Jump to content

Ny E10 bensinstandard, hva gjer vi med gamle motorer?

Plastarbeider

Recommended Posts

Hei

Dette nye drivstofftilbudet vi har fått snikinnført skaper litt usikkerhet.
Har 2t med oljeblanding og 4t uten, og motorer av forskjellig årgang. 

Men, hvilke skader kan oppstå, hvor lang tid tar dette og hvilke symtomer kan vi forvente?

Vet Etanol spiser en del O-ringer og lager lekkasjer i drivstoff-systemer, blir dette like fremtredende ved 2t med oljeblanding? 
Kan mer olje i drivstoff hjelpe?

Grett, kan jo bare fylle E5, det har jo alle stasjoner.
Nei, det har de ikkje, og eg har fyldt 25l uten å tenke tanken av at dette var innført.

dessuten er merkinga fremdeles Grønn og kliss lik det den altid har vore,

og ikkje EN ENESTE plass har det vore opplyst om innføringa av E10.

Big Horn skrev 47 minutter siden:

Det blir vel fortsatt mulig å velge 98 oktan uten etanol skulle jeg tru.

Når det kommer til forskjellige "fuel treatments" som amrikanerene elsker synes jeg det er fint lite uavhengig forskning på i hvilken grad dette hjelper. 

98 uten etanol blir nok tilgjengelig en stund til. Men om bruken øker markant så kommer nok etanolen der også før vi vet ordet av det. De har jo allerede forberedt ved å merke den med E5, slik at den kan tilsettes etanol om ønskelig.

Hvem tenker du ville være villig til å betale for denne uavhengige forskningen du etterlyser? Når motorprodusentene anbefaler bruk av "fuel stabilizer" burde det vel antyde at den har en viss effekt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
8 minutes ago, index said:

98 uten etanol blir nok tilgjengelig en stund til. Men om bruken øker markant så kommer nok etanolen der også før vi vet ordet av det. De har jo allerede forberedt ved å merke den med E5, slik at den kan tilsettes etanol om ønskelig.

Hvem tenker du ville være villig til å betale for denne uavhengige forskningen du etterlyser? Når motorprodusentene anbefaler bruk av "fuel stabilizer" burde det vel antyde at den har en viss effekt. 

Har faktisk ikke fått med meg at det er noen motorprodusenter som anbefaler drivstoffsupplementer annet enn det noen produsenter selv har brandet.......

Big Horn skrev 33 minutter siden:

Har faktisk ikke fått med meg at det er noen motorprodusenter som anbefaler drivstoffsupplementer annet enn det noen produsenter selv har brandet.......

Vi må skille mellom supplementer som lover gull og grønne skoger og rene drivstoffstabilisatorer. Den siste anbefales av de fleste, den første tør neppe noen å anbefale...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det jeg har lært og lest, som jeg også synes virker plausibelt er at dersom noe av dette, være seg suplementer eller stabilisatorer hadde en dokumentert positiv virkning ville det allerede vært tilsatt drivstoffet da de ulike oljeselskapene hele tiden kriger om å ha det beste drivstoffet. Tilsetning av et slik stoff ville derfor gitt et konkurranseforsprang. og jeg tviler på at oljeselskapene ikke ville benyttet seg av dette til det fulle.

Big Horn skrev 15 minutter siden:

Det jeg har lært og lest, som jeg også synes virker plausibelt er at dersom noe av dette, være seg suplementer eller stabilisatorer hadde en dokumentert positiv virkning ville det allerede vært tilsatt drivstoffet da de ulike oljeselskapene hele tiden kriger om å ha det beste drivstoffet. Tilsetning av et slik stoff ville derfor gitt et konkurranseforsprang. og jeg tviler på at oljeselskapene ikke ville benyttet seg av dette til det fulle.

OK! Men hvorfor skulle oljeselskapene bruke penger på en tilsetning som du egentlig bare trenger under vinterlagringen? Vil ikke det være ulogisk?

Ellers så kriger oljeselskapene stort sett kun på pris. Unntaket er vel Shell, som har bensin med diverse tilsetninger (V-power) som de markedsfører med høyerere pris men med påståtte fordeler på forbruk og ytelse. Noen fyller dette, de fleste velger nok billigste alternativ. 

Big Horn skrev 18 minutter siden:

Et oljeselskap vil å ha et drivstoff som tilfredstilller relevante standarder, som har tilsvarende kvalitet som konkurrentene og som gir størst mulig profittmargin. 

E10 er neppe noe problem for moderne innsprøytingsmotorer under sesongen, men E10 har svært dårlige egenskaper for lagring lengre enn noen få uker. For vinterlagring må en nok bruke drivstoffstabalisator.  Alle Suzuki 4-taktere er godkjent for E10 så riskokoen jeg ser er drivstoffslanger og pakninger på båten. Jeg har også en gammel 5-hesters Mariner 2-takter, men denne kjører jeg på Aspen. 

I en del stater i USA har de nå begynt å selge E15, ingen båtmotoerer er godkjent for dette.

Mastiff skrev 1 minutt siden:

Uavgjort 1-1 i logikk. :giggle:

Det er ingen vinnere i E10 kampen. I alle fall ikke på brukernivå, der taper vi alle. Jeg holder meg stort sett unna tilsetningsstoffer til drivstoffet, men ser nytten i stabilisator under gitte forhold. Men jeg synes det virker fullstendig unødvendig at oljeselskapene skal tilsette dette i alt de selger av bensin. Unødige kostnader, og unødig for bruker ved 95% av fyllingene.

