Jump to content

Edit History

19 fot

19 fot

20220722_162048.jpg.00ab8f6c308625a0fec4513b1620c7b8.jpg

Mastiff skrev for 2 timer siden:

@19 fot Jeg skjønner absolutt at det blir et problem for din motorpark, men jeg er mer usikker på at det blir et stort problem generelt sett, for jeg må si at påhengsmotorer før 2000 ser jeg uhyre sjelden lenger. Jeg vet ikke om det har noe med at vi i Mandal bruker båten så mye at motoren ikke holder like lenge, men det er jo snakk om minimum 23 år gamle motorer. Hvis jeg tenker nøye etter, kan jeg faktisk ikke komme på én båt jeg så i fjor som hadde en motor som så 20 år gammel ut, eller til og med hadde en totakter (unntatt Mercury Optimax, som ble laget fram til 2018 og står på ganske mange båter).

 

Men det er kanskje noe annet med innenbordsmotorer? Det er jo mange Marna og lignende motorer på snekker her, de må sikkert over på 98. For det er vel stor fare for at det er pakninger i de motorene som ikke tåler bioetanolen.

Vanskelig for meg å vite hvor mye dere i Mandal bruker påhengsmotorene deres da jeg ikke har kjørt bortom og kikket. Har hvert eneste år siden 2008 dekket hele strekningen Risør - Blindleia (inkl hele Blindleia) med egen båt og tatt mange mindre turer rundt omkring ellers. Den nevnte motoren har brukt 1500 liter bensin årlig de 2 årene den har vært alene på hekken. En annen motor jeg har har brukt noe over 4000 liter siden 2008. En 6-hester jeg har har "bare" brukt ca 240 liter, men så er det jo en stund til den fyller 1 år. Antar min 6-hester kjøres litt mer enn en gjennomsnittlig 6-hester.

 

Ifølge Google har jeg kjørt 273 km med ferge i april. Siden jeg ikke har satt mine ben i en ferge denne måneden så betyr det antakelig at turene med båten min i påsken er på tilsammen 273 km, noe som antakelig stemmer ganske bra. Det har gått med ca 80 liter bensin i påsken, ganske jevnt fordelt mellom den eldste og den nyeste påhengsmotoren.

 

Så hvordan står det til med den gjennomsnittlige mandalitt, bruker han motoren bare litt, eller brukes den mer enn mine motorer (og har de også 3 påhengsmotorer pr person?).

 

Selv synes jeg at jeg ser endel 2-taktere (ikke bare de jeg selv har) når jeg er utpå i feks Arendal.

 

Men hvor lenge motorer holder har ikke bare å gjøre med hvor mye man kjører dem, men også hvor godt man tar vare på dem. Smøring er jo et viktig punkt, og jeg har siden 2008 brukt over 70 liter 2-taktolje, mens girolja byttes årlig på 2-takterne mine.

 

Og på 4-takt påhengsmotorene i mitt eie har jeg tatt 3 oljeskift av motorolje og 2 på girolje, iløpet av siste året altså.

 

Og teleflexen har jeg vel oljet sånn ca 5 ganger, iløpet av påska altså.

 

Al av service og reparasjoner på disse motorene har jeg gjort selv (med unntak av garantireparasjoner 2 ganger på en splitter ny Mercury jeg hadde et par måneder), og jeg har aldri hatt noen motorstopp jeg ikke har vært istand til å fikse selv med det jeg har ombord iløpet av få minutter. Jeg har også rigget til så jeg kan snorstarte alle motorene mine om jeg skulle bli tom for strøm. har til og med teststartet 100-hesteren i 6 plussgrader kaldstart for hvis det går (og det gjorde det) så klarer jeg fint å snorstarte også på sommerferie.

 

Jeg ser imidlertid at mange andre får problemer med motorene sine. Så jeg tauer stadig folk jeg ser trenger hjelp. Rekorden var vel ifjor da det var 5 båter jeg tauet om jeg ikke husker helt feil. Hittil i år har jeg ikke tauet ene eneste båt (men 4 biler). Men så har det jo ikke vært så veldig mange som har vært utpå i påsken. Båten min måtte jo fungere som isbryter ut fra båtplassen på Sørlandet en dag i påsken da jeg dro ut på tur, selv om det er i saltvann.

