19 fot
Lars H. skrev for 7 timer siden:Å bruke "løfteåk" er med i planen. Jeg har noen meter med god myk 24mm tauverk jeg kan feste i batteri og legge over nakke/skuldre. For å frakte batteriene på bryggen, har jeg sekketralle. Den har jeg testet i garasjen med spennbånd som holder batteriet på plass. Rapport kommer når jeg går løs på jobben til uken.
Ta heller med deg ei papp-plate og en god sprittusj og en hundrelapp.
Når du har plassert båten ved kaikanten (helst et sted med mye gå-trafikk) og plassert tralla med batteriene på kaia ved båten så skriver du "2x36 kg batterier ombord = 100 kr" og setter papp-plata mot sekketralla.
Innen kort tid kommer det sannsynligvis en sterk fyr som bruker 5 minutter på å tjene en hundrelapp (eller som sier at det der var da fort gjort når jeg likevel skulle forbi her og ikke noe å ta betalt for), mens du ser batteriene dine stå i batterikassa uten at det er masse styr.
Jeg har selv mange ganger hjulpet fremmede med ting som jeg lett kan hjelpe dem med.
Hittil i år har jeg dratt 4 biler opp av grøfta med pick-up-en min, uten at det har vært noe snakk om betaling.
Og jeg har mange ganger tauet båter som har motorstopp, som regel uten noen betaling, mens noen insisterer på å betale, og som en sa etter å ha blitt tauet et godt stykke i motsatt retning av den veien jeg egentlig var på vei: "Jeg vet den motoren din er tørst, her er 200 kroner til bensin."
For mange unge spreke folk så er det å løfte 36 kg en bagatell og mange betaler jo flere hundre kroner i måneden for å få lov til å løfte tyngre ting på et treningssenter.
Selv har jeg aldri trent på treningssenter, og synes at å løfte opp og ned på ei stang med lodd på ser ganske kjedelig ut (mye bedre å gjøre noe nyttig som man ser resultater av), og jeg er godt oppe i 40-åra. Likevel klarer jeg fint å løfte snøfreseren min fra bakken og opp på planet på pick-up-en min. Snøfreseren veier 68,5 kg ifølge tekniske data på denne, altså nesten like mye som begge batteriene dine tilsammen. Snøfreseren har den ulempen at det er ike alle steder man kan ta tak, og den er såpass stor at man får tyngdepunktet et godt stykke unna seg (i motsetning til batteriene som man kan løfte tett på seg).