Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

De to gamle 9 år gamle batteriene er nå testet. CCA verdien på 900A ser ut til å være grei, men kapasiteten var godt redusert, 51% igjen på det ene og 66% på det andre. Egentlig kunne jeg vel klart meg med disse batteriene da vi kun ligger i havner med 230V. Men om landstrømmen skulle svikte? Jeg beholder de her hjemme, kanskje jeg kommer til å trenge de om Wallas'n eller Eber'n trenger reparasjon.

 

Batteriene ble ladet ut med en slik Kina-sak der jeg kunne stille inn belastningen (se bildet nederst). Den ble satt iht. C20 normen til 7A (140Ah/20h) slik at om batteriene hadde vært 100% friske skulle spenningen ikke kommet ned til 10,8V før etter 20 timer. Nå tok det vel 10 timer og 13 timer å tømme de.

 

Det ene batteriet er nå ladet opp med en Ladac 30A lader. Denne kjører bulk på 14,4V og går etter hvert ned til float på 13,2V. Og så pulser den i tillegg. På det batteriet som var ferdigladet igår (det på 51%), er nå hvilespenningen 12,9V og syrevekten 1,28 på alle celler. Det andre står til lading nå, fremdeles bulk 14,4V nå etter 15 timer.

 

euroglobe_x2_c20_utlading.jpg.97e1e971aca72812e83afcfcdb005aec.jpg

 

euroglobe_a_utladingstest.jpg.38da93a92a8b86a7f60895fbcb38cb2a.jpg

Lars H.

Lars H.

De to gamle 9 år gamle batteriene er nå testet. CCA verdien på 900A ser ut til å være grei, men kapasiteten var godt redusert, 51% igjen på det ene og 66% på det andre. Egentlig kunne jeg vel klart meg med disse batteriene da vi kun ligger i havner med 230V. Men om landstrømmen skulle svikte? Jeg beholder de her hjemme, kanskje jeg kommer til å trenge de om Wallas'n eller Eber'n trenger reparasjon.

 

Batteriene ble ladet ut med en slik Kina-sak der jeg kunne stille inn belastningen (se bildet nederst). Den ble satt iht. C20 normen til 7A (140Ah/20h) slik at om batteriene hadde vært 100% friske skulle spenningen ikke kommet ned til 10,8V før etter 20 timer. Nå tok det vel 10 timer og 13 timer å tømme de.

 

Det ene batteriet er nå ladet opp med en Ladac 30A lader. Denne kjører bulk på 14,4V og går etter hvert ned til float på ca. 13,6V. Og så pulser den i tillegg. På det batteriet som var ferdigladet igår (det på 51%), er nå hvilespenningen 12,9V og syrevekten 1,28 på alle celler. Det andre står til lading nå, fremdeles bulk 14,4V nå etter 15 timer.

 

euroglobe_x2_c20_utlading.jpg.97e1e971aca72812e83afcfcdb005aec.jpg

 

euroglobe_a_utladingstest.jpg.38da93a92a8b86a7f60895fbcb38cb2a.jpg

Lars H.

Lars H.

De to gamle 9 år gamle batteriene er nå testet. CCA verdien på 900A ser ut til å være grei, men kapasiteten var godt redusert, 51% igjen på det ene og 66% på det andre. Egentlig kunne jeg vel klart meg med disse batteriene da vi kun ligger i havner med 230V. Men om landstrømmen skulle svikte? Jeg beholder de her hjemme, kanskje jeg kommer til å trenge de om Wallas'n eller Eber'n trenger reparasjon.

 

Batteriene ble ladet ut med en slik Kina-sak der jeg kunne stille inn belastningen (se bildet nederst). Den ble satt iht. C20 normen til 7A (140Ah/20h) slik at om batteriene hadde vært 100% friske skulle spenningen ikke kommet ned til 10,8V før etter 20 timer. Nå tok det vel 10 timer og 13 timer å tømme de.

 

Det ene batteriet er nå ladet opp med en Ladac 30A lader. Denne kjører bulk på 14,4V og går etter hvert ned til float på ca. 13,6V. Og så pulser den i tillegg. På det batteriet som var ferdigladet igår (det på 51%), er nå hvilespenningen 12,9V og syrevekten 1,28 på alle celler. Det andre står til lading nå.

 

euroglobe_x2_c20_utlading.jpg.97e1e971aca72812e83afcfcdb005aec.jpg

 

euroglobe_a_utladingstest.jpg.38da93a92a8b86a7f60895fbcb38cb2a.jpg



×
×
  • Create New...