. Noe spesielt å passe på?

Er det grønn kjøleveske på motoren fra før må systemet renses skikkelig før påfylling av gul. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Da er det bare å tappe av, spyle gjennom (gjerne flere ganger) og fylle på ny kjøleveske. Kjølevesken du tapper av tar du vare på og bruker ved neste vinterkonservering. 

Tips: Ved påfylling, fyll først konsentrert frostveske tilsvarende 50% av volumet i kjølesystemet, topp deretter opp med rent vann. Du vet aldri hvor mye vann som står i motoren etter gjennomspyling, så å fylle med 50% blanding blir aldri riktig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 6 måneder senere...

Holder på med samme jobben nå for vinterkonservering. Leser i manualen at det er 2 tappepunkter for drenering av ferskvannssystemet. Den ene finner jeg greit under diesel finfilter, men den andre som er merket ved varmeveksleren finner jeg ikke. Løsner tappeventilen som er under sjøvannsuttaket, men den må være for drenering på sjøvannssystemet. Noen som kjenner til dette?

Har nå flushet ferskvannssiden ved å drenere kun den fremste tappepluggen ( under diesel filteret) flyt på kun ferskvann og startet motoren noen minutter. Tappet på nytt og flyt opp med ferskvann igjen. Har gjentatt dette 5 runder nå, men fortsatt er vannet «møkkete» når jeg drenerer. Er årsaken at jeg kun har drenert den fremste tappepluggen? 
Tappepluggene er kun noen sorte plastplugger. Er det beregnet at disse kun skal skrus med hendene, ikke noe verktøy?

IMG_0237.jpeg.96e1257cd2b1bee86f8c3ab5c8b28f46.jpeg

Bilde 1. Den fremste dreneringspluggen er på ferskvannssiden og trodde den aktre mellom oljefelter og varmeveksler var plugg nr 2 for drenering ferskvannssiden, men der kom det rent vann etter ferskvannskjøring av sjøvannssystemet.

IMG_0238.jpeg.c7818cc0b37862750cf015fa54ac1a80.jpeg

Bilde 2. Denne dreneringspluggen må være for sjøvannssiden vil jeg tro, men hvor sitter den for ferskvannssiden? I manualen står den merket omtrent i samme området?

Veldig takknemlig om noen har gode råd her?.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...