Lars H. Svart 14.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2023 Å bruke "løfteåk" er med i planen. Jeg har noen meter med god myk 24mm tauverk jeg kan feste i batteri og legge over nakke/skuldre. For å frakte batteriene på bryggen, har jeg sekketralle. Den har jeg testet i garasjen med spennbånd som holder batteriet på plass. Rapport kommer når jeg går løs på jobben til uken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
husky dane 85 Svart 14.April.2023 Del på Facebook Svart 14.April.2023 Da må vel vera nokre folk som kan hjelpa deg med dette i nærheten ? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 14.April.2023 Del på Facebook Svart 14.April.2023 marius skrev for 7 timer siden: Endte opp med en enkel Biltemastropp som ble festet i batteri og en løkke over nakken. Fikk justert lengde på løkke og balanse på batteri helt perfekt slik at armene ble fri til å støtte ved ombordstiging. Problemet er at hvis du mister balansen ved ombordstigning så har du et tungt batteri festet til nakken, og jeg antar du ikke er så sprek svømmer at du kan holde deg flytende da. Blir vel også lett mafia-relaterte overskrifter i avisa om noen blir funnet på bunnen med et batteri festet rundt halsen (nakken). Da er det tryggere med tunge ting man holder i handa, for da kan man slippe dem og se noen tusenlapper forsvinne kjapt til bunns mens man selv tar noen svømmetak og krabber våt på land igjen. Tok en gang en liten test på å svømme ut dreggen, tror det var ca 6 kg pluss litt kjetting. Såvidt jeg husekr kunne jeg svømme noen få meter, men det var slitsomt og er ikke noe man klarer langt. Svømmingen foregikk da med to bein og en arm, siden jeg brukte en arm til å holde dreggen og kjettingen. Ikke aktuelt å feste dette på noen som helst måte, må kunne slippe alt ved å bare åpne handa. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 14.April.2023 Del på Facebook Svart 14.April.2023 Er det ingen sterke hjelpere i området som kan gi Lars en hånd? All god info og læring på baatplassen som han har delt fortjener 15 min med løfting om noen er i nærheten. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
19 fot Svart 14.April.2023 Del på Facebook Svart 14.April.2023 (redigert) Lars H. skrev for 7 timer siden: Å bruke "løfteåk" er med i planen. Jeg har noen meter med god myk 24mm tauverk jeg kan feste i batteri og legge over nakke/skuldre. For å frakte batteriene på bryggen, har jeg sekketralle. Den har jeg testet i garasjen med spennbånd som holder batteriet på plass. Rapport kommer når jeg går løs på jobben til uken. Ta heller med deg ei papp-plate og en god sprittusj og en hundrelapp. Når du har plassert båten ved kaikanten (helst et sted med mye gå-trafikk) og plassert tralla med batteriene på kaia ved båten så skriver du "2x36 kg batterier ombord = 100 kr" og setter papp-plata mot sekketralla. Innen kort tid kommer det sannsynligvis en sterk fyr som bruker 5 minutter på å tjene en hundrelapp (eller som sier at det der var da fort gjort når jeg likevel skulle forbi her og ikke noe å ta betalt for), mens du ser batteriene dine stå i batterikassa uten at det er masse styr. Jeg har selv mange ganger hjulpet fremmede med ting som jeg lett kan hjelpe dem med. Hittil i år har jeg dratt 4 biler opp av grøfta med pick-up-en min, uten at det har vært noe snakk om betaling. Og jeg har mange ganger tauet båter som har motorstopp, som regel uten noen betaling, mens noen insisterer på å betale, og som en sa etter å ha blitt tauet et godt stykke i motsatt retning av den veien jeg egentlig var på vei: "Jeg vet den motoren din er tørst, her er 200 kroner til bensin." For mange unge spreke folk så er det å løfte 36 kg en bagatell og mange betaler jo flere hundre kroner i måneden for å få lov til å løfte tyngre ting på et treningssenter. Selv