Jump to content

Buster XL - 2015 - dørkplaten råtner/ stolkonsollene korroderer!


Bustergorm

Recommended Posts

Kjøpte ny Buster XL i 2015 med Yamaha 115. Nydelig båt, men noen detaljer irriterer.

Nylig oppdaget at dørkplaten - 25mm kryssfiner med plastlaminat - har begynt å råtne inn mot skroget. Kunne nå stikke fingeren rett igjennom!

Mot skroget ligger en neoprenlist som vel er tenkt å tette, men dette fungerer jo da ikke. Samler seg også mye støv og rusk under kabinettet med styrekonsoll etc. Se foto.

 

Stolkonsollene av aluminium begynte tidlig å korrodere voldsomt. Undersøkte litt rundt om dette var et anodetema, men har ikke fått noe entydige svar.

Tok de ut ifjor , renset og primet med et gammelt godt middel, lakket og satt på plass. Foreløbig ser det bra ut!

 

Båten har hatt vanlig stell og vask, men det er tydelig noen løsninger her som ikke er helt optimale.

Noen som har hatt lignende opplevelser?

Dørken.jpg

Link to post

Kryssfiner lages ofte av bjerk. Bjerk er et av de treslag som har minst motstand mot råtesopp. Tørr bjerk er meget sterkt og hardt og hefter godt til lim. Men treverk er meget hygroskopisk og suger til seg vann når det byr seg en anledning. Så den minste brist i limet som treverket er bakt inn i vil slippe vann inn til treverket. Blir treverket fuktig, vektprosent vann i forhold til tre på mellom 18-30vekt% vil soppen angripe og spise opp ligninet. Ligninet er bestandelen i treverk som holder cellulosefibrene sammen. Når ligninet er vekk går matrialet i oppløsning. Da hjelper detlite med godt lim i kryssfineren. Buster burde nok heller ha brukt dörkplater av kompositt!

Aileen ll

Link to post

Vanligvis holder jo disse dørkplatene 15-20 år, så er rart å se råte på bare 8 år. Ligger båten ute eller åpen for nedbør hele året? Irring på stolføttene er velkjent, men jeg ser også mye irring på alubrakettene under styrekonsollen på bildet her, og det er ikke helt vanlig. Angående anoder, så er det viktig at det står en aluminumsanode på skroget. Sink skal IKKE brukes på disse båtene, selv om de ble levert med det fra forhandlere i mange tilfeller...

Link to post

Fordi alu fungerer langt bedre. Og spesiellt når du har en påhengsmotor på båten hvor aluminumsanodene (fordi det er det som er montert på motoren) alltid vil ofre seg før sinken på båten.

https://www.anodes.no/nyhet/hvorfor-bruker-vi-aluminiumsanoder-til-aluminiumsbater

https://martyranodes.com/wp-content/uploads/sites/13/2020/04/truth_aluminum_anodes.pdf

https://www.telmo.no/200-gr-skrog-anode-yamarin-buster-alu-

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Takk til Polarli for info og kommentarer. Var ikke klar over dette med aluminiums - anoder, som antatt kan et tema vedr. Korrosjon.

vedrørende dørkplate som råtner, er jeg nå usikker på hvordan jeg evt. skal ta dette videre.

Link to post

Det som vel er brukt her er denne type plate: KRYSSFINER PLATE WIRE BRUN 1S
Kryssfiner brun/wire er belagt med fenolfilm på begge sider. Den ene siden har et rutemønstret overflate. Dette gir platen antiskli egenskaper og sikrer høyere holdbarhet og motstand mot vær og slitasje. Kantene er forseglet med vanntett akrylmaling. Bruksområder: Plattformer, stilaser, gulv i tilhengere og lastebiler, lasteramper, lekeplass, mesaningulv, gangbroer.

 

Vi har brukt denne til båt og dørk i båt. Men du må forsegle kantene som du skjærer med vanntett maling. Holder veldig lenge.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...