Jump to content

Edit History

Havfarer1

Havfarer1

Hei.

 

Har litt utfordringer med et Volvo Penta MS25S seildrev som står på en Penta md2010 motor.
 

Seildrevet har vært ute for bytte av membran. Simmeringer og tetting til bunnplugg ble også byttet. Olje fylt til max nivå. Etter ca en time bruk stopper motor. Motor klarer ikke drive drevet i forover gear. Bakover gear fungerer som normalt. Oljenivå sunket under min nivå. (Litt olje i tuppen av peilepinne når denne er skruvd ned) Vet dette skal sjekkes uten å skru ned pinne. Mulig det har vært noe luft i drevet etter oljeskift og dermed har dette sunket etter bruk. 
Fylte på olje men klarte å fylle litt mye. Ca 6mm over max nivå målt uten å skru ned peilepinne. Motor klarer nå å drive drevet i forover gear. Noe lyd fra drevet når det står i forover gear men dette gir seg etter en stund og drevet fungerer som normalt. 
Olje sjekket med gjevne mellomrom etter dette. Ingen tegn til noen endringer. Etter ca 10 timers bruk er oljen grå og nivået veldig høyt. Tyder på vann i oljen. 

Kan dette skyldes for høyt oljenivå? La ikke merke til at det var noe spor i aksling når vi byttet simmeringer som forøvrig så fine ut. 
Vil det det fungere å montere på slange og oljebeholder til drev som heves over havnivå for å få båt til hjemmehavn? Noen timers bruk. 

Havfarer1

Havfarer1

Hei.

 

Har litt utfordringer med et Volvo Penta MS25S seildrev som står på en Penta md2010 motor.
 

Seildrevet har vært ute for bytte av membran. Simmeringer og tetting til bunnplugg ble også byttet. Olje fylt til max nivå. Etter ca en time bruk stopper motor. Motor klarer ikke drive drevet i forover gear. Bakover gear fungerer som normalt. Oljenivå sunket under min nivå. (Litt olje i tuppen av peilepinne når denne er skruvd ned) Vet dette skal sjekkes uten å skru ned pinne. Mulig det har vært noe luft i drevet etter oljeskift og dermed har dette sunket etter bruk. 
Fylte på olje men klarte å fylle litt mye. Ca 6mm over max nivå målt uten å skru ned peilepinne. Motor klarer nå å drive drevet i forover gear. Noe lyd fra drevet når det står i forover gear men dette gir seg etter en stund og drevet fungerer som normalt. 
Olje sjekket med gjevne mellomrom etter dette. Ingen tegn til noen endringer. Etter ca 10 timers bruk er oljen grå og nivået veldig høyt. Tyder på vann i oljen. 

Kan dette skyldes for høyt oljenivå? La ikke merke til at det var noe spor i aksling når vi byttet simmeringer som forøvrig så fine ut. 



×
×
  • Create New...