har jeg aldri trent på treningssenter, og synes at å løfte opp og ned på ei stang med lodd på ser ganske kjedelig ut (mye bedre å gjøre noe nyttig som man ser resultater av), og jeg er godt oppe i 40-åra. Likevel klarer jeg fint å løfte snøfreseren min fra bakken og opp på planet på pick-up-en min. Snøfreseren veier 68,5 kg ifølge tekniske data på denne, altså nesten like mye som begge batteriene dine tilsammen. Snøfreseren har den ulempen at det er ike alle steder man kan ta tak, og den er såpass stor at man får tyngdepunktet et godt stykke unna seg (i motsetning til batteriene som man kan løfte tett på seg). Redigert 14.April.2023 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 (redigert) Send meg en melding om du vil ha løftehjelp. Jeg bor i Son og har båten noen plasser bortenfor😊 Jobber på dagtid med har mulighet en kveld. Evt i løpet av helgen nå er også en mulighet. Redigert 15.April.2023 av Princess V48 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 En gang jeg skulle laste et 100 Ah batteri i tresnekka Tora glapp det for meg og batteriet landet på dørken. Jeg slapp unna med et hakk i dørkeplata og en båt som lekker litt mer ved sjøsetting siden. Så bruk mastekrana eller vær to personer . . . 19 fot skrev for 10 timer siden: Tok en gang en liten test på å svømme ut dreggen, tror det var ca 6 kg pluss litt kjetting. Såvidt jeg husekr kunne jeg svømme noen få meter, men det var slitsomt og er ikke noe man klarer langt. Da jeg var 20 kg tyngre og feitere enn nå var 6 kg blybelte passende for å kunne kave meg under overflaten. Men å svømme mens du holder dreggen er nok vanskelig, ja . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 17.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2023 Så var bytte av batterier gjort, og ryggen til "gamlingen" er like hel! Jeg klarte jobben alene. Først ble det å flytte batterier fra bil til utrigger. Da var det greit med en BT sekketralle. Så var det å løfte forsiktig ned på utriggeren og dra de ut til båten. Å få de opp på dollboard og over rekken gikk også greit når jeg hele tiden forsøkte å ikke belaste ryggen. Dermed var det å løfte de gamle batteriene ut av batterirommet. Med et rep gjennom håndtakene kunne jeg løfte uten at ryggen fikk vondt. Dermed var det å låre ned de to nye batteriene og koble det elektriske. De gamle batteriene ble så fraktet til bilen på samme måte som de nye til båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Martine29f Svart 17.April.2023 Del på Facebook Svart 17.April.2023 Bra jobba. Og så får vi håpe det blir mange, mange år til neste gang du må gjøre denne jobben igjen... Sitér dette innlegget Link to post
MYVIVERA Svart 17.April.2023 Del på Facebook Svart 17.April.2023 Lars H. skrev On 13.4.2023 at 11.14: Om man velger flere små eller et eller to store batterier, er avhengig av så mangt. For meg har plassen vært viktig, og hva slags batterier som er tilgjengelig til mitt formål, start, forbruk med/uten propper ol. Etter som alderen på gubben og fruen har dratt på seg, er det slutt med å ligge ute i skjærene. Nå drar vi fra stikkontakt til stikkontakt. Dermed er ikke kravet om stor kapasitet (mange Ah) viktig lenger. Derfor er ikke Litium aktuelt. Nå har jeg kun 2 batterier på 140Ah hver, og det rekker fint selv om landstrømmen skulle forsvinne en natt. Jeg har tidligere hatt 3 batterier på 110Ah hver. Disse fylte opp batterikassen på samme måte som de to på 140Ah hver gjør. Men hvorfor da ikke gå tilbake til 3 stk. 110Ah batterier som veier ca. 25kg hver i stedet for 2 stk. 140Ah som veier 36kg hver på denne forbruksbanken? Jo, jeg ønsker Heavy Duty batterier da jeg kjører trusteren også på denne banken. Og når dette opplegget har fungert i 9 år, var valget enkelt. Å gå tilbake til rene forbruksbatterier for så å montere