Jump to content

Montering av Racor 500FG dieselfilter

Sebaldus

Recommended Posts

Er småparanoid hva gjelder vann og dritt i dieselen og har derfor investert i et slikt Racor 500FG dieselfilter til erstatning for den enkle vannutskilleren som stod orginalt ombord.

Bilde

Lurer nå litt på hvordan denne bør monteres. Noe av cluet med disse filtrene har jeg hørt er at man kan fylle på med diesel fra kanne på toppen. Om man da monterer filteret som høyeste punkt på sugesiden kan man lufte motorens sugeside bare ved å helle på diesel og man slipper å pumpe. Dette i følge artikkel av Jon Winge i Seilmagasinet. Det virker jo logisk nok på meg men jeg antar jeg da MÅ ha en kran på diesel inn siden av filteret for å hindre alt jeg heller på i å renne tilbake i tanken?

Men hva skjer når jeg tapper av i bunnen av filteret når dette står som høyeste punkt?

Håper noen har erfaringer å dele med hvordan man greist monterer et slikt filter. Ser på ulike alternativer for montering og vurderer å skru det på veggen på toalettrommet for at det skal være enkelt tilgjengelig. Ville dere se på det som "ukurant" eller er det ok å la funksjon og sikkerhet gå foran det rent estetiske her?

Hei

Har erfaring med racorfiltre i forbindelse med båten jeg arbeider ombord i.

Vi har tre slike montert paralelt med stengekraner både på innløp og utløp. Fikk vi dropp i fueltrykket så var det bare å stenge av ett og ett filter, skifte innsats, fylle opp fuel direkte i huset, åpne opp og stenge neste av. Dette ble gjort mens vi går på fullfart, og har aldrig hatt problemer med luft i systemet.

Det er vel ikke basert på å kunne skifte filter under fart hos deg, men monterer du stengekrane både på innløp og utløp, så sparer du deg i alle fall for lufteproblemene.

Lykke til :rolleyes:

Hei og hå

Regent

Filteret har en innebygget tilbakeslagsventil. Kombinert med en kuleventil på utløpet, bytter man filter eller tapper av vann så lett som bare det. Ta ut gammelt filter. Sett i nytt. Fyll opp med diesel og skru på lokket igjen. Filteret Monteres høyt. Hvor bestemmer du selv.

Om det kan brukes til lufting? Neppe. Bare hvis luften bare er i første del av systemet, og det er den ofte ikke.

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)

Hvis du er helt paranoid, kan du også lage en by-pass direkte rundt filteret, slik at du kan få fuel frem til maskineriet dersom filteret etter hvert går tett.

Disse filtrene er supre å arbeide med -- men pass på at du har go høyde over lokket, slik at du ser når du har fylt på nok fuel etter filterskift. Der har jeg et problem i Hangarskibet, begge to sitter så høyt at jeg må kjenne etter med en finger om det er fylt opp. Som regel renner det da over, et helsikes griseri.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Finnes den noen muligheter til å få kjøpe disse filtrene via nettet?

Maritim selger de i Norge. Koster rett over 2000 kr.

Jeg kjøpte mitt fra Sverige ifra Drevia.se. Ble litt billigere men det hadde nok ikke lønnet seg om jeg ikke samtidig skulle ha noen deler til motoren min.

Du kan sikkert spare noen kr på å bestille fra ebay eller boatfix.com. Men da må du være obs på om du kan få det inn uten å måtte betale moms og avgift for å få lov til å betale moms. Har også hørt at us versjoner har tommemål på gjengene slik at du bør få slangenippler med.

Har også hørt at us versjoner har tommemål på gjengene slik at du bør få slangenippler med.

Stemmer. Bestill sk. Euroversjon eller "metrisk" for å unngå problemer med nippler og gjenger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har en noe mindre og enklere variant av Racorfilter men der så trenger jeg ikke å fylle opp filteret med diesel.

De siste gangene jeg har skiftet filter så satte jeg bare det nye filteret på plass helt tomt for diesel. Nå jeg da startet motoren, uten noen lufting, så så jeg i den gjennomsiktige plastikkoppen under filteret at det ble fylt opp med diesel i løpet av noen sekunder. Motoren gikk uten noen antydning til feilslag pga. luft i dieselen.