 

Ferksvannskjører forresten motorene mine en god del også, hovedsakelig ved båtturer i ferskvann, både i innlandsvann og turer opp elver og inn i innsjøer tilgjengelige med båt fra saltvann på Sørlandskysten. Tipper jeg kommer til å ferskvannskjøre to av påhengsmotorene mine på søndag, men det blir med vann fra hageslangen.

 

Ser frem til å lese om mandalittenes vedlikeholdsrutiner. Kanksje har jeg noe å lære, eller kanskje er manglende vedlikehold grunnen til at få motorer passerer 23 år før de pensjoneres for godt.

 

Det er kun en påhengsmotor i nærmeste familie som har takket for seg og nektet å starte. Den tok sine siste åndedrag med sørlandsluft og oljeblandet bensin i en alder av 35 år.

 

Legger ved et bilde fra en av mine mange fine båtturer på Sørlandet med egne båter. Dette er fra sommerferien ifjor med 19-foteren, og er tatt utenfor Homborsund. Beklager at bølgene sperrer litt for utsikten til landskapet der, men sånn blir det jo iblant.

19 fot

19 fot

20220722_162048.jpg.00ab8f6c308625a0fec4513b1620c7b8.jpg

Mastiff skrev for 2 timer siden:

@19 fot Jeg skjønner absolutt at det blir et problem for din motorpark, men jeg er mer usikker på at det blir et stort problem generelt sett, for jeg må si at påhengsmotorer før 2000 ser jeg uhyre sjelden lenger. Jeg vet ikke om det har noe med at vi i Mandal bruker båten så mye at motoren ikke holder like lenge, men det er jo snakk om minimum 23 år gamle motorer. Hvis jeg tenker nøye etter, kan jeg faktisk ikke komme på én båt jeg så i fjor som hadde en motor som så 20 år gammel ut, eller til og med hadde en totakter (unntatt Mercury Optimax, som ble laget fram til 2018 og står på ganske mange båter).

 

Men det er kanskje noe annet med innenbordsmotorer? Det er jo mange Marna og lignende motorer på snekker her, de må sikkert over på 98. For det er vel stor fare for at det er pakninger i de motorene som ikke tåler bioetanolen.

Vanskelig for meg å vite hvor mye dere i Mandal bruker påhengsmotorene deres da jeg ikke har kjørt bortom og kikket. Har hvert eneste år siden 2008 dekket hele strekningen Risør - Blindleia (inkl hele Blindleia) med egen båt og tatt mange mindre turer rundt omkring ellers. Den nevnte motoren har brukt 1500 liter bensin årlig de 2 årene den har vært alene på hekken. En annen motor jeg har har brukt noe over 4000 liter siden 2008. En 6-hester jeg har har "bare" brukt ca 240 liter, men så er det jo en stund til den fyller 1 år. Antar min 6-hester kjøres litt mer enn en gjennomsnittlig 6-hester.

 

Ifølge Google har jeg kjørt 273 km med ferge i april. Siden jeg ikke har satt mine ben i en ferge denne måneden så betyr det antakelig at turene med båten min i påsken er på tilsammen 273 km, noe som antakelig stemmer ganske bra. Det har gått med ca 80 liter bensin i påsken, ganske jevnt fordelt mellom den eldste og den nyeste påhengsmotoren.

 

Så hvordan står det til med den gjennomsnittlige mandalitt, bruker han motoren bare litt, eller brukes den mer enn mine motorer (og har de også 3 påhengsmotorer pr person?).

 

Selv synes jeg at jeg ser endel 2-taktere (ikke bare de jeg selv har) når jeg er utpå i feks Arendal.

 

Men hvor lenge motorer holder har ikke bare å gjøre med hvor mye man kjører dem, men også hvor godt man tar vare på dem. Smøring er jo et viktig punkt, og jeg har siden 2008 brukt over 70 liter 2-taktolje, mens girolja byttes årlig på 2-takterne mine.

 

Og på 4-takt påhengsmotorene i mitt eie har jeg tatt 3 oljeskift av motorolje og 2 på girolje, iløpet av siste året altså.

