Lars H. Startet 12.April.2023 Del på Facebook Startet 12.April.2023 Så kom dagen, - endelig! De senere årene har jeg alltid klart å få Trudelutt klar for sjøsetting før april. Men iår med så mye kulde, snø/regn i mars, pluss en rygg som fikk seg en smell ved å løfte på to tunge (36kg hver) batterier til båten inn og ut av bilen med påfølgende 5 runder til kiropraktor, gikk ikke det. Men idag fikk hun endelig vann under kjølen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 12.April.2023 Del på Facebook Svart 12.April.2023 Velkommen på sjøen igjen! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 12.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2023 Takker. Alt gikk helt greit, men da jeg skulle fylle vann, fikk jeg et problem. Kranen for varmtvann i pentryet hadde satt seg fast. Dermed ble det å åpne kranen. Heldigvis hadde jeg litt fett igjen i en tube med hanefett/armaturfett, så nå kan jeg åpne og lukke for varmtvann. Jeg får huske på å kjøpe en ny tube. Før nye turer står det nå igjen en ordentlig vask og støvsuging inne i båten. Og så har jeg to batterier i båten som skal byttes ut med to nye på 36kg hver stående i garasjen. Ryggen min skriker bare jeg tenker på den jobben! Da jeg håndterte de fra butikken via bilen til garasjen resulterte det i 5 runder hos kiropraktoren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 12.April.2023 Del på Facebook Svart 12.April.2023 Og i dag er dieselen i havnen priset til kr. 15,45. Det er lenge siden det har vært så lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 12.April.2023 Del på Facebook Svart 12.April.2023 (redigert) Men hvorfor ødelegge deg på å ta ut batteriene? Jeg har alltid latt de være i båten. Koblet fra alt. Ladet opp ved opptak. Ladet en gang midtvinters og før sjøsetting. Alltid gått helt fint. Oops. Så nå at du skulle bytte. ;) Redigert 12.April.2023 av Luna III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.April.2023 Del på Facebook Svart 12.April.2023 Luna III skrev 3 minutter siden: Men hvorfor ødelegge deg på å ta ut batteriene? Jeg har alltid latt de være i båten. Koblet fra alt. Ladet opp ved opptak. Ladet en gang midtvinters og før sjøsetting. Alltid gått helt fint. Det var fordi batteribaken til Lars konket etter 9 år om bord. Huldas batteribank konket etter 8 år, den forrige holdt 10 år om bord. Nå må jeg ut med batterier á 60 kg. 30 kg er uoppnåelig med defekt rygg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.April.2023 Del på Facebook Svart 12.April.2023 Gratulerer med vann under kjølen! Men få noen med deg til å lempe batteriene ombord, det er ikke verdt å risikere båtsesongen bare for å slippe å be om hjelp! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sunnmøre Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 De som har greie på straum: Er det betre med to store batteri enn t.d. tre mindre? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 sunnmøre skrev 4 minutter siden: De som har greie på straum: Er det betre med to store batteri enn t.d. tre mindre? Fra en som har begrenset greie på strøm så vil jeg si at flere mindre er både mer ryggvennlig og plasseringsvennlig enn få store. Men så er det selvfølgelig slik at jo flere enheter ombord, desto flere ting er det som kan svikte. Uansett om det gjelder batterier eller andre ting. Jeg ville nok ha prioritert bedre håndterbarhet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 (redigert) Lithium veier mindre . . . Jeg har også slitt med dårlig rygg og vonde knær siden ungdommen. Nå har junior fått meg med på Sats for å trene. Det går mest i frivekter, markløft og knebøy. Det er ovehodet ingen tvil hos meg lenger: det virker veldig positivt. Men selvfølgelig tar jeg det svært pent foreløig. Man blir lett litt sjenert når en ser hva de STOOORE gutta laster på av vekter. Det er ingen målsetning å bli sånn . . . . Og hvis noen her skulle kommentere at treningsstudio er kjedelig, må jeg bare med en gang si meg hjertens enig. Men det hjelper stort etter at damene innførte tettsittende tights som ser ut som om de er påmalt . . . . Redigert 13.April.2023 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 For meg er store eller små batterier hipp som happ. De blir uansett for tunge til at jeg kan få dem ut av båten uten talje. Jeg trenger 450 Ah med kun blybatterier. Det blir 7 stk 70 Ah batterier. De kan jeg lempe opp trappa, men det blir for mange. Ellers, jeg trener hjemme. Lite champis og bikini. Bare svette, selvpining og grynt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 NilsPils skrev for 1 time siden: Men det hjelper stort etter at damene innførte tettsittende tights som ser ut som om de er påmalt . . . . Det er godt vi menn har sluppet unna denne moten. Det hadde ikke vært spesielt pent å se på er jeg redd.