Jump to content

Vann i Volvo Penta MS25S seildrev


Havfarer1

Recommended Posts

Hei.

 

Har litt utfordringer med et Volvo Penta MS25S seildrev som står på en Penta md2010 motor.
 

Seildrevet har vært ute for bytte av membran. Simmeringer og tetting til bunnplugg ble også byttet. Olje fylt til max nivå. Etter ca en time bruk stopper motor. Motor klarer ikke drive drevet i forover gear. Bakover gear fungerer som normalt. Oljenivå sunket under min nivå. (Litt olje i tuppen av peilepinne når denne er skruvd ned) Vet dette skal sjekkes uten å skru ned pinne. Mulig det har vært noe luft i drevet etter oljeskift og dermed har dette sunket etter bruk. 
Fylte på olje men klarte å fylle litt mye. Ca 6mm over max nivå målt uten å skru ned peilepinne. Motor klarer nå å drive drevet i forover gear. Noe lyd fra drevet når det står i forover gear men dette gir seg etter en stund og drevet fungerer som normalt. 
Olje sjekket med gjevne mellomrom etter dette. Ingen tegn til noen endringer. Etter ca 10 timers bruk er oljen grå og nivået veldig høyt. Tyder på vann i oljen. 

Kan dette skyldes for høyt oljenivå? La ikke merke til at det var noe spor i aksling når vi byttet simmeringer som forøvrig så fine ut. 
Vil det det fungere å montere på slange og oljebeholder til drev som heves over havnivå for å få båt til hjemmehavn? Noen timers bruk. 

Redigert av Havfarer1 (see edit history)
Link to post

Jeg sitter ikke på fasit, men hadde jeg vært i din situasjon, så hadde jeg sugd ut det jeg klarte av drevet, og fyllt på fersk olje til rett nivå før jeg hadde flyttet båten til hjemmehavn. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Mistenker at det er lekkasje et annet sted enn simmeringer.  Uansett er jeg enig med forslaget til Taskeladden, men du bør nok ha en backup-plan for eventuell motorstopp.  Grå olje smører ganske bra når drevet er i gang. Problemet er mer når drevet står lenge stille med sjøvann i, for da vil vannet samle seg nederst. 

 

De to siste punktene i servicemanualen kan være verdt å merke seg:

 

Sitat

70. Change the gasket on the oil drain plug. IMPORTANT! The gasket must be allowed soak in oil for about 15 minutes before assembly. Leakage would otherwise occur.

 

When the drive has been removed, it must be pressure tested to check for any leakage. Use special tool 3810152, which consists of a pressure gauge with union, and a hand pump.

 

71. Connect the pressure gauge to the oil drain hole. Pump the pressure up to a level not exceeding 78 kPa (11.3 psi). Check that the pressure remains constant for 1 minute. NOTE! Make sure that no air leakage can occur via the hand pump. If the pressure falls, the leakage must be localized by using soapy water which is brushed over all joints on the outboard section.

 

 

Link to post

Du må vel ha båten opp for å komme til bunns.

 

 

Mistenker at det er lekkasje et annet sted enn simmeringer:

Der er vel en eller flere o-ringer samt en pakning, på samme sted som belgen sitter (innenfor).

Hvis disse ikke ligger 100% riktig når belgen ble montert, kan du få lekkasje.

Link to post
trixie2 skrev for 5 timer siden:

Du må vel ha båten opp for å komme til bunns.

 

 

Mistenker at det er lekkasje et annet sted enn simmeringer:

Der er vel en eller flere o-ringer samt en pakning, på samme sted som belgen sitter (innenfor).

Hvis disse ikke ligger 100% riktig når belgen ble montert, kan du få lekkasje.

Regner med instruksjonene fra volvo ble fulgt, da skal pakningen settes inn med permatex. Skal litt til å få noe sammen om det ikke er på rett plass når det gjelder belgbytte. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...