 

Og teleflexen har jeg vel oljet sånn ca 5 ganger, iløpet av påska altså.

 

Al av service og reparasjoner på disse motorene har jeg gjort selv (med unntak av garantireparasjoner 2 ganger på en splitter ny Mercury jeg hadde et par måneder), og jeg har aldri hatt noen motorstopp jeg ikke har vært istand til å fikse selv med det jeg har ombord iløpet av få minutter. Jeg har også rigget til så jeg kan snorstarte alle motorene mine om jeg skulle bli tom for strøm. har til og med teststartet 100-hesteren i 6 plussgrader kaldstart for hvis det går (og det gjorde det) så klarer jeg fint å snorstarte også på sommerferie.

 

Jeg ser imidlertid at mange andre får problemer med motorene sine. Så jeg tauer stadig folk jeg ser trenger hjelp. Rekorden var vel ifjor da det var 5 båter jeg tauet om jeg ikke husker helt feil. Hittil i år har jeg ikke tauet ene eneste båt (men 4 biler). Men så har det jo ikke vært så veldig mange som har vært utpå i påsken. Båten min måtte jo fungere som isbryter ut fra båtplassen på Sørlandet en dag i påsken da jeg dro ut på tur, selv om det er i saltvann.

 

Ferksvannskjører forresten motorene mine en god del også, hovedsakelig ved båtturer i ferskvann, både i innlandsvann og turer opp elver og inn i innsjøer tilgjengelige med båt fra saltvann på Sørlandskysten. Tipper jeg kommer til å ferskvannskjøre to av påhengsmotorene mine på søndag, men det blir med vann fra hageslangen.

 

Ser frem til å lese om mandalittenes vedlikeholdsrutiner. Kanksje har jeg noe å lære, eller kanskje er manglende vedlikehold grunnen til at få motorer passerer 23 år før de pensjoneres for godt.

 

Det er kun en påhengsmotor i nærmeste familie som har takket for seg og nektet å starte. Den tok sine siste åndedrag med sørlandsluft og oljeblandet bensin i en alder av 35 år.

 

Legger ved et bilde fra en av mine mange fine båtturer på Sørlandet med egne båter. Dette er fra sommerferien ifjor med 19-foteren, og er tatt utenfor Homborsund.

19 fot

19 fot

20220722_162048.jpg.00ab8f6c308625a0fec4513b1620c7b8.jpg

Mastiff skrev for 2 timer siden:

@19 fot Jeg skjønner absolutt at det blir et problem for din motorpark, men jeg er mer usikker på at det blir et stort problem generelt sett, for jeg må si at påhengsmotorer før 2000 ser jeg uhyre sjelden lenger. Jeg vet ikke om det har noe med at vi i Mandal bruker båten så mye at motoren ikke holder like lenge, men det er jo snakk om minimum 23 år gamle motorer. Hvis jeg tenker nøye etter, kan jeg faktisk ikke komme på én båt jeg så i fjor som hadde en motor som så 20 år gammel ut, eller til og med hadde en totakter (unntatt Mercury Optimax, som ble laget fram til 2018 og står på ganske mange båter).

 

Men det er kanskje noe annet med innenbordsmotorer? Det er jo mange Marna og lignende motorer på snekker her, de må sikkert over på 98. For det er vel stor fare for at det er pakninger i de motorene som ikke tåler bioetanolen.

Vanskelig for meg å vite hvor mye dere i Mandal bruker påhengsmotorene deres da jeg ikke har kjørt bortom og kikket. Har hvert eneste år siden 2008 dekket hele strekningen Risør - Blindleia (inkl hele Blindleia) med egen båt og tatt mange mindre turer rundt omkring ellers. Den nevnte motoren har brukt 1500 liter bensin årlig de 2 årene den har vært alene på hekken. En annen motor jeg har har brukt noe over 4000 liter siden 2008. En 6-hester jeg har har "bare" brukt ca 240 liter, men så er det jo en stund til den fyller 1 år. Antar min 6-hester kjøres litt mer enn en gjennomsnittlig 6-hester.

