PelleFant Svart 11.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2005 (redigert) Hei! I min båt har jeg montert Racor-enheten relativt lavt. Dersom jeg skal skifte filter, stenger jeg tilkomsten fra tanken, skrur av topplokket , tar ut gammelt filter og setter inn nytt. Deretter åpner jeg fra tanken slik at diesel renner inn til helt opp under kanten. Skrur på lokket og er klar igjen. Har allikevel en 2,5 liter kanne med ferdigfiltrert diesel i tilfelle. Nå er jeg kanskje mer paranoid enn de fleste, så i tillegg har jeg en vakuum-måler som viser graden av tilstopping av filter. Jeg kjörer kun med 2-micron. Da slipper jeg å tenke noe särlig paa de 2 sekundärfiltrene på motoren. Endelig til slutt har jeg en ekstra Racor-enhet som jeg bare skifter til skulle jeg väre så slöv at jeg ikke skifter filter i tide på Racor-enhet 1. Det har skjedd........ Mvh Pelle Redigert 11.Desember.2005 av M/B Dreggen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 2.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2006 Nå nærmer det seg tidspunkt for endelig montering av filteret. Har enda ikke avgjort om jeg bør montere det høyere eller lavere enn pumpen på motoren. Ser for meg at en lekkasje i pakkningen rundt lokket kan medføre at motoren suger luft om filteret er montert høyest i dieselsystemet. Er dette et problem i praksis? Kunne kanskje montert filteret lavere enn pumpen og festet det med vingmuttere? Da kunne jeg løftet det litt og fått det høyere enn motor få å få fyllt opp med diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 2.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2006 Jeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden, så derfor får du ha meg unskyldt hvis jeg gjentar noe som er skrevet før. Hvis filteret monteres før matepumpen vil en utetthet føre til luft i systemet. Hvis filteret er etter matepumpen vil en utetthet føre til lekkasje. Om filteret monteres høyt eller lavt spiller ingen rolle. Monter filteret der det er lettest å komme til for service. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 1.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 (redigert) Har satt i gang med montering nå. Dermed ble det noen spørsmål til! Tenkte å montere filteret på veggen på dassen. Da står det lett tilgjengelig i et område som er greit å rengjøre. Problemet da blir at jeg må ha en del slange, anslagsvis en lengde på 8 meter fra tank til motor og så kommer retur i tillegg på 2,5 meter. Kan kutte dette ned noe med å kappe et ekstra hull i et skott men vil helst slippe dette. Skaper det problemer for med et så langt strekk for matepumpen? Hvor lønner det seg å kjøpe dieselslange? Maritim skal ha 37 kr m og Watski 90 kr m. Tenkte gå til Tess og antar de ligger høyt. Er det kvalitetsforskjeller her? Lurer også på hva som egentlig er regnet som best av presset kobling eller doble slangeklemmer på f.eks banjokoblingen inn på pumpa. Redigert 1.Mars.2006 av Sebaldus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 Problemet da blir at jeg må ha en del slange, anslagsvis en lengde på 8 meter fra tank til motor og så kommer retur i tillegg på 2,5 meter. Hvor lønner det seg å kjøpe dieselslange? Maritim skal ha 32 kr m og Watski 90 kr m. Tenkte gå til Tess og antar de ligger høyt. Er det kvalitetsforskjeller her? Jeg synes det høres langt ut med et strekk på 8 meter. Dersom du velger så langt strekk må du være trygg på at du ikke utsetter slangen for glidnings/vibrasjonsslitasje. Det stilles ganske store krav til tilførselsslangen, men jeg husker ikke typebetegnelsen. Jeg tror nok det er lurt at du forhører deg hos flere motorkyndige før du går for strekket på 8 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 14.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2006 Har nå montert dette filteret. Endte med å montere det akter i motorrommet like over luken inn mot akterlugaren. Det står da høyere enn inntaket fra tanken og høyere enn dieselpumpa. Gikk veldig greit å fylle opp med diesel fra toppen og dette fyllte også greit opp filteret montert på motor slik at jeg slapp å håndpumpe der. Fyllte Racoren breddfull med diesel og satt på lokk. Etter noen timers tomgangskjøring ved kai for å teste opplegget ser jeg at det mangler kanskje 5-10 mm med diesel i racoren før den er full nå. Lurer nå på om det suges inn luft en plass eller om dette er normalt. Har gjentatt prosedyren og fyllt helt opp og kjørt en tid og igjen mangler det litt på at filteret er like fullt som jeg fyllte det. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 14.April.2006 Link til dette innlegget Svart 14.April.2006 Hei, ja eg mener det er kommet inn luft et eller annen plass i systemet,for det skal være fult på hele tiden....... Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Sebaldus Svart 14.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2006 Hmm... Ikke bra. Er det teknisk mulig at denne luften kan komme inn via en utett forbindelse på returen, dieselpumpa eller det orginale filteret? Kan ikke skjønne at luft skulle komme inn noe sted på sugesiden i forhold til filteret. Virker bare ikke som om denne luftboblen øker noe særlig, mer som at det forsvinner 10 mm diesel fra Racoren når jeg starter og så holder nivået seg der. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.April.2006 Link til dette innlegget Svart 14.April.2006 Det står da høyere enn inntaket fra tanken og høyere enn dieselpumpa. Detr er ikke rett og slett slik at det "siger" litt, da? Siden filteret står høyest? Ellers er eneste mulighet at du ikke har fylt helt opp før du satte lokket på. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sebaldus Svart 14.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2006 Detr er ikke rett og slett slik at det "siger" litt, da? Siden filteret står høyest? Ellers er eneste mulighet at du ikke har fylt helt opp før du satte lokket på. Er akkurat det om det kan "sige litt" jeg lurer på. Er det jeg tror, men kjipt å få motorstopp om det ikke er slik.... Har fyllt det helt til randen før jeg la på lokket. Etter litt gange står dieselnivået like under toppen på elementet. Forøvrig et genialt filter....har aldri vært så lett å lufte. Ingen pumping! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.April.2006 Link til dette innlegget Svart 14.April.2006 Dert er vel kanskje undertrykk, da? Altså slik at det er fullt opp helt til du tar av lokket, men med en gang du åpner, så siger det litt? For å teste den teorien må du vel ha en stengeventil nedstrøms fra filteret. Når jeg tenker meg om, så er det muligens å samme måte hos meg (to stk R 900). Jeg kan ikke se oppi filtrene, men de gangene jeg har hatt fingrene oppi der, så kan det muligens stemme at det har vært fritt for diesel helt øverst. Mulig at det kan si noe om de nærmere omstendigheter som fikk meg til å sjekke filtrene ... skal ta en sjekk en av dagene nå... Nei, vent nå litt, du teller vel disse millimetrene fra underkant av lokket i lukket stilling? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sebaldus Svart 14.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2006 Nei, vent nå litt, du teller vel disse millimetrene fra underkant av lokket i lukket stilling? Lokket stikker ikke mange mm nedi filteret... Har desverre ikke stengeventil på utsiden av filteret så teorien blir vanskelig å teste på den måten. Kanskje best å sjekke antall mm rett etter start, kjøre 5 timer på raskt tomgang og å sjekke antall mm igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 19.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2006 Bumper denne opp igjen i håp om flere svar. Har tittet en hel del i glasset uten å se antydning til luftbobler. Dette styrker vel teorien om at dieselen "renner gjennom" når lokket blir tatt av. Bør kanskje sette inn en stoppekran etter filteret for å sjekke dette ut. Mens motoren gikk lukket jeg et lite øyeblikk igjen kranen mellom tank og filter. Da ble det straks luftbobler i glasset. Dette er vel ikke helt bra? Eneste plass jeg kan se for meg at dette kommer inn må være gjennom gjengene til slangenipplene. Hva er egentlig best å tette med her? Jeg har hørt at man bør styre klar av gjengetape og brukte noe locktite-greier jeg ble anbefalt hos maritim. Hvis noe annet er bedre bør jeg kanskje prøve det? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.April.2006 Link til dette innlegget Svart 19.April.2006 Hei Sebaldus! :o) Luftlekkasje er "noe herk" --> og tar som regel tid å finne ut av - du har min fulle sympati! Kjenner ikke til slangeniplene til Racor, hvordan gjengepartiet er utformet der. Men Delphi / Lucas / CAV sine nipler har koniske metall-mot-metall tetning. Der skal man ikke bruke noe i gjengene. Uansett, gjengetape (den vanlige VVS-typen) smelter i kontakt med diesel.......... Eventuell STRY? - hvis gjengepartiet tillater det. Ellers så har jo Loctite noe som heter Gjengetetning Loctite 542 - men da må nok gjengepartiet renses meget godt først. (Låner er bilde av Bastard) Lucas / Delphi / CAV-nipler: Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sebaldus Svart 19.