NilsPils
HiWard skrev 1 time siden:Du kan ikke få leid eller lånt en verkstedkran da? Å få batteriene ut av bilen er en ting, men de skal opp i båten også og ned i et motorrom...
Hos oss på Karenslyst har vi mastekran. Perfekt til formålet, både ut av bilen og ned i båten . . .
Har nesten nytt 110 Ah blybatteri i Tora. Null forbruk annet enn til start, instrumenter og mobillading der. I Saowanee har jeg nesten nytt bly-startbatteri og to havarerte 110 Ah blybatterier til forbruk. Ligger mest i uthavn og har hatt for liten kapasitet hittil. Derav kort batterilevetid. Trist å våkne med 10V batterispenning . . .
Tror det blir to nye lithium forbruksbatterier snart. Ett stort et går uansett ikke inn i batterikassa. Vi med motorbåt har ikke problemet med utlading under seiling, som Hulda påpeker, så jeg tror det blir enkelt opplegg. Har heller ikke eget batteri for thrusteren som går på startbatteriet. Skal bare sjekke ut litt om dynamo, landstrømslader og automatisk laderele først. Tror jeg satser på batteri uten bluetooth og separat kapasitetsovervåking(?).