 

Ifølge Google har jeg kjørt 273 km med ferge i april. Siden jeg ikke har satt mine ben i en ferge denne måneden så betyr det antakelig at turene med båten min i påsken er på tilsammen 273 km, noe som antakelig stemmer ganske bra. Det har gått med ca 80 liter bensin i påsken, ganske jevnt fordelt mellom den eldste og den nyeste påhengsmotoren.

 

Så hvordan står det til med den gjennomsnittlige mandalitt, bruker han motoren bare litt, eller brukes den mer enn mine motorer (og har de også 3 påhengsmotorer pr person?).

 

Selv synes jeg at jeg ser endel 2-taktere (ikke bare de jeg selv har) når jeg er utpå i feks Arendal.

 

Men hvor lenge motorer holder har ikke bare å gjøre med hvor mye man kjører dem, men også hvor godt man tar vare på dem. Smøring er jo et viktig punkt, og jeg har siden 2008 brukt over 70 liter 2-taktolje, mens girolja byttes årlig på 2-takterne mine.

 

Og på 4-takt påhengsmotorene i mitt eie har jeg tatt 3 oljeskift av motorolje og 2 på girolje, iløpet av siste året altså.

 

Og teleflexen har jeg vel oljet sånn ca 5 ganger, iløpet av påska altså.

 

Al av service og reparasjoner på disse motorene har jeg gjort selv (med unntak av garantireparasjoner 2 ganger på en splitter ny Mercury jeg hadde et par måneder), og jeg har aldri hatt noen motorstopp jeg ikke har vært istand til å fikse selv med det jeg har ombord iløpet av få minutter. Jeg har også rigget til så jeg kan snorstarte alle motorene mine om jeg skulle bli tom for strøm. har til og med teststartet 100-hesteren i 6 plussgrader kaldstart for hvis det går (og det gjorde det) så klarer jeg fint å snorstarte også på sommerferie.

 

Jeg ser imidlertid at mange andre får problemer med motorene sine. Så jeg tauer stadig folk jeg ser trenger hjelp. Rekorden var vel ifjor da det var 5 båter jeg tauet om jeg ikke husker helt feil. Hittil i år har jeg ikke tauet ene eneste båt (men 4 biler). Men så har det jo ikke vært så veldig mange som har vært utpå i påsken. Båten min måtte jo fungere som isbryter ut fra båtplassen på Sørlandet en dag i påsken da jeg dro ut på tur, selv om det er i saltvann.

 

Ferksvannskjører forresten motorene mine en god del også, hovedsakelig ved båtturer i ferskvann, både i innlandsvann og turer opp elver og inn i innsjøer tilgjengelige med båt fra saltvann på Sørlandskysten. Tipper jeg kommer til å ferskvannskjøre to av påhengsmotorene mine på søndag, men det blir med vann fra hageslangen.

 

Ser frem til å lese om mandalittenes vedlikeholdsrutiner. Kanksje har jeg noe å lære, eller kanskje er manglende vedlikehold grunnen til at få motorer passerer 23 år før de pensjoneres for godt.

 

Det er kun en påhengsmotor i nærmeste familie som har takket for seg og nektet å starte. Den tok sine siste åndedrag med sørlandsluft og oljeblandet bensin i en alder av 35 år.

19 fot

19 fot

Mastiff skrev for 2 timer siden:

@19 fot Jeg skjønner absolutt at det blir et problem for din motorpark, men jeg er mer usikker på at det blir et stort problem generelt sett, for jeg må si at påhengsmotorer før 2000 ser jeg uhyre sjelden lenger. Jeg vet ikke om det har noe med at vi i Mandal bruker båten så mye at motoren ikke holder like lenge, men det er jo snakk om minimum 23 år gamle motorer. Hvis jeg tenker nøye etter, kan jeg faktisk ikke komme på én båt jeg så i fjor som hadde en motor som så 20 år gammel ut, eller til og med hadde en totakter (unntatt Mercury Optimax, som ble laget fram til 2018 og står på ganske mange båter).

 

Men det er kanskje noe annet med innenbordsmotorer? Det er jo mange Marna og lignende motorer på snekker her, de må sikkert over på 98. For det er vel stor fare for at det er pakninger i de motorene som ikke tåler bioetanolen.

