Jump to content

Kjøling av utenbordsmotor på land

knutosan

Recommended Posts

Må hente litt erfaring her....

Jeg tenker på å starte opp min nye Suzuki utenbordsmotor på land før sesongen begynner  i juni og bruke disse "øreklokkene" som presses på vanninntakene og bruke hageslange med godt vanntrykk. Er dette god nok kjøling, noen som har erfaring med bruk av disse?

knutosan skrev 1 time siden:

Må hente litt erfaring her....

Jeg tenker på å starte opp min nye Suzuki utenbordsmotor på land før sesongen begynner  i juni og bruke disse "øreklokkene" som presses på vanninntakene og bruke hageslange med godt vanntrykk. Er dette god nok kjøling, noen som har erfaring med bruk av disse?

Når du lurer på om det er god nok kjøling for en ny Suzuki så er det kanskje relevant om det er en 4 hk eller en 400 hk?

Jeg har selv slike klokker (Biltema, første linken) og det har fungert fint for de 4 motorene mine jeg har brkt dem til i størrelsen 6-100 hk, både nye og gamle og av tre ulike merker, inkludert Suzuki. Kjøpt inn for Suzuki 30 hk og siden brukt på de andre motorene som er kommet til etterhvert.

Biltema spylemuffe enkel (ikke angitt hk):

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/spyledyse/spylemuffe-enkel-2000017772

Biltema spylemuffe dobbel for motorer over 50 hk:

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/spyledyse/spylemuffe-dobbel-2000037277

Legg merke til at de på den minste enkle (som jeg har) ikke angir antall hk, men at de ogå selger en dobbel som koster mer og gir vann inn på begge sider og er for motorer over 50 hk. Mange vil nok tenke at vann inn på begge sider gir dobbelt så mye vann som om det  bare kommer inn på ene siden, men her er det nok heller motsatt. På den enkle så vil vannet gå rett inn i det store kammeret på motoren og suges opp der, flaskehalsen vil være koblingen mellom slangen og inn til muffa.

På den doble vil man ha akkurat samme flaskehalsen før delinga, og så legger man inn enda en flaskehals ved at vannet skal ta en 90 graders sving til sidene som vil redusere mengden vann som kan komme gjennom i forhold til om det bare kan gå rett frem inn i et stort åpent rom (i påhengsmotoren).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...