SteinarBA Startet 9.April.2023 Link til dette innlegget Startet 9.April.2023 Hei båtfolk! Jeg har i flere år hatt en Scand 9200 som jeg nå har solgt og vil kjøpe meg Princess V42. Regner med det blir en MK1. Vært min drømmebåt lenge så det blir jo en forvokst 9200 :) Ikke vært på sjøen i en V42 før ,men regner med forskjellen er stor, skal å se på ett par av disse over påske. Er det noen som har tips/råd om hva man bør se etter på disse, eller omformulert , er det spesielle svakheter? Jeg ser utelukkende etter båt med D6 maskiner da jeg har god erfaring med D6 fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Lørdag 21:13 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:13 Hei @SteinarBA, leste i "hentetråden" din at bildene forsvant, men at turen gikk bra! Hvis du har båten fortsatt, kan du kanskje svare på ditt eget spørsmål? Vi vurderer en V42 etter å ha solgt vår P460. Hva er dine erfaringer? Plass, bruk, kvalitet, maskiner (D6?), og alt det andre - og svakheter. Går denne på bil hjem i opplag - eller blir det for høyt? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
SteinarBA Svart Lørdag 21:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:55 Hei @Hekri Jeg har båten enda, hatt den siden april 2023 nå og er enda strålende fornøyd! Ikke hatt ett eneste problem utenom normalt vedlikehold. Har kanskje vært heldig, men har en bår som er fulgt opp veldig godt, med servicer, vedlikehold osv. Har selv sittet på tanken nå da jeg bruker båten utrolig mye og nesten hver helg, også å bruke den om vinteren, så har vurdert å bytte i FB båt, men er usikker da denne har fungert uten noe som helst problem. Men en V42 er enkel å håndtere, lett å vedlikeholde osv. Jeg vil med hånden på hjertet (etter å ha prøvd den med Kad 300 og KAD 44 kjøpt med D6 maskiner) De er så sterke, kler båten perfekt og har masse av kraft om du har med noen oppi og litt last. Samt generator, for meg har det vært helt genialt i uthavn. Jeg kommer ikke på noen særlige svakheter for min del, det er en kalesjebåt på godt og vondt, med masse plass og gode løsninger. Men tror den blir for stor gitt for bil, den er 3,78 m bred og det er mye styr med den bredden langs vei. Jeg kjørte den fra Bergen og hjem til Kristiansund på 11 timer, det var en fryd av en tur. Har oppgradert kartplotter, radar, AIS er montert,, nye antenner , nye propeller ,osv så nå er den tipp topp for meg. Ser litt på båter med fly men får se, det er ikke noe som er bedre på sommern enn å fjerne taket og nyte sola :) Er det noe du lurer på så send meg en melding! Plutselig ligger den på Finn, men må finne meg en dugende FB båt først. P42-P54 Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Søndag 07:38 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:38 Takk for langt og godt svar! V42 er en interessant kandidat for oss, men ikke før neste år. Ser at den er en snau halvmeter smalere, og kanskje et par meter kortere enn den vi nettopp har solgt, selv om jeg tror at dette ikke betyr all verden for to personer. Drev er nok det største "ankepunktet". Det er jo en kjent sak at det ikke er spørsmål om drev går i stykker - men når. https://baatplassen.no/i/topic/177945-vedlikeholdskostnader-på-aksling-alle-skryter-jo-av-aksling/ Men en V42 har vel aldri sett aksler? Og D6 og aggregat er vel heller ikke vanlig i disse produsert såpass tidlig? Hvor er aggregatet plassert? Send gjerne en pm her hvis du skulle tenke på annonse i år eller neste år. Det rykker i abstinensene . Mvh Helge Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Captain A Svart Søndag 08:32 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:32 Må vel opp i V 48 for og få akslinger ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Søndag 17:38 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:38 Hekri skrev for 9 timer siden: Men en V42 har vel aldri sett aksler? Det ble laget noen V40/42 med aksling og V-gir. Stort sett 63P, men det fantes noen med CAT 3126 også. De ble produsert noen veldig få (mindre enn en håndfull) V42 med