Om det virkelig er meningen at det skal fungere på denne måten vet jeg ikke. Jeg ble faktisk selv ganske overrasket første gangen jeg forsøkte denne metoden, men den har fungert hver gang.

Hvis du er helt paranoid, kan du også lage en by-pass direkte rundt filteret, slik at du kan få fuel frem til maskineriet dersom filteret etter hvert går tett.

Korriger meg om jeg tar feil, men er det ikke enklere i en slik situasjon å fjerne kun filterinnsatsen? Da har du fri gjennomstrømning og fremdeles vannskille funksjonen inntakt?

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Om det virkelig er meningen at det skal fungere på denne måten vet jeg ikke.

Det er fullstendig avhengig av hvilken motor du har. Detroit Diesel, noen Vetus-Deutz og enkelte andre har så stor dieselretur at systemet lufter seg selv og det er ganske store luftmengder motoren selv håndterer uten problemer. Moderne motorer er også vanligvis selvluftende men vet ikke hvor mye luft de takler......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det er fullstendig avhengig av hvilken motor du har. Detroit Diesel, noen Vetus-Deutz og enkelte andre har så stor dieselretur at systemet lufter seg selv og det er ganske store luftmengder motoren selv håndterer uten problemer. Moderne motorer er også vanligvis selvluftende men vet ikke hvor mye luft de takler......

Motoren er en 1987 Volvo AQAD 31A på 130 hk.

Ved skifte av hovedfilteret på motoren så må jeg imidlertid lufte systemet.

Korriger meg om jeg tar feil, men er det ikke enklere i en slik situasjon å fjerne kun filterinnsatsen? Da har du fri gjennomstrømning og fremdeles vannskille funksjonen inntakt?

Jau, i og for seg, men da må du stanse maskinen helt. I litt sjøgang kan det være bedre å bare bypasse filteret helt. Legger du det opp på rette måten, kan du bypasse, bytte filter og vende tilbake, alt uten å stanse maskineriet. Jeg kan ikke gjøre dette, men på den annen side kjører jeg ti mikron både på Racor og finfiltre. Da ser jeg ikke noe problem med å bypasse Racor'en en stund.

Racor'en har ikke bare vannskillefunksjon, men også en grovrensefunksjon pr. sentrifugale krefter i glasset. Mye av dritten stopper der. Men også der kan det gå tett.

Jeg kan ikke gjøre dette, men på den annen side kjører jeg ti mikron både på Racor og finfiltre. Da ser jeg ikke noe problem med å bypasse Racor'en en stund.

Hvorfor gjør du dette Worse? Med samme finhetsgrad på filterne vil det første filteret i rekken ta all jobben. Hva skal du da med filter nr 2?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvorfor gjør du dette Worse?

Godt spørsmål. Jeg syntes det var en god ide, bl. a. fordi tilkomsten til finfiltrene på BB er vanskelig/arbeidskrevende. Det er derimot gjort i en håndvending å skifte Racor-filtrene men de andre er det da litt verre med, lufting og griseri etc. Dessuten så er det enkelt å holde oppsyn med eventuell akkumulering av dritt og dækelskap i glassene på Racor-filtrene, og da er det no problem å skifte disse i god tid før det blir katastrofe av det.

Anyways, sist jeg måtte til med lufting så var det tydelig at det på tross av samme finhetsgrad likevel samles opp litt gørr i finfiltrene. Så de er nok gode å ha likevel.

Hva skal du da med filter nr 2?

For meg er filter nr 2 kun et sikkerhetsfilter. Dritt og lort stoppes i første filter som gjerne kan være finere enn andre filter. Filter nr 2 tar opp det som kommer forbi første filter ifbm. filterskift o.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det er fullt mulig at jeg er uvanlig treg i toppetasjen, men nå er det tredje gangen jeg er inne på Racor sidene for å finne den optimale filter-løsningen, og det er tredje gangen jeg stenger ned siden akkurat like klok, eller dum. Jeg har faktisk flere spørsmål når jeg stenger av, enn jeg hadde da jeg gikk inn. Det kan tyde på at jeg mangler en del grunnkunnskap som brosjyreforfatteren forutsetter at leseren har. Men ved nærmere ettertanke blir min påstand at sidene er elendige.

http://www.parker.com/racor/pdf/Section02.pdf

Håpet er at noen skal bli så provosert av uttalelsen at de går i gang og forklarer meg det jeg ikke forstår.

