Jump to content

Scand 25 Classic, lekkende vinduer

sørlandschips

Recommended Posts

Tålig nykjøpt båt. Og ifjord lakk den i noen av vinduebe i kabinen og akter kabinen. 

Strammet alle skruene til vinduene og det ble bare verre. 

Gikk til inn kjøp av captain tooley  men dette hjalp heller ikke selv etter6-7 runder.( Denne var ikke ny og logget i båten noen sesonger)

Vet ikke om det går å demontere hele greia ? Forje eier har limt skai trekket helt inn på karmen så dette kan bli en kamp ?

Båten er 40 år gammel.

Vil det vere holdbart og skrape utvendig og fuge de på nytt ? Evnt hvilken fuge masse ?

Redigert av sørlandschips (see edit history)

Ser ut som omtrent samme patent som hos meg.

Skar bort det meste av Skai så kun et par mm blir klemt av rammen.

Så fuga jeg rundt med fugemasse fra @Chilli Solbris inkludert en tynne stripe mellom glass å gummi list. På med alu lister igjen.

Så blir det en runde utvendig nå i vår, skjære da bort gummi list som stikker ut forbi rammen, primer glasset etter rengjøring å legger en fuge kant.

pr nå holder innvendig rep tett, men tar den utvendige uansett når jeg sksl på land.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 6 timer siden:

Ser ut som omtrent samme patent som hos meg.

Skar bort det meste av Skai så kun et par mm blir klemt av rammen.

Så fuga jeg rundt med fugemasse fra @Chilli Solbris inkludert en tynne stripe mellom glass å gummi list. På med alu lister igjen.

Så blir det en runde utvendig nå i vår, skjære da bort gummi list som stikker ut forbi rammen, primer glasset etter rengjøring å legger en fuge kant.

pr nå holder innvendig rep tett, men tar den utvendige uansett når jeg sksl på land.

Blir spennende å se pm det blir varig tett! Si i fra!??

pipe skrev 48 minutter siden:

Min erfaring er att vinduene må ut for å få de tette igjen.
Har prøvd å tette vinduer på båter opp i mellom årene å de eneste som har blitt tette er de som jeg har tatt ut.

Med de fleste løsni her jeg har sett opp gjennom årene er jeg enig med deg. 
Men i noen tilfeller kommer du langt med å følge videoene jag har på YouTube. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 4 minutter siden:

Blir spennende å se pm det blir varig tett! Si i fra!??

Håper det blir tett ja.

Sikkert beste å ta de ut ja. Men siden mine er med denne rare patent med men en egen mellom list som forbinder ytrer å inner list, å alt for mye gamle skruer som er føkka, må jeg kjøpe nye lister til alle vinduer om de skal ut.

Så langt har jeg kun funnet Ertec som selger/har lister på lager. Å de er ikke så hyppe på å selge til andre enn båt byggere. Kunne få kjøpt om det bare var noen få korte biter jeg trengte. Så vente rå ser om ikke det holder, eller jeg finner alternativ leverandør.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Chilli Solbris skrev 1 minutt siden:

Heldigvis har jeg tette vinduer men er det en mulighet for å få de tette uten å ta de ut er jeg i likhet med mange lat nok til å gi det ett forsøk.
Så det er bra med en alternativ måte som gir håp om ønsket resultat.
Til de som har tenkt til å kline på med silicon/tech 7 på utsiden/innsiden så har dere oddsa mot dere og spesielt hvis tidligere eiere også har prøvd seg.
Sjekk heller opp Solbris sine youtube video isteden :thumbsup:

Okkaby skrev 13 minutter siden:

Silikon har intet på en båt å gjører.

Har en liten stripe på benken i byssa.... ?

Sjekk videoene til @Chilli Solbris. Mine takluker er potte tett fortsatt. Både jeg og førstnevnte har hatt både covid og to somre siden montering ?

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Har set videoene til Solbris å handlet fugemasse hos han.

Men igjen, tar jeg ut vinduene må jeg ha nye lister til alle da de blir ennå mer ødelagt enn fra før når fler skruer knekker.

Så frem til noen kan linke til leverandør av lister som passer, kommer ikke vinduer ut.

Nye vinduer til hel båten vil komme på 50k eller mer, ut ifra tilbud jeg alt har fått på et vindu.

Så om ikke jeg vinner i lotto, så er det ikke løsning heller på en 85 båt.

pipe skrev for 16 timer siden:

Heldigvis har jeg tette vinduer men er det en mulighet for å få de tette uten å ta de ut er jeg i likhet med mange lat nok til å gi det ett forsøk.
Så det er bra med en alternativ måte som gir håp om ønsket resultat.
Til de som har tenkt til å kline på med silicon/tech 7 på utsiden/innsiden så har dere oddsa mot dere og spesielt hvis tidligere eiere også har prøvd seg.
Sjekk heller opp Solbris sine youtube video isteden :thumbsup:

Nør det gjelder Tec7! Helt enig! Tec7 er et forbasket godt lim!! Montetingslim!!!

Og silikon er noe klin!??

Okkaby skrev for 16 timer siden:

Silikon har intet på en båt å gjører.

Tiltredes! Støttes! Gorbå være sikker, jeg er helt enig!??

Okkaby skrev for 15 timer siden:

Har set videoene til Solbris å handlet fugemasse hos han.

Men igjen, tar jeg ut vinduene må jeg ha nye lister til alle da de blir ennå mer ødelagt enn fra før når fler skruer knekker.

Så frem til noen kan linke til leverandør av lister som passer, kommer ikke vinduer ut.

Nye vinduer til hel båten vil komme på 50k eller mer, ut ifra tilbud jeg alt har fått på et vindu.

Så om ikke jeg vinner i lotto, så er det ikke løsning heller på en 85 båt.

Krysser finga for at det hilder putte tett som det er!??

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...