Jump to content

Edit History

J-Å

J-Å

Størrelsen på skjermen er ikke avgjørende synes jeg. Det som er viktig er å ha en fungerende plotter.  Så jeg vil si at med bare telefon bør man ihvertfall ha to stk., hvorav en fastmontert innendørs med lading. Det går ganske mye batteri når man har oppe skjerm og GPS på. 

Angående kart, så er det viktiste at man har lastet ned det aktuelle området for offline bruk.  

Papirkart er vel og bra, men uten en fungerende GPS vil de fleste få store problemer, hvis de plutselig skal over på papirkart i dårlig vær.  Jeg ville prioritert å ha med en bærbar VHF med GPS. og DSC

AIS ville jeg også prioritert høyt, men en løsning kan være å følge med på Marinetraffic. Man kan abonnere på sjøkartvisning i Marinetraffic appen. Den er vel ikke godt egnet til navigasjon, men gjør det lettere å se hvordan andre fartøy ligger i leden.

J-Å

J-Å

Størrelsen på skjermen er ikke avgjørende synes jeg. Det som er viktig er å ha en fungerende plotter.  Så jeg vil si at med bare telefon bør man ihvertfall ha to stk., hvorav en fastmontert innendørs med lading. Det går ganske mye batteri når man har oppe skjerm og GPS på. 

Angående kart, så er det viktiste at man har lastet ned det aktuelle området for offline bruk.  

Papirkart er vel og bra, men uten en fungerende GPS vil de fleste få store problemer, hvis de plutselig skal over på papirkart i dårlig vær.  Jeg ville prioritert å ha med en bærbar VHF med GPS. og DSC

AIS ville jeg også prioritert høyt, men en nødløsning kan være å følge med på Marinetraffic. Man kan abonnere på sjøkartvisning i Marinetraffic appen. Den er vel ikke godt egnet til navigasjon, men gjør det lettere å se hvordan andre fartøy ligger i leden.

• Create New...