Vanskelig for meg å vite hvor mye dere i Mandal bruker påhengsmotorene deres da jeg ikke har kjørt bortom og kikket. Har hvert eneste år siden 2008 dekket hele strekningen Risør - Blindleia (inkl hele Blindleia) med egen båt og tatt mange mindre turer rundt omkring ellers. Den nevnte motoren har brukt 1500 liter bensin årlig de 2 årene den har vært alene på hekken. En annen motor jeg har har brukt noe over 4000 liter siden 2008. En 6-hester jeg har har "bare" brukt ca 240 liter, men så er det jo en stund til den fyller 1 år. Antar min 6-hester kjøres litt mer enn en gjennomsnittlig 6-hester.

 

Ifølge Google har jeg kjørt 273 km med ferge i april. Siden jeg ikke har satt mine ben i en ferge denne måneden så betyr det antakelig at turene med båten min i påsken er på tilsammen 273 km, noe som antakelig stemmer ganske bra. Det har gått med ca 80 liter bensin i påsken, ganske jevnt fordelt mellom den eldste og den nyeste påhengsmotoren.

 

Så hvordan står det til med den gjennomsnittlige mandalitt, bruker han motoren bare litt, eller brukes den mer enn mine motorer (og har de også 3 påhengsmotorer pr person?).

 

Selv synes jeg at jeg ser endel 2-taktere (ikke bare de jeg selv har) når jeg er utpå i feks Arendal.

 

Men hvor lenge motorer holder har ikke bare å gjøre med hvor mye man kjører dem, men også hvor godt man tar vare på dem. Smøring er jo et viktig punkt, og jeg har siden 2008 brukt over 70 liter 2-taktolje, mens girolja byttes årlig på 2-takterne mine.

 

Og på 4-takt påhengsmotorene i mitt eie har jeg tatt 3 oljeskift av motorolje og 2 på girolje, iløpet av siste året altså.

 

Og teleflexen har jeg vel oljet sånn ca 5 ganger, iløpet av påska altså.

 

Al av service og reparasjoner på disse motorene har jeg gjort selv (med unntak av garantireparasjoner 2 ganger på en splitter ny Mercury jeg hadde et par måneder), og jeg har aldri hatt noen motorstopp jeg ikke har vært istand til å fikse selv med det jeg har ombord iløpet av få minutter. Jeg har også rigget til så jeg kan snorstarte alle motorene mine om jeg skulle bli tom for strøm. har til og med teststartet 100-hesteren i 6 plussgrader kaldstart for hvis det går (og det gjorde det) så klarer jeg fint å snorstarte også på sommerferie.

 

Jeg ser imidlertid at mange andre får problemer med motorene sine. Så jeg tauer stadig folk jeg ser trenger hjelp. Rekorden var vel ifjor da det var 5 båter jeg tauet om jeg ikke husker helt feil. Hittil i år har jeg ikke tauet ene eneste båt (men 4 biler). Men så har det jo ikke vært så veldig mange som har vært utpå i påsken. Båten min måtte jo fungere som isbryter ut fra båtplassen på Sørlandet en dag i påsken da jeg dro ut på tur, selv om det er i saltvann.

 

Ferksvannskjører forresten motorene mine en god del også, hovedsakelig ved båtturer i ferskvann, både i innlandsvann og turer opp elver og inn i innsjøer tilgjengelige med båt fra saltvann på Sørlandskysten. Tipper jeg kommer til å ferskvannskjøre to av påhengsmotorene mine på søndag, men det blir med vann fra hageslangen.

 

Ser frem til å lese om mandalittenes vedlikeholdsrutiner. Kanksje har jeg noe å lære, eller kanskje er manglende vedlikehold grunnen til at få motorer passerer 23 år før de pensjoneres for godt.

 

Det er kun en påhengsmotor i nærmeste familie som har takket for seg og nektet å starte. Den tok sine siste åndedrag med sørlandsluft og oljeblandet bensin i en alder av 35 år.

