Mastiff
@pipe, absolutt! Det funker perfekt.
@Grand Banks jr Ja, enda en grunn til at forum er bedre enn Tryneboka!
@19 fot Røret var ikke ukurant diameter, rørfestet under stolen var det. Et par grader konisk innsnevret mot bunnen av festet. Og det festet var det eneste jeg fant (etter en del timers leting i nettbutikker rundt forbi) som oppfylte kravene om å være i aluminium, gjøre beinet lett å ta av, ikke være for stort til å få plass under sitteplata, tåle nok vekt og være lavprofilert og rundt nok til ikke å være i veien og ikke rispe opp oljebukser når vi står lent mot kassa og tømmer teiner. Det som er komplett idiotisk, er at det fatisk hører til bein, men de er ikke i aluminium, men i stål! Og ikke syrefast stål, men eloksert. Det er ikke noe jeg vil ha i en aluminiumsbåt.
De overgangene i tre som jeg hadde, var laget nettopp på den måten som du beskriver, jeg brukte drill og båndsliper som en veldig improvisert dreiebenk. De funket så noenlunde, men hadde den ulempen at hvis det var veldig fuktig vær, utvidet de seg og ble vonde å få ut. Bein i heltre av aldri noe alternativ, jeg vil ikke ha noe synlig treverk i båten. Her skal det bare være metall (og på noen få steder plast, blant annet stangholderne), treverk passer så dårlig til stilen til Mad Max. Føttene nederst er der fordi dekket har et ganske skarpt gripemønster, så det ville over tid slitt ned røret. Nå blir det 8 mm gummi under aluføttene, så det blir ikke noe problem. Jeg er kjempefornøyd med løsningen sånn som det ble, og det er det som betyr noe for meg, ikke hvordan jeg kunne gjort det enklere hvis jeg hadde hatt det og det festet eller røret.
Jeg har som regel en grunn til å ville gjøre tingene som jeg gjør, selv om mye av det jeg gjør både i båten og i programmering (Lua, Python, YAML og lignende skriptspråk) kunne vært gjort på enklere måter. Og jeg blir nesten alltid fornøyd med resultatet til slutt.