akslinger. En av de har gått i Oslo i mange år med TAMD 73 motorer. Akslingversjonen utgikk da den på slutten av produksjonstiden var over en mill dyrere enn med KAD 44 og drev. Vurderte selv å kjøpe en V40 med 63P motorer for ca 15 år siden, men fikk angstanfall pga motorrommet. Fin tilgang via luke rett ned midt mellom motorene, MEN det meste annet var meget utilgjengelig. To eksoslanger, svære potter og div bend gjennom hjalp ikke heller. Turde rett og slett ikke å kjøpe den da alt som måtte skje på utsiden av motorer eller tanker ville vært bortimot umulig å få gjort noe med. Hadde mistet nattesøvnen Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hekri Svart Søndag 17:55 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:55 sap_2000 skrev 3 minutter siden: bortimot umulig å få gjort noe med. Det er ulempen med to motorer, trangt som f.... spesielt mot skrogsida. Men det er disse nedsenkbare propell-konstruksjonene bak båten jeg er mest skeptisk til. De går jo i filler før eller siden. Det utredes i en annen tråd her som jeg antar du leser med interesse. Men V-gir var jo en fiffig løsning på V42?! (24 var trykkflei?) Kanskje best å tygge litt på det. Vi prates @sap_2000. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Gabi Svart Søndag 18:38 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:38 Hekri skrev 39 minutter siden: Men det er disse nedsenkbare propell-konstruksjonene bak båten jeg er mest skeptisk til. De går jo i filler før eller siden. Og her kommer det selvsagt an på lommebok og tankesett. Om man tenker at man om 15 år ca må kjøpe 2stk nye drev og tenker at 350.000 kroner da er greit er det ikke så masse å miste nattesøvnem for. I motsatt fall, om pengene ikke da vil strekke til så blir problemstillingen en annen. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Søndag 18:49 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:49 Joda @Gabi, dersom man ikke MÅ ha flybridge, er V42 (2005?), ca 1 mill "billigere" enn P42 (annen båt men dog), og da har vi 1 mill å reparere for. Med pen pensjonist-kjøring holder sikkert drev i evigheter med godt vedlikehold. Men så kommer den dagen man skal selge.... Derfor jeg er litt interessert i @SteinarBA sine erfaringer. Vi MÅ ikke ha flybridge-båt, kan sikkert greie oss med kalesjebåt. Og sikkert med drev også. Men alltid nyttig å høre andres erfaringer. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
sap_2000 Svart Søndag 22:11 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:11 Hekri skrev for 3 timer siden: Det er ulempen med to motorer, trangt som f.... spesielt mot skrogsida. Dette var i en klasse for seg selv sammenlignet med "vanlige" tomotorsoppsett slik du er vandt med i P460. Man kom ikke over motorene pga lav dørk. Ikke kom man foran motorene og rundt på siden den veien heller da V-girene stod helt i veggen og over de var det eksoslanger- Aktenfor motorene stod store potter som gjorde tilgang til disene bakfra vanskelig. Og det var 5 cm mellom motor og tank. Synd det motorrommet ikke var mer praktisk for jeg hadde skikkelig lyst på V42 med akslinger. V40/42 med drev har overhengende plattform og transom ca 1 meter lenger frem. Med akslinger går skroget helt akter til enden på plattform, så den er en god meter lengre i vannlinja samt har prop tuneller. Kul båt med utfordrende motorrom. Hekri skrev for 3 timer siden: Men det er disse nedsenkbare propell-konstruksjonene bak båten jeg er mest skeptisk til. De går jo i filler før eller siden. Drev blir mer utfordrende med alder/ timer. DPH går typisk 1500-2500 timer i "vanlig" bruk. Ender som regel med nytt drev. Det ser man på endel eldre og tyngre DPH båter. Typisk står det "nytt drev i 20xx" i annonsen. Uvørn bruk, slurvete vedlikehold, "tung" installasjon, og mangel på drevkjøling i kombinasjon med lengre tid på marsjfart er faktorer som trekker levetiden ned. Så det evige problemet med hulkingen som slipper. Sies å ha blitt bedre for hver generasjon, men det skjer fortsatt. Det jeg ikke er komfortabel med på drev er at det