eget batteri for trusteren i baugen med nytt opplegg for lading orker jeg ikke. Å få noen til å lempe inn og ut batterier hadde vært fint. Men den hjelpen må foregå fornuftig. Da jeg kjøpte de to batteriene som nå står i garasjen fikk jeg hjelp. Men det var da ryggen slo seg vrang. Batteriene måtte bæres ned en utvendig trapp fra 2. etg. Jeg fikk hjelp slik at vi tok tak i hvert vårt håndtak på batteriet. Det ble skjevbelastning for ryggen. Hjelperen så at jeg slet, så han bar ned det andre batteriet alene for meg. Når jeg skal bytte batteriene i båten, skal jeg flytte båten fra båsen med ustø utrigger til en flytebrygge der jeg kan ligge kailangs. Og så har jeg kjøpt meg sekketralle med store luftfylte hjul for frakten mellom bil og båt. Kanskje det er en stor sterk kar på bryggen som kan hjelpe med å lempe batteriene inn og ut av båten? Når ryggen ser slik ut etter 3 prolapser, er det klart at det ikke skal så mye til før den streiker. Godt det gikk bra da. Du lå mye på kommersøya før, har du gitt deg med å være der? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 17.April.2023 Del på Facebook Svart 17.April.2023 (redigert) Her for 12-14 år siden så sto jeg en mørk kveld og lempet opp 40 kasser med øl fra kjelleren på en B31C, opp i cockpit, over rekka og bort til bil. Første og eneste gang! Og hvor var de andre samsynderne? Ikke der iallefall! Ryggen var fæl i flere dager etterpå haha Redigert 17.April.2023 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2023 Martine29f skrev for 2 timer siden: Bra jobba. Og så får vi håpe det blir mange, mange år til neste gang du må gjøre denne jobben igjen... Det blir spennende å se hvem som varer lengst, batteriene eller jeg. Varer disse batteriene i 9 år, altså like lenge som de gamle, vil jeg da være 88 år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 17.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2023 MYVIVERA skrev 33 minutter siden: Godt det gikk bra da. Du lå mye på kommersøya før, har du gitt deg med å være der? Ja, vi lå tidligere mye på Kommers, i Grisebukten. Men det er mange år siden. Kommersøya, med sin historikk er absolutt å anbefale. Jeg har samlet litt om historien til øya som kan leses på: http://www.trudelutt.com/kommersoya/historie_2.php Og en bukett bilder fra Kommers her: http://www.trudelutt.com/batbilder/kommersoy/kommers.php Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Javi Svart 18.April.2023 Del på Facebook Svart 18.April.2023 (redigert) Lars H. skrev for 11 timer siden: Det blir spennende å se hvem som varer lengst, batteriene eller jeg. Varer disse batteriene i 9 år, altså like lenge som de gamle, vil jeg da være 88 år. Jeg holder en knapp på at det blir minst ett batteribytte til på deg Lars! Da får du helle be om hjelp, hvis ikke ryggen er blitt mye bedre til neste gang da... Redigert 18.April.2023 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MYVIVERA Svart 20.April.2023 Del på Facebook Svart 20.April.2023 Lars H. skrev On 17.4.2023 at 21.00: Ja, vi lå tidligere mye på Kommers, i Grisebukten. Men det er mange år siden. Kommersøya, med sin historikk er absolutt å anbefale. Jeg har samlet litt om historien til øya som kan leses på: http://www.trudelutt.com/kommersoya/historie_2.php Og en bukett bilder fra Kommers her: http://www.trudelutt.com/batbilder/kommersoy/kommers.php Morsomt å se på bildene Lars. Koselig plass. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2023 (redigert) De to gamle 9 år gamle batteriene er nå testet. CCA verdien på 900A ser ut til å være grei, men kapasiteten var godt redusert, 51% igjen på det ene og 66% på det andre. Egentlig kunne jeg vel klart meg med disse batteriene da vi kun ligger i havner med 230V. Men om landstrømmen skulle svikte? Jeg beholder de her hjemme, kanskje jeg kommer til å trenge de om Wallas'n eller Eber'n trenger reparasjon. Batteriene ble ladet ut med en slik Kina-sak der jeg kunne stille inn belastningen (se bildet nederst). Den ble satt iht. C20 normen til 7A (140Ah/20h) slik at om batteriene hadde vært 100% friske skulle spenningen ikke kommet ned til 10,8V før etter 20 timer. Nå tok det vel 10 timer og 13 timer å tømme de. Det ene batteriet er nå ladet opp med en Ladac 30A lader. Denne kjører bulk på 14,4V og går etter hvert ned til float på 13,2V. Og så pulser den i tillegg. På det batteriet som var ferdigladet igår (det på 51%), er nå hvilespenningen 12,9V og syrevekten 1,28 på alle celler. Det andre står til lading nå, fremdeles bulk 14,4V nå etter 15 timer. Redigert 26.April.2023 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 (redigert) 66% etter 9 år må være akseptabelt. Men forklaringen må være, som du selv sier, at du reiser mellom marinaer og ligger ofte på landstrøm med lading. For oss som overnatter mest i uthavn går det nok mye hardere ut over batteriene, spesielt når kapasiteten er relativt liten. Før jeg handler nye batterier, det blir i tlfelle lithium, vil jeg gjerne teste kapasiteten på de gamle forbruks- blybatteriene. Har du en referanse til den kinadingsen du bruker? Fint å kunne teste startbatteriet også, selv om det er ganke nytt. Redigert 26.April.2023 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 26.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2023 Jeg kjøpte batteritesteren på eBay tror jeg, men finner den ikke igjen der. Slike kalles gjerne Battery Capasity Tester. Du finner sikkert noe lignende på AliExpress også. Den kostet ikke mange hundrelappene. Men en kan jo belaste batteriet ved en lyspære. For et 110Ah batteri blir C20 tallet 5,5A. Dette tilsvarer en 12volt bilpære på 66watt. Akkurat den styrken finnes vel ikke, men en kan jo parallellkoble noen pærer til en kommer i nærheten av den verdien. Men det er jo greiere med en slik Kina-sak der en kan stille inn eksakt strøm og spenningen (10,8V) der den kutter ut. Og så har en slik et lite display der en kan se spenning, ampere, Ah, tid osv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Lars H. skrev for 15 timer siden: Men det er jo greiere med en slik Kina-sak der en kan stille inn eksakt strøm og spenningen (10,8V) der den kutter ut. Og så har en slik et lite display der en kan se spenning, ampere, Ah, tid osv. Det var sånn jeg også tenkte. Ellers har jeg ekspert i huset som kobler saker og ting. Jeg tør bare ikke foreslå det for ham, for da får jeg som svar at det fikser han lett. Skal baae fikse et kretskort og litt programmering og sånt. Og da blir det tidligst neste sesong. Sjekker på e-Bay. Men da tar det også tid . . . Finner ikke noe tilsvarende på Biltema. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 27.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2023 Er du interessert, kan du jo stikke innom meg og låne Kina-duppeditten, du bor jo ikke langt unna din barndoms Skjetten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 28.April.2023 Del på Facebook Svart 28.April.2023 Lars H. skrev for 8 timer siden: Er du interessert, kan du jo stikke innom meg og låne Kina-duppeditten, du bor jo ikke langt unna din barndoms Skjetten. Takker for flott tilbud. Kan vi avtale en dag til helgen eller til uken. Stymannen og jeg drar stadig forbi på vei til båten i Oslo. Må kanske være litt rask før du drar til Sverige igjen . . ? Regner med at du da kanskje også byr på en kopp kaffe til meg og styrmannen . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 28.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2023 Så klart dere kan få en kopp kaffe, har sendt deg en internmelding med adresse, telefonnummer osv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.