Jump to content

Bytte fra MD40 til TAMD41, kan jeg beholde MS3 giret?

Kaptein50

Recommended Posts

Hei

Har noen erfaring med motorbytte fra MD40 med MS3 gir til en TAMD41?

Tenker her spesielt på om MS3 gir og motor fester passer og om motoren har annen fasong som fører til at det kan bli plass utfordring. 

Vet noen hva MS3 giret er godt for? MD40 er 85hk. Mens TAMD41 er ca 200hk. 
Mener giret skal klare dette, men hva sier forumet?

Det er forskjellige ms3 gir også. Hadde plan om samme bytte i forrige båt, men det ble båtbytte i stedet. Det var en tmd 40 jeg skulle bytte, husker ikke i farta, men mener jeg hadde ms3-b. Mener motorfester var rimelig like, men at giret var noe underdimensjonert. Planen var å likevel prøve, men med litt lettere propell enn maks.

Gjorde jo bytte fra TMD40 til 41 jeg også tidligere. 

Motor passer på feste til den gamle. Er samme blokken, bare mer utstyr å mer moderne/forbedret systemer.

Men giret vill jeg ikke beholdt. Det er underdimensjonert for 200hk. Volvo bruke MS4 til å starte emd på 41, men gikk fort over til HS1 hydraulisk gir, da ms ikke holder. 

Men har du trangt motorrom, så må du sjekke om du får plass, da 41 fyller en del mere, sjøl om den passer ned på gamle festene.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Vill inte lägga lök på laxen, men sen får Du ju kolla om Din propelleraxel klarar den högre effekten.

Jag bytte från TMD40 på 124 hkr till en TAMD41 på en Nimbus3000 jag hade, och då vill jag minnas att den befintliga 35 mm axeln var på gränsen.

Ja och sen blir det ju en ny propeller förstås...

Brigg skrev for 19 timer siden:

@Grand Banks jr har vel ganske nylig gjort et slikt bytte og har kanskje noen betraktninger/erfaringer. 

Ja, jeg byttet fra TMD40A til TAMD41B.  Fra 124 hk til 200 hk. 

Originalt hadde jeg MS3 giret på, og det var en av de tidligste versjonene. 

Jeg beholdt giret. Har per nå ennå ikke byttet propell, det jobber jeg med akkurat I skrivende stund. 

Har 35mm aksling.

Aksling er i grenseland, mens jeg egentlig har for mye krefter til det giret. Men dette er en halvplaner som kjøres ganske forsiktig, og det er ingen hurtig akselerasjon etc. 

Foreløpig virker dette helt ok for gir. Men så har jeg som sagt for lett propell så giret belastes egentlig knapt noe mer enn før. 

Vet om andre som har 41 motor på MS3, og det fungerer.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kan også legge til at TAMD41B passet rett ned på de samme motorlabbene som TMD40A,  og høydejusteringen var helt lik. Måtte ikke justere en eneste mm for å få motor/ gir rett på aksling. 

Så jeg kunne bare løsne klemflens,  dytte aksling litt mot ror, løsne motor, fjerne strøm og dieselslanger, og løfte rett ut. Inn med ny motor, og feste igjen. Sånn enkelt oppsummert. Er alltid noe som tar tid et sted...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Takk for gode svar. Ja jeg har lest tråden din @Grand Banks jr med begeistring!

Det høres ut til at dette kan bli et realistisk gjennomførbart prosjekt med andre ord. 

Kan være jeg får med et MS4 gir på den aktuelle motoren. Vet dere noe om utforming på dette i forhold til MS3? 

Båten er også en halvplaner snekke. Skarpnes 30. med 35mm aksling. Så båten vil nok bli kjørt opp og ned i fart på en rimelig rolig måte. 

Noen som har en ide om hva en kan få for en MD40 overhalt 6 år siden? Ca 200t etter overhaling?

Ville set om det går å finne et hs1 eller zf45/hs45 gir. Begge hydrauliske å passer til den motor.

En MD40 er lite attraktiv, så ikke mye du får for denne. Gammel utgått museums gjenstand nå.

Er vel mest som reservedel folk kjøper disse.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

27 minutes ago, Mathias33 said:

Takk for gode svar. Ja jeg har lest tråden din @Grand Banks jr med begeistring!

Det høres ut til at dette kan bli et realistisk gjennomførbart prosjekt med andre ord. 

Kan være jeg får med et MS4 gir på den aktuelle motoren. Vet dere noe om utforming på dette i forhold til MS3? 

Båten er også en halvplaner snekke. Skarpnes 30. med 35mm aksling. Så båten vil nok bli kjørt opp og ned i fart på en rimelig rolig måte. 

Noen som har en ide om hva en kan få for en MD40 overhalt 6 år siden? Ca 200t etter overhaling?

image.png.9926a9cb606224521eca75e2d47a4702.png

@Mathias33, ut fra hva jeg har blitt fortalt skal man kunne bytte fra MS3 til MS4 uten at det påvirker vinkler. Så med andre ord bare å bytte.

Hører gjerne korreksjon fra noen her hvis det er feil oppfattet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...