er teknisk avansert konstruksjon med mye leamikk som man ikke får kontrolert før man får båten på land. Man er 1 pakning eller simmering unna store problemer om det ikke oppdages i tide. Et drev er i praksis en girkasse, styrinssystem, eksosanlegg, trimanlegg i en unit som er nedsenket i vannet utenfor båten. Jeg har mange timer med DPH drev og det er etter min mening de beste og mest solide drevet unntatt det nye DPI drevet med myk hydraulisk giring. DPI har også endel sensorer i seg; vann i olje, oljetrykk og temp, vann i knutebelg osv. man får fulgt litt mer med uten å ta opp båten. DPH slet med varmgang ved lange intervaller i plan i kombinasjon med tung installasjon. Ofte kan man se at lakken innenfor plastkappen på øvre girhus var brent pga varmgang. Da kan man forestille seg hvor høy oljetemp har vært. Drevkjøling er løsningen som livsforlenger og burde vært standard. DPI har fått drevkjøling samt sensor på oljetemp og en alarm so går på litt over 90 grader. Gabi skrev for 3 timer siden: Og her kommer det selvsagt an på lommebok og tankesett. Om man tenker at man om 15 år ca må kjøpe 2stk nye drev og tenker at 350.000 kroner da er greit er det ikke så masse å miste nattesøvnem for. I motsatt fall, om pengene ikke da vil strekke til så blir problemstillingen en annen. Enig. Det er en faktor som må tas med i betraktingen at kan/ vil skje før eller senere. HAr man gjort det, samt har midler til å bytte eller overhale så er mye gjort. Har man ikke de pengene eller mister nattesøvn eller glede så bør man kanskje ikke ha båt med 2 eldre drev. B35 med 2 x DPH er jp en veldig lett installasjon, så dreven dine har gode forutsetninger for å leve lenge om de blir tatt godt vare på Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SteinarBA Svart Mandag 07:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 07:28 @Hekri Jeg har hatt drevbåt siden 2015, og begge båtene med D6 350 maskiner og DPH. Bank i bordet , jeg har aldri hatt problemer med ett drev (enda). Men har fulgt de opp, ofte service, skiftet olje hver sesong eller om jeg har hatt den på land for å være på den sikre siden. Man kan også skifte simmeringer annenhvert år for å sikre seg der også, men fargen på oljen er jo en god indikator. Kan kan aldri uansett innstalasjon sikre seg mot noen ting, men man må bare tenke at det med godt veldikehold varer lenge, å hos meg har det gjort det. Har hatt V42 nå i 2,5 år og det har vært en fryd det. En relativt lettdrevet båt med denne motorkombinasjonen. Jeg har hatt mange fine turer og fler blir det. Den er snill på forbruk, på 24 knop ligger maskinene på totalt ca 75 liter/time- noe en ikke kan klage på. På 7 knop ligger jeg på 7 liter i timen som tilsvarer 1 liter på pr NM som er meget rimelig for 2x 350 å være.. Min Onan generator er plassert mellom tankene i maskinrommet, god tilkomst. Jeg har ikke noe problemer med at det er for trangt. Men har ikke hatt noe større båt å sammenligne med. Det er også montert 2 x Eberspacher, en oppe i cocpit og en nede i salong. Så den er relativt godt utstyrt. Har nå brummet ca 1500 timer i år, hadde gått 1200 når jeg kjøpte den, eneste jeg har gjort er å kjøpe 4 nye propeller. (Har de gamle) men de hadde begynt å få noen kavitasjonsskader . (Små sår i bladene) Ellers kan man si hva man vil om drev, men makan så effektivt det er, hvor utrolig godt man manøvrerer skal man lete lenge etter. Men alt kan skje med båt, båtpenger er en egen valuta, men jaggu det er mye kos med det også :) Har tenkt på FB båt da jeg bor på møre, så vi kan holde kontakten om du ønsker, det surrer litt i hodet om å bytte til det etterhvert, men man får se. Er det noe du lurer på så skrik ut, ha en fin dag båtfolk :) Sitér dette innlegget Link to post
SteinarBA Svart Mandag 07:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 07:33 @Hekri Her er ett par bilder av båten :) Sitér dette innlegget Link to post
SteinarBA Svart Mandag 07:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 07:38 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.