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2006 Gjengene var koniske. Dvs. oss TESS hadde de ingen ting som passet inn i racoren når jeg ville ha stoppekran. Fikk derfor ingen kran. Fikk nippler med selve filteret og de passet. Trodde liksom Tess hadde peil på dette men noe sånt hadde de aldri sett... Var ikke noen kon i enden på nipplene så det må nok tettes med noe guffe...Skulle dog tro det var tett når jeg ikke ser bobler under vanlige drift. Er det normalt at det trekkes inn luft hvis man kjører med stengt kran? Må jo bli et visst vakuum... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2006 Følger boken, X timer eller en gang pr. år. De finfiltrene som sto i Hangarskibet da jeg overtok omsorgen, hadde vært i bruk fra 2000 og i over 500 timer. Ikke var de særlig fulle av dritt, heller.Endel av oss bruker båten i området 100 - 200 timer i året. Er det da nødvendig å skifte filter hvert år? Og hva er grunnen til dieselfiltersiftet? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2006 På Racor filteret jeg monterte nylig var det O-ringer på begge niplene. Forøvrig valgte jeg de niplene med 90 grader på for å få en penere vinkel på slangene. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 6.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2006 Mitt Racor-filter er montert i høyde med middels tanknivå. Ser det blir diskutert litt rundt fyllingsnivå. Jeg hadde nettopp oppe mitt i f.b.m. filterskifte. Kan ikke svare på fyllingsnivå da jeg drenerer fra bunnplugg før enn jeg tar lokket helt av. Til opplysning er det hos meg alltid undertrykk i filteret når jeg løsner på topplokket. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Athene Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 (redigert) Henter opp denne tråden igjen etter som jeg nå har blitt den (u)lykkelige eier av et Volvo Penta (Racor 500)-filter. Kjøpte det hos en Volvo Pentaforhandler som også leverte slangenipler for 8mm dieselslange. Etter en opplevelse forrige helg der jeg slet med luftlekkasje i mitt originale volvo vannutskiller/filter innså jeg at dette var for komplisert å få sammen igjen den dagen det virkelig gjelder. Det var av typen med pakninger oppunder en metalltopp der en lang skrue i midten sørger for å holde filter med pakning sammen med en glasskopp med pakning i hver ende og en metallplate i bunnen Det er så lett hendt at en av pakningene ligger feil og så står du der og pumper og pumper, uten at det kommer diesel videre... Racorfilteret så jo ut til å være løsningen på alle mine problemer, men akk: Når jeg fikk det på plass lekker det som en sil fra slangestussene. Det var jo derfor jeg byttet ut det gamle!!! Stussene jeg fikk med ser ut som typen som er vist på bildet i innlegg #39, men når jeg kikker inn i hullene ser jeg ingen anleggsflate som konen skal treffe, - der er bare et hull med samme gjengediameter hele veien. I følge butikken var det "dette de hadde og pleide og bruke", men jeg undres.. Ser noen av dere skriver om O-ringtetting, men jeg ser ingen flate på filteret som er egnet for dette. Er det noen som husker hvordan slangestussene skal se ut? Vurderer å bruke Loctite gjengetetting, men det er jo en veldig kort lengde som er gjenget på stussene jeg fikk.. Redigert 9.September.2006 av Athene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 9.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Kan jo bare oppdatere med at jeg flyttet filteret mitt så det kom lavere enn pumpa på motoren og har siden ikke hatt noen problemer. Kjørt rimelig mange timer siden det. Jeg fikk med slangestusser fra drevia der jeg kjøpte filteret og brukte locktite på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 (redigert) Jeg fikk nipler med Racor filteret da jeg kjøpte det og her var det o-ringer på de. Ekspeditøren spurte om jeg ville ha rett eller 90 graders utgang på slangene. Men, nå er han jo og verksmester og montør samtidig som han fra tid til annen ekspederer kunder i butikken, så da har han jo en viss peiling på hva som hører sammen........ Var 100% tett med en gang uten noen form for gjengetape eller Loctite tetningsmiddel. Har motor med el. dieselpumpe som suger i underkant av 200 liter i timen for å kjøle pumpedysene, så her går det unna. Redigert 9.September.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Jeg spør i denne gamle tråden i stedenfor å lage ny. Hva er det i typebetegnelsen på filteret som indikerer hvilke gjenger 500-filteret har ? Betyr 500FG at det er "europeisk" ? Skal bytte i Marexen.. om jeg bestiller FG, er det noen som vet om niplene jeg har i dag passer ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.