Jeg ønsker meg en løsning med dobbelt filter og vendekran, slik at jeg slipper å skifte filter i en krisesituasjon. Det skal bare være å vri om hendelen på ventilen. Jeg har funnet frem til at ”Series MC” sikkert er tingen. Modell 7590MC ser bra ut. Men så lurer jeg en stund på om 7590MC helt enkelt bare er 2 stk 90 MC montert side om side på samme brakett til bruk for de som har 2 motorer??. Men så finner jeg den reddende setningen: ”75 models do not have the option for both filters to be on-line at the same time.” Det ser altså perfekt ut, -helt til jeg leser kapasiteten i liter pr. time (LPH): 90MC har 341 og 7590MC har 681 LHP. Hvordan i huleste kan 7590MC ha dobbelt så stor kapasitet som 90MC hvis den IKKE har ”the option for both filters to be on-line at the same time.”??? Da skulle vel kapasiteten ha vært identisk?

Er det forskjell på prinsippet i ”Series MC” og ”Turbine Series” ? Hva er best?

Kanskje er 75/500MAX en bedre løsning ?

Hva med kapasiteten: Etter det jeg finner ut er antall hk*0,18 en indikasjon på behov uttrykt i gallon. Mitt behov blir da 370hk * 0,18 = 66,6 gallon pr. time (GPH)(eller 66.6 * 3,78 = 266 LPH) Jeg forutsetter at oppgitt kapasitet på 7590MC er feil og at det riktige er 341 LPH. 75/500MAX har kapasitet 454 LPH. Er det en ulempe om kapasiteten blir såpass mye mer enn behovet?

Jeg venter egentlig ikke at noen gidder å gi seg i kast med å svare, men det er lov å prøve seg, er det ikke?

Mvh Bern

Er det forskjell på prinsippet i ”Series MC” og ”Turbine Series” ? Hva er best?

Du burde kunne klare deg med ett 900 eller 1000 MA-filter med glasskopp. Du har neppe behov for tvilling-filter for å ha muligheten til å skifte filter mens motoren er i gang. Hvis lokket er lett tilgjengelig skifter du det så fort, om så behov skulle oppstå underveis, at det ikke spiller noen rolle om motoren står i ro i de to minuttene det tar. Så lenge du har en skvett diesel stående til å fylle oppi med, i alle fall.

Turbine series er klart best. I denne blir drivstoffet sentrifugert på vei inn i filter-elementet, slik at dritten blir liggende igjen i koppen. Vann blir koagulert oppunder ett-eller-annet inne i boksen, slik at det ikke kommer frem til filteret. Og originalfiltrene er laget av vannavstøtende materiale.

Glasskoppen er et must. For da kan du bruke det Lotus-patenterte spesialinstrumentet til å følge med om det er vann eller for mye skitt i drivstoffet (se link i innlegg # 19, Lotus-patenten er beskrevet i innlegg #9 i den andre tråden).

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

Takk for svaret Skipper Worse.

Da er det i alle fall avklart at det må bli Turbine Series.

Lotus sensorene virker geniale. Alle burde sikkert anvende denne type optiske sensorer i større grad. Ulempen er at de må være i umiddelbar nærhet av filtrene for å virke, og det kan bli litt upraktisk i perioder. :smiley:

”Du har neppe behov for tvilling-filter for å ha muligheten til å skifte filter mens motoren er i gang.”

Tja. Min tanke med tvilling-filter er ikke at det er så viktig å holde motoren i gang under filterbytte. Det viktigste er å slippe å styre med filterbytte i en akutt situasjon i dårlig vær. Jeg liker tanken på at det bare er å slå om en hendel og tøffe videre. Filterbyttet kan man ta når man er trygt i havn.

Mvh Bern

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...