Jump to content

Edit History

Krimart

Krimart

Har du papirkart og kan bruke dem så fungerer en iPhone helt fint som tillegg. Rent GPS-messig er den like nøyaktig som en dyr kartplotter, men det er jo veldig liten skjerm. Jeg kjenner ikke hvor god gule sider fungerer, jeg ville kanskje vurdert å investere i Navionics e.l.  Bruk papirkart og iPhone samtidig (og gjerne to tlf samtidig) så har du god oversikt med papirkartet og det er ingen krise når telefonen sier takk for seg. Det kan være lurt å kjøpe en slik vanntett lomme og ha tlf. rundt halsen.

En billig GPS som gir deg posisjon du kan plotte i papirkartet kan også være grei å ha, du finne sikkert noe på nett.  Et tips m.h.t. god sjømannskap er å planlegge ruten på forhånd, skrive ned kurs og waypoints etc. Nattseilas på fyrlykter er gøy, det bør dere prøve. Det er gjerne best vind sørover på natten langs sørlandske (nattebrisen) og tilsvarende ord et vel nordover på vestlandet (?).  Da bør den planlegges godt med sektorer og fyrkadakteristikk. :-D

Krimart

Krimart

Har du papirkart og kan bruke dem så fungerer en iPhone helt fint som tillegg. Rent GPS-messig er den like nøyaktig som en dyr kartplotter, men det er jo veldig liten skjerm. Jeg kjenner ikke hvor god gule sider fungerer, jeg ville kanskje vurdert å investere i Navionics e.l.  Bruk papirkart og iPhone samtidig (og gjerne to tlf samtidig) så har du god oversikt med papirkartet og det er ingen krise når telefonen sier takk for seg. Det kan være lurt å kjøpe en slik vanntett lomme og ha tlf. rundt halsen.  Et tips m.h.t. god sjømannskap er å planlegge ruten på forhånd, skrive ned kurs og waypoints etc. Nattseilas på fyrlykter er gøy, det bør dere prøve. Det er gjerne best vind sørover på natten langs sørlandske (nattebrisen) og tilsvarende ord et vel nordover på vestlandet (?).  Da bør den planlegges godt med sektorer og fyrkadakteristikk. :-D

Krimart

Krimart

Har du papirkart og kan bruke dem så fungerer en iPhone helt fint som tillegg. Rent GPS-messig er den like nøyaktig som en dyr kartplotter, men det er jo veldig liten skjerm. Jeg kjenner ikke hvor god gule sider fungerer, jeg ville kanskje vurdert å investere i Navionics e.l.  Bruk papirkart og iPhone samtidig (og gjerne to tlf samtidig) så har du god oversikt med papirkartet og det er ingen krise når telefonen sier takk for seg.

• Create New...