julietkilo
Dette har jeg prøvd for et par år siden, om enn i mer lokal målestokk med dagsturer. For det første er det flott at du har papirkart.
Men telefonskjermen blir for liten å se på og du får ikke plass til mye kartutsnitt på skjermen hvis du vil se detaljer nær båten samtidig som du skal se hva som kommer mot deg lenger frem på sjøen. Forsøkte selv Gule Sider sjøkart-app, men den gangen jeg prøvde var det iallefall slik at hvis du gikk sørover så sto alle stednavn opp-ned!!
Har nå et dedikert 10" nettbrett til båten (Lenovo på tilbud til 999,-) med FullHD 1920x1080 oppløsning. Har aldri hatt problemer med varme eller lading, og lysstyrken i skjermen kan skrus nesten helt ned så nattsynet beholdes. Innebygd GPS (til forskjell fra ipads uten SIM/cellular, som andre har nevnt). Det er absolutt ikke av de raskeste brettene for tunge apper eller spill, men det fungerer helt fint til mitt bruk - som er:
Jeg lastet ned Boating-appen fra Navionics i Google Play og kjøpte kart for hele Norge inkl. Svalbard. Kostet godt under kr 300,- den gangen, nå er det vel 35 Euro. Prisen inkluderer 1 års kartoppdateringer. Etter 1 år kan du fornye abo og fortsette å motta oppdateringer enda et år, eller avslutte abonnementet og beholde de kartene du har men da uten oppdateringer. Med tanke på foreslåtte endringer i fargesektorer på fyr langs kysten vil jeg anbefale oppdateringer til endringene er ferdige.....
Angrer definitivt ikke, og synes jeg får veldig mye kartfunksjonalitet for pengene med Navionics. Kartene kan lastes ned til nettbrettet hjemme slik at du ikke trenger nettforbindelse i båten (ikke noe deling av mobildata fra smarttelefonen som spiser opp månedskvoten din......).
NB! Hvis du har/kan låne nettbrett og kun trenger kart på denne langturen, så har du inntil 2 uker gratis prøveperiode på Norgeskartet i Navionics Boating-appen. Så du kan laste den ned noen dager før avreise og "tørrtrene" på å legge opp ruter og prøve ut menyene.
Tips til turen ellers: google Rakkebåene og pass på å gå langt utenom der!