19 fot

19 fot

Mastiff skrev for 1 time siden:

@19 fot Jeg skjønner absolutt at det blir et problem for din motorpark, men jeg er mer usikker på at det blir et stort problem generelt sett, for jeg må si at påhengsmotorer før 2000 ser jeg uhyre sjelden lenger. Jeg vet ikke om det har noe med at vi i Mandal bruker båten så mye at motoren ikke holder like lenge, men det er jo snakk om minimum 23 år gamle motorer. Hvis jeg tenker nøye etter, kan jeg faktisk ikke komme på én båt jeg så i fjor som hadde en motor som så 20 år gammel ut, eller til og med hadde en totakter (unntatt Mercury Optimax, som ble laget fram til 2018 og står på ganske mange båter).

 

Men det er kanskje noe annet med innenbordsmotorer? Det er jo mange Marna og lignende motorer på snekker her, de må sikkert over på 98. For det er vel stor fare for at det er pakninger i de motorene som ikke tåler bioetanolen.

Vanskelig for meg å vite hvor mye dere i Mandal bruker påhengsmotorene deres da jeg ikke har kjørt bortom og kikket. Har hvert eneste år siden 2008 dekket hele strekningen Risør - Blindleia (inkl hele Blindleia) med egen båt og tatt mange mindre turer rundt omkring ellers. Den nevnte motoren har brukt 1500 liter bensin årlig de 2 årene den har vært alene på hekken. En annen motor jeg har har brukt noe over 4000 liter siden 2008. En 6-hester jeg har har "bare" brukt ca 240 liter, men så er det jo en stund til den fyller 1 år. Antar min 6-hester kjøres litt mer enn en gjennomsnittlig 6-hester.

 

Ifølge Google har jeg kjørt 273 km med ferge i april. Siden jeg ikke har satt mine ben i en ferge denne måneden så betyr det antakelig at turene med båten min i påsken er på tilsammen 273 km, noe som antakelig stemmer ganske bra. Det har gått med ca 80 liter bensin i påsken, ganske jevnt fordelt mellom den eldste og den nyeste påhengsmotoren.

 

Så hvordan står det til med den gjennomsnittlige mandalitt, bruker han motoren bare litt, eller brukes den mer enn mine motorer (og har de også 3 påhengsmotorer pr person?).

 

Selv synes jeg at jeg ser endel 2-taktere (ikke bare de jeg selv har) når jeg er utpå i feks Arendal.

 

Men hvor lenge motorer holder har ikke bare å gjøre med hvor mye man kjører dem, men også hvor godt man tar vare på dem. Smøring er jo et viktig punkt, og jeg har siden 2008 brukt over 70 liter 2-taktolje, mens girolja byttes årlig på 2-takterne mine.

 

Og på 4-takt påhengsmotorene i mitt eie har jeg tatt 3 oljeskift av motorolje og 2 på girolje, iløpet av siste året altså.

 

Og teleflexen har jeg vel oljet sånn ca 5 ganger, iløpet av påska altså.

 

Al av service og reparasjoner på disse motorene har jeg gjort selv (med unntak av garantireparasjoner 2 ganger på en splitter ny Mercury jeg hadde et par måneder), og jeg har aldri hatt noen motorstopp jeg ikke har vært istand til å fikse selv med det jeg har ombord iløpet av få minutter. Jeg har også rigget til så jeg kan snorstarte alle motorene mine om jeg skulle bli tom for strøm. har til og med teststartet 100-hesteren i 6 plussgrader kaldstart for hvis det går (og det gjorde det) så klarer jeg fint å snorstarte også på sommerferie.

 

Jeg ser imidlertid at mange andre får problemer med motorene sine. Så jeg tauer stadig folk jeg ser trenger hjelp. Rekorden var vel ifjor da det var 5 båter jeg tauet om jeg ikke husker helt feil. Hittil i år har jeg ikke tauet ene eneste båt (men 4 biler). Men så har det jo ikke vært så veldig mange som har vært utpå i påsken. Båten min måtte jo fungere som isbryter ut fra båtplassen på Sørlandet en dag i påsken da jeg dro ut på tur, selv om det er i saltvann.

 

Ferksvannskjører forresten motorene mine en god del også, hovedsakelig ved båtturer i ferskvann, både i innlandsvann og turer opp elver og inn i innsjøer tilgjengelige med båt fra saltvann på Sørlandskysten. Tipper jeg kommer til å ferskvannskjøre to av påhengsmotorene mine på søndag, men det blir med vann fra hageslangen.



×
×
  • Create New...