Jump to content

Kryssing til Bjørnøya med 26fots seilbåt

Motoramatør

Recommended Posts

Hei! 

Jeg og en kompis vurderer en kanskje litt vågal kryssing nå til sommeren. Vi er bosatt i Tromsø, så vi ligger godt til for en liten seiltur til Bjørnøya og tilbake. Vi er litt usikre på hvor god idé dette er med tanke på størrelsen på båten. Vi har jo sett f.eks Sam Holmes på youtube krysse atlanteren i sin 28 foter, så vi er vel litt inspirert av det. Båten er en Lill-Scampi 26 (https://sailboatdata.com/sailboat/lill-scampi-26/). Hva er det vi burde tenke på for en slik kryssing? Er dette aktuelt med en slik båt så lenge utstyret er i orden, eller burde vi ikke gjøre dette i det hele tatt? Vi har seilt med denne båten en god del og er kjent med egenskapene til båten når det blåser opp en del. Det er vel ca. to dager til Bjørnøya fra det vi har sett på nett, så hvis vi finner et godt vindu med tanke på været så kan det vel gå tenker vi. 

Setter pris på et hvert innspill!

Kan lite om seiling, men høres ut som et spennende eventyr.

Synes båten høres litt liten ut, men det kan andre mer om.

Men mange spørsmål som dukker opp?

Er det noen trygg havn for en så liten båt der ute hvis dere må bli der litt på grunn av været?

Må dere søke sysselmannen? Isbjørn? Kommunikasjon?

Hilsen

Lurvetass

Det er en trygg ankringsplass sør på øya som gir god beskyttelse så lenge vinden ikke blåser direkte fra sør. Man kan forsøke å ankre på nordsiden, da det virker som at bunnen der er ganske grei, men man er ikke like beskyttet fra vinden siden det er ganske utsatt. Slik jeg har oppfattet det trenger man ikke søke sysselmesteren for opphold på Bjørnøya, men det er under sysselmesterens forvaltningsområde. Man må selvfølgelig passe på at man ikke oppholder seg i fredete områder under hekkesesongen. Dette er markert i kart som ligger tilgjengelig på nett. Det har vært observert Isbjørn på Bjørnøya en del før, er jo der navnet kommer fra, men det er sjeldent og oftest på vinteren siden bjørnen vandrer på havisen. Ser en artikkel fra vinteren 2019 der det var observert bjørn der de sier at det var første gang siden 2013. Siden vi tenker å dra på slutten av sommeren er tenker jeg at det er lav risiko for at vi treffer på en hissig bamse. For kommunikasjon tenker vi å bruke Garmin Inreach for satelittkommunikasjon med land der vi får løpende værmeldinger og annen nyttig informasjon. I tillegg har vi selvfølgelig VHF for kommunikasjon med andre båter i området hvis det skulle være noe, da det er en del fisketrafikk i området.  

Ifg turistforskriften skal du melde ankomst. Det ligger info på https://www.sysselmesteren.no . Dere kjenner båten i vind, har der vært på havet og følt på bølger? Dere har vel påhenger, får dere ladet, hva gjør dere med strøm? Ang varighet på turen, det går vel en dag fra Tromsø og ut til avreisepunkt, og så er det 250 nm havstrekk. Med 26 fot går ikke det på to døgn, så dere må ha værvindu et par uker. Har dere autopilot? Er det havblikk går jo alt greit, ha med nok bensin. Ta noen test-turer uttaskjærs langs kysten, prøv to døgn non stop og se hva som dukker opp. VHF, GPS, overlevningsdrakter, mat og drikke for hele turen. Kjøp forskjellig  frysetørret og se hva dere liker. Jeg har seilt noe express på østlandet, samme lengde. Skal ikke mye bølger til før det er full jobb for begge, og dere må hvile etterhvert. 

Nok drivstoff til motoren er et veldig viktig råd. Kjipt om dere får havblikk.
Ha med vesentlig mer mat og drikke enn dere tror dere trenger. Selv om sannsynligheten for bjørn er lav er det aldri feil med redskap og forhåndsregler mot bjørn - jeg hadde ikke dratt uten skytevåpen. Og ellers hør på alle de gode rådene dere har fått :)

Takk til alle for innspill! 
Vi skal ta oss noen turer på yttersiden over noen dager for å kjenne på båten i første omgang :) Er ikke sikkert vi blir å gjennomføre turen i denne båten uansett hvis det dukker opp noen ting vi ikke lett kan få ordnet. Får bli med neste båt da!

Godt vedlikehold og utstyrt båt med godt trent mannskap gir sikkerhet. 

gode seil og nyere stående rigg er vitalt. 

Liten båt på havet gir mindre komfort og dermed slitent mannskap.  Det er også en risiko. 

har vært noen ganger i farvannet. Også på Bjørnøya (med KV) Mye vær som kommer fort. 
er ikke en tur jeg hadde valgt som min første tur nord for Lopphavet ?

alt er fint i fint vær. Alt er dritt i drittvær. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...