Jump to content

Langt til varmtvann

btt

Recommended Posts

Hei

Er problemet at:

tid. Dvs. at du må venta på varmtvatn? eller

energiforbruket? eller

vasskapasiteten?

Eller kanskje kombinasjonen.

Eg hadde byrja med å isolera varmtvassrøyra.

Dersom vasskapasiteten er problemet kan du montera ei kran, på varmtvassrøyret, like før krana i pentryet.

Derifrå kan du montera eit røyr som går tilbake til tanken.

Når krana blir varm kan du stenga krana, og tappa varmtvatn i byssa.

Dette gir deg jo ikkje meir varmt vatn i, men du slepp å fylla vatn så ofte.

Det kan vera eit poeng om du er lenge i utahamner, eller på langtur.

Ein liten varmtvasstank like ved byssa vil løysa problemet, når du har landstraum.

Dette er ikkje uvanleg i hus.

Ja er jo en kombinasjon at at for å få 1 liter varmt vann bruker jeg kanskje 3 liter hvis det var forståelig ? Så har jeg 80 liter varmtvann og jeg ofte bruker lite varmtvann er det problem. Ved dusj er det lite problem for da blir det brukt mer vann kontinuerlig 

Ja, det kan det definitivt. Jag har to beredere ombord. Etter at jeg monterte bereder nr to er det blitt mi der forbruk av vann og strøm. 
Ta kontakt via pm om du ønsker tilbud på en!?

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

• 1 måned senere...
On 4/11/2023 at 9:51 PM, Ask said:

Dersom vasskapasiteten er problemet kan du montera ei kran, på varmtvassrøyret, like før krana i pentryet.

Derifrå kan du montera eit røyr som går tilbake til tanken.

Er dette bare et forslag basert på noe som dukket opp i hodet ditt, eller er det noen som har praktisk erfaring med en slik løsning?

Min aller første tanke var ... "genialt" ... men, kanskje ikke ... for å få sirkulasjon på det, og atpåtil i riktig retning, så trenger man om ikke annet en ekstra pumpe.  Såfremt ikke varmtvannstanken har en innebygd pumpe.  Min varmtvannstank er bare en tank (med varmeelement og varmeutveksler for motorvarme), hvor trykket kommer fra en vannpumpe med ekspansjonstank på kaldvannssiden ... men hva vet jeg ... det finnes sikkert ulike konsepter for vannløsninger i båt.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er jo helt vanlig i større bygg og skip med en slik sirkulasjonsledning. Det er vel bare å koble til en slange med et T stykke ved varmtvannskranen, føre den slangen tilbake til varmvannstanken, og koble den til der med et T stykke ved kaldtvanninntaket. Så må det inn en liten sirkulasjonspumpe i den kretsen. Det blir jo litt varmetap, men det det vil bidra til oppvarming i båten. 

Du åpner denne ventilen før du skal bruke varmtvann. Da skyller du det kalde/lunkne vannet tilbake i vanntank og stenger etter f.eks 10sek, når det varme vannet er kommet fram. Dette er en løsning kun for å spare vann! 

Selv har jeg kjøpt en liten 12V elektrisk ventil som jeg skal bruke til dette. Monterer den  på en T like før blandebatteri, og lager en trykknapp lett tilgjengelig ved servant.

Varmtvann tilbake på kaldtvanns tank er ikke noe bra.

Så dette må gå rett på bereder med tilbakeslagsventil/non return valve mellom der det går inn på bereder å vanntank.

Varmtvann tilbake på vanntank, er roten til bla legionella å fyfy.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 1 time siden:

Varmtvann tilbake på vanntank, er roten til bla legionella å fyfy.

Godt poeng, men vil ikke dette være ett problem uansett med tankvann? I allefall i varmere strøk.

Fra FHI:
"bakterien vokser best ved temperaturer mellom 20 og 50°C. Ved temperatur under 20°C er formeringen begrenset. I vannsystemer hvor temperaturen er > 60°C vil legionellabakterier ikke etablere seg eller vokse"

Vann med legionella er for øvrig ikke farlig å drikke, bare man holder det unna lungene. Derav farlig i dusjen!

Vannet trenger jo ikke å gå helt tilbake til tanken, det må bare inn på sugesiden av trykkvannpumpen. Så vil den fungere som en sirkulasjonspumpe.

Men jeg har altså mest tro på en retur til varmtvannsberederen, med en egen sirkulasjonspumpe. Det trenger ikke være store greiene, men den må jo tåle varmt vann,

hansa82 skrev for 1 time siden:

Godt poeng, men vil ikke dette være ett problem uansett med tankvann? I allefall i varmere strøk.

Fra FHI:
"bakterien vokser best ved temperaturer mellom 20 og 50°C. Ved temperatur under 20°C er formeringen begrenset. I vannsystemer hvor temperaturen er > 60°C vil legionellabakterier ikke etablere seg eller vokse"

Vann med legionella er for øvrig ikke farlig å drikke, bare man holder det unna lungene. Derav farlig i dusjen!

Drikker da ikke vann, når det selges øl hehe

Om det er farlig å drikke eller ikke, skal ikke jeg si noe om. Men ville uansett ikke hatt dette vann retur til vanntank.

Men sirkulasjon av varmtvann, er ikke unormalt i bygg nei.

Kjenner ikke reglene her i Norge. Men når jeg jobbet med vvs i yngre dager i DK, så var det lov krav til maks tid før en hadde varmtvann i krana. Så var alltid sirkulasjons pumpe å linje opp til øverste punkt når vi bygget leilighets blokker.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...