Drivstoffet vi kjøper har allerede en hel del tilsetninger, men selskapenes begrensede fortjeneste på drivstoff tilsier vel at de bør være litt nøkterne med hva de tilsetter om de fortsatt skal tjene penger. Og hvis alle motorer etter 2010 er bygget for å tåle E10 så snakker vi vel om et ganske marginalt problem i den store sammenhengen. 

Nå skal det sies at bensinkvaliteten i USA alltid har vært langt dårligere enn den vi har hatt i norge, også på etanolfritt drivstoff. Så å lese om problemer der borte, og tilsetninger de bruker, kan ikke nødvendigvis overføres direkte til norge. Når E5 kom, ble det sagt fra øverste hold at den kunne lagres opp til 1 år og at de ikke anbefalte tilsetninger. https://www.batmagasinet.no/bensin-bensinmotor-bm202010/bruk-bensin-som-kan-lagres/705368 og min egen erfaring er at det stemmer, da jeg ikke har opplevd noen problemer på noen av mine sesongkjøretøy. (de står riktignok bare et halvt år som hos de fleste) Hvis 1 år holdbarhet fortsatt er målet fra bransjen, så ville jeg nok avventet å se hva som faktisk skjer med E10. Og uansett utfall, tilsetninger er siste sort for min del.  Da kjører jeg mye heller en skvett alkylat eller 98 i gjennom systemet før lagring.

Mastiff skrev 1 minutt siden:

@PolarLi Interessat! Vil det si at det kan lønne seg å kjøre en motorsykkel med forgassere (som min 1997-modell Honda Blackbird) på alkylatbensin før den lagres, eller er det like greit med vanlig 98, som jeg vanligvis bruker?

Alkylat er kompatibel med gamle motorer, eller rettere sagt gammel gummi så vidt jeg vet, så er ingenting i veien for det, men så lenge 98 er etanolfri og lett tilgjengelig for din del, ser jeg ingen grunn til å bruke dyrere alkylatbensin.

Big Horn skrev for 8 timer siden:

Når det kommer til forskjellige "fuel treatments" som amrikanerene elsker synes jeg det er fint lite uavhengig forskning på i hvilken grad dette hjelper. Har du noe slikt å vise til for den du anbefaler@Hakkannen?

Anbefaler og anbefaler, jeg skrev «kanskje en løsning» med spørsmålstegn bak, så får det være opp til den enkelte å eventuelt google etter anbefalinger?

Med gammel V8’er med forgasser i garasjen er dette med etanoltilsetning, og generelt faktorer som har med forringelse av bensinen å gjøre, et tema jeg har vært opptatt av i flere år. Derfor har jeg noen ganger dumpet innom diverse amerikanske fora for bil (og båt) der temaet har blitt diskutert. Star Tron sin bensinstabilisator (blant andre, men Star Tron er gjerne mest interessant da man får denne over disk i Norge) har vært en gjenganger som har blitt referert til av flere. Slike fora kommer mest med erfaringsbaserte uttalelser, men mulig det også har blitt referert til forskning her og der, men det husker jeg ikke, det var ikke akkurat i går jeg leste om emnet sist. Vil tro det ikke er så mange google-søkene unna om det er interessant å finne ut mer om emnet?

beste man kan gjøre (får gjort) er å bytte det som er av pakninger og bensinslanger med nye som er sertifisert for kontakt med etanolholdig bensin. Dette pluss forgasser-rens før hver sesong så er man nok godt gardert.

Jeg fyller 98oktan siste tank før vinterlagring og har byttet de mest utsatte gummi-bensinslangene (de som går over eksos-manifolden) i bilen. Ellers har jeg ikke gjort noen ting med hverken 80talls-bil eller båter, og så langt har det gått bra - mulig jeg har hatt litt mer flaks enn jeg fortjener...

index skrev On 13.4.2023 at 9.21:
Big Horn skrev On 13.4.2023 at 8.29:

Det blir vel fortsatt mulig å velge 98 oktan uten etanol skulle jeg tru.

Når det kommer til forskjellige "fuel treatments" som amrikanerene elsker synes jeg det er fint lite uavhengig forskning på i hvilken grad dette hjelper. 

Når motorprodusentene sine forhandlere også selger fuel-stabilizer så er vel kanskje det grunnen til at de anbefaler dette produktet?

Jeg kjøpte en ny Mercury ifjor, og der anbefalte de å ha på noe sånt, så da kjøpte jeg ei flaske av dette stod vel Quicksilver på den tror jeg (Mercury sitt merke for alt av tilbehør til motorer, inkludert båter).

Kjøpte et par måneder senere en Yamaha istedet, og der var det ikek noe mas om slikt, og den har gått fint uten noe tull (mens Mercuryen med tilsetning har stoppet 4 ganger under drift, men uten at jeg vet årsaken til det, har startet greit rett etterpå).

Starta motorsykkelen etter vinterdvale i dag. Ene forgasseren rant over og da jeg åpnet flottørkammeret så der ut til å ligge en ganske liten lysegul o-ring i bunn. Lurte nå fælt på hvorfor den lå der men da jeg tok i den smuldret den opp og forsvant... Antar det er en avleiring av noe guff i bensinen... Fylte 95 i høst men det blir nok 98 i dag...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...