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 13.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2023 Om man velger flere små eller et eller to store batterier, er avhengig av så mangt. For meg har plassen vært viktig, og hva slags batterier som er tilgjengelig til mitt formål, start, forbruk med/uten propper ol. Etter som alderen på gubben og fruen har dratt på seg, er det slutt med å ligge ute i skjærene. Nå drar vi fra stikkontakt til stikkontakt. Dermed er ikke kravet om stor kapasitet (mange Ah) viktig lenger. Derfor er ikke Litium aktuelt. Nå har jeg kun 2 batterier på 140Ah hver, og det rekker fint selv om landstrømmen skulle forsvinne en natt. Jeg har tidligere hatt 3 batterier på 110Ah hver. Disse fylte opp batterikassen på samme måte som de to på 140Ah hver gjør. Men hvorfor da ikke gå tilbake til 3 stk. 110Ah batterier som veier ca. 25kg hver i stedet for 2 stk. 140Ah som veier 36kg hver på denne forbruksbanken? Jo, jeg ønsker Heavy Duty batterier da jeg kjører trusteren også på denne banken. Og når dette opplegget har fungert i 9 år, var valget enkelt. Å gå tilbake til rene forbruksbatterier for så å montere eget batteri for trusteren i baugen med nytt opplegg for lading orker jeg ikke. Å få noen til å lempe inn og ut batterier hadde vært fint. Men den hjelpen må foregå fornuftig. Da jeg kjøpte de to batteriene som nå står i garasjen fikk jeg hjelp. Men det var da ryggen slo seg vrang. Batteriene måtte bæres ned en utvendig trapp fra 2. etg. Jeg fikk hjelp slik at vi tok tak i hvert vårt håndtak på batteriet. Det ble skjevbelastning for ryggen. Hjelperen så at jeg slet, så han bar ned det andre batteriet alene for meg. Når jeg skal bytte batteriene i båten, skal jeg flytte båten fra båsen med ustø utrigger til en flytebrygge der jeg kan ligge kailangs. Og så har jeg kjøpt meg sekketralle med store luftfylte hjul for frakten mellom bil og båt. Kanskje det er en stor sterk kar på bryggen som kan hjelpe med å lempe batteriene inn og ut av båten? Når ryggen ser slik ut etter 3 prolapser, er det klart at det ikke skal så mye til før den streiker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
HiWard Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 Du kan ikke få leid eller lånt en verkstedkran da? Å få batteriene ut av bilen er en ting, men de skal opp i båten også og ned i et motorrom... Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Lars H. Svart 13.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2023 Det går nok greit, bare jeg løfter riktig. Jeg fikk jo inn de to (like tunge) batteriene som står i båten da de var nye. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 Du e'kke like ung og vakker nå. Få en av gutta på havna til å hjelpe deg. De var i hvertfall serviceminded tidligere. Det begynner å bli noen år siden jeg hadde noe med dem å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 Hadde også 143Ah batterier i sist båt. Ikkje spesielt morsomt å bere ut og inn. Neste gong så blir det nok Lithium til forbruk, om det ikkje har kome noko nytt Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 (redigert) HiWard skrev 1 time siden: Du kan ikke få leid eller lånt en verkstedkran da? Å få batteriene ut av bilen er en ting, men de skal opp i båten også og ned i et motorrom... Hos oss på Karenslyst har vi mastekran. Perfekt til formålet, både ut av bilen og ned i båten . . . Har nesten nytt 110 Ah blybatteri i Tora. Null forbruk annet enn til start, instrumenter og mobillading der. I Saowanee har jeg nesten nytt bly-startbatteri og to havarerte 110 Ah blybatterier til forbruk. Ligger mest i uthavn og har hatt for liten kapasitet hittil. Derav kort batterilevetid. Trist å våkne med 10V batterispenning . . . Tror det blir to nye lithium forbruksbatterier snart. Ett stort et går uansett ikke inn i batterikassa. Vi med motorbåt har ikke problemet med utlading under seiling, som Hulda påpeker, så jeg tror det blir enkelt opplegg. Har heller ikke eget batteri for thrusteren som går på startbatteriet. Skal bare sjekke ut litt om dynamo, landstrømslader og automatisk laderele først. Tror jeg satser på batteri uten bluetooth og separat kapasitetsovervåking(?). Redigert 13.April.2023 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 13.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2023 Hulda skrev 46 minutter siden: Du e'kke like ung og vakker nå. Få en av gutta på havna til å hjelpe deg. De var i hvertfall serviceminded tidligere. Det begynner å bli noen år siden jeg hadde noe med dem å gjøre. Om jeg ser Martin (han sjøsatte Trudelutt igår og er svært servicevennlig) eller en av de andre, får jeg håpe på hjelp. Jo da, jeg er ikke like ung nå lenger, men var jeg penere for langt over 60 år siden? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
El barco de Sol Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 (redigert) Selv om hodet er bra så preges kroppen av et langt liv. Tidligere da sementsekken veide 50kg,var det god trening å bære 3 sekker i slengen. Nå er sekkene lettere,men en sekk er nå blitt tung. Og...jeg er bare 75år. Med nyoperert kneprotese klarte jeg ikke holde båten isfri i vinter. Heldigvis ligger jeg på Kambo Marina. Altmuligmann Petter ordner biffen,alltid. Lars..finn deg en Petter og ikke ødelegg ryggen og sommeren på å slite med batterier! Redigert 13.April.2023 av Lykken1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2023 Jeg har også lempet sekker i min ungdom. Som 16-åring lempet jeg 30kg sekker i en måned, sommerjobb på smelteverket i Sauda. Problemet nå blir å få batteriene fra kaien inn over dollboardet og rekken og ned på dørken. Ned i batterirommet klarer jeg med taljen jeg har som jeg brukte da jeg løftet motoren opp litt for å bytte motorlabber for 4 år siden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 Legg båten på utsettingskaien, og få en hyggelig kar med truck til å sette dem ned på dørken til deg. Det fikser de sikkert. Den ryggen der trenger ikke flere slike kurver;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 13.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2023 Å få Martin til å komme med trucken og styre med tamper og oppheng for å løfte ut og inn noen batterier, blir litt i drøyeste laget. Jeg var nettopp en tur ute i garasjen og løftet litt på et av batteriene, og nå kjentes det ikke så tungt ut lenger, så lenge man løfter korrekt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 (redigert) OK, det er opp til deg. Men de fikser det på 2-3 minutter da. Eller om dere har mastekran, da kan du jo gjøre alt selv. Eller, som jeg pleier å gjøre når jeg skal ha tunge ting ombord eller i land fra båten: Legger til en kai omtrent på høyde med rekka på båten, legger ut et par planker og sklir det over. Jeg har flyttet mye rart på den måten. Det er det å strekke seg over rekka med tunge ting som er det verste. Redigert 13.April.2023 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
marius Svart 14.April.2023 Del på Facebook Svart 14.April.2023 Å løfte så tunge batterier ombord i en båt er å be om trøbbel med ryggen. Stod overfor samme utfordringen for 3 år siden når 4 X 135Ah AGM på ca.45kg skulle installeres. Kunne selvsagt bedt om hjelp, men liker best å ordne selv. Derfor gikk jeg i tenkeboksen og pønsket på hvordan jeg skulle angripe saken. Endte opp med en enkel Biltemastropp som ble festet i batteri og en løkke over nakken. Fikk justert lengde på løkke og balanse på batteri helt perfekt slik at armene ble fri til å støtte ved ombordstiging. Hadde på forhånd snudd båt med bau mot brygge og plasserte batteri på bauen, gikk ombord, justerte lengde på stropp og senket batteri ned i dekksluke hvor jeg allerede hadde laget en passende landingsplass ved sengen. Hele batteribyttet som jeg hadde grudd meg til gikk som en lek, og 4 batteri ut og 4 inn var faktisk ganske fort gjort og jeg hadde ikke vondt i ryggen etterpå. Det hører med til historien at batteri måtte bæres ca. 50 meter fra bilen og ut på brygge, selvfølgelig med samme stroppemetode. God teknikk hjelper når rå styrke mangler Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.