Jump to content

Ny E10 bensinstandard, hva gjer vi med gamle motorer?

Plastarbeider

Recommended Posts

Noen mener at dersom vi skal ta dagens utfordringer på alvor og forsøke å gjøre noe med situasjonen må vi vurdere alle tiltak i et globalt perspektiv. Alt for mange av tiltakene som settes i verk innenlands har langt dårligere og kanskje til og med negativ effekt globalt, selv om de er gunstige for vårt eget utslippsregnskap. Etter mitt syn er det alt for få som ser dette bildet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

@Brigg Vel, hovedproblemet er jo at Norge forplikter seg til like store reduksjoner som land som i utgangspunktet har en mye mer skitten energimiks enn vi har. For ikke å snakke om Kina og India, og mange andre U-land som vil opp på samme velferdsnivå som Vest-Europa. Det er jo bare ikke fysisk mulig, hvis ikke de kan komme seg opp med ren energi. Kullkraftverkene formerer seg fortere enn makrellen på Sørlandet.

Redigert av Mastiff (see edit history)

@Mastiff Helt enig i det. Men effekten av tiltakene vi iverksetter innenlands, feks etanol i bensin, må vurderes i et globalt perspektiv. Tiltakene har kostnader, og vi risikerer at vi pådrar oss kostnader uten at tiltakene har noen som helst betydning. Bortsett fra at vi kan klappe oss selv på skulderen og påstå at vi er flinkest i klassen da. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 2 timer siden:

Tiltakene har kostnader, og vi risikerer at vi pådrar oss kostnader uten at tiltakene har noen som helst betydning. Bortsett fra at vi kan klappe oss selv på skulderen og påstå at vi er flinkest i klassen da. 

Det er nok der det ligger, ja... Det kalles inkompetent handlingskraft.

Vi kniper inn på alle bauger og kanter, det aller meste, om ikke alt, med kun symboleffekt...

Om en går med på at CO2 er en farlig gass for klimaet så ser en her hvem som er de store skurkene... Fant ikke noe ferskere bilde i farten men Kinas utslippskurve stiger like bratt fram til nå og der er planlagt tilsvarende stigning i alle fall fram til 2030:

Karbonutslipp2000.jpg.c045ea51fc02978ca2c136badac5e7ba.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Her er Kinas bidrag i "klimakampen" så heeeeelt klart at vi må ødelegge motorene våre med etanol for å "redde verden" fra den gassen vi ikke kan leve uten:

image.jpeg.b381b85a41dc400f26db1dd53f4773ab.jpeg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

@SveinHa Det stemmer fullstendig, det er de to landene som er de store syndene. I Kina fordi kommunistpartiet må holde folk noenlunde fornøyde for å kunne fortsette å undertrykke, og da må de levere konstant velstandsøkning, og i India fordi BJP må levere det samme for at hindunasjonalistekstremistene skal bli gjenvalgt.

Diskusjon om virkemidlene er helt innafor for meg, det er mye rart som gjøres i klimaets navn. Men vær så snill, ikke bland inn antydninger om klimaskepsis i dette, når forskningen er så klar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_consensus_on_climate_change

"The small percentage of papers that disagreed with the consensus often cannot be replicated or contain errors." (https://link.springer.com/article/10.1007/s00704-015-1597-5)

Vi kan ikke leve uten vann heller, men for mye vann over hodet eller inni båten har en tendens til å bli ubehagelig... :giggle:

Redigert av Mastiff (see edit history)

Forrige gang jeg la ut denne plakaten på BP ble tråden stengt og det er slett ikke meningen... Men hvis noen klarer å overbevise meg om at CO2 skulle være det som DRIVER klima (=temperaturøkning) så skal jeg aldri vise den igjen...

Milankovitch_Cycles_400000.jpg.9326748bd8696bf86a34b26f7971014d.jpg

Her ser en med all mulig tydelighet at når temperaturen øker så øker også CO2 nivået i atmosfæren, de følger hverandre nokså nøyaktig (med noen unntak der CO2 henger langt etter temperaturen på vei opp også). Men når temperaturen synker så henger CO2 igjen i hundrevis av år før den synker. Det forteller meg at CO2 nivået er et resultat av temperaturen og ikke det som styrer temperaturen. 

Når "Those results are consistent with the 97% consensus reported by Cook et al " trekkes inn er all troverdighet borte, prakteksempel på cherrypicking... Da legger jeg også den biten av tråden død...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mastiff skrev for 15 timer siden:

Jeg kjenner absolutt ingen som orker tanken på å kjøre vedlikehold i ditt tempo, så da er det kanskje derfor det omtrent ikke fins eldre motorer. En annen ting er at nyere firetaktere (iallfall 2010 og fram) går mye stillere enn totaktere (også nyere, det var også en ny verden å gå fra en 2010-modell Optimax 115 til en 2011-modell Suzuki DF140, selv om jeg gjerne skulle hatt Evoy elmotor og sluppet alt av lyd og nesten alt av service), og det er en annen grunn til at få orker å kjøre rundt med dem.

Når man har en ny motor med 5 års garanti så kan det være lurt å følge serviceintervallene så man ikke står der med en nesten ny motor uten garanti om noe skulle skje.

Serviceintervallene for de fleste påhengsmotorer (inkludert min 6-hester fra 2022) er 100 timer eller 1 år (det som kommer først). Jeg har prøvd å finne noen med lengre serviceintervaller, men ikke klart det.

100 timer er ganske lite synes jeg, sammenlignet med feks bil, men sånn er det nå bare, og om man da kjører 200 timer pr sesong så blir det jo 2 servicer med oljeskift osv for å beholde garantien. Etter 1000 timer er det ventiljustering også, men det er jo idet garantien går ut (om jeg kjører 200 timer i året), så jeg får ta en vurdering av om det bør gjøres eller ikke basert på hvor lett/vanskelig det er (har gjort det på bil, og der var det enkelt) eller hva det evt koster å få gjort det på verksted, samt hvor nødvendig det egentlig er.

Angående lydnivå så er det jo ofte rett at 4t lager mindre lyd enn 2t, men ikke alltid, og ofte vil det være faktorer som går i motsatt retning også når det gjelder om man skal bytte ut gammel 2t med ny 4t.

En gammel 6hk 2t hadde som regel 2 sylindre, mens en moderne 4t gjerne har bare en sylinder, som gir mer vibrasjoner og støy, mens hvis man går opp til 8hk så får man 2 sylindre (hvertfall på Yamaha) og mindre støy, men også dyrere motor. Hvilken båt man har den på kan også være avgjørende. Den nye båten er ofte større enn den gamle og man sitter ofte lenger unna motoren (ved rattet, ikke ved motoren), og det er nok oftere tenkt på støyisolering på nyere båter, og når man da gjerne bytter ut både motor og båt samtidig så kan det lett bli at motoren får hele æren for mindre støy enn før.

Jeg har selv både 2t og 4t på samme båten, og min erfaring er at ved samme fart så er 25 år gammel 2-takter stillere enn helt ny 4-takter. Riktignok ganske ulike motorer da 4-takteren er 6 hk og jobber på høyt turtall med en sylinder, mens 2-takteren er 4 sylindret V-motor 100 hk som jobber på lavt turtall for å få samme fremdriftshastighet på rundt 5 knop.

Sammenligner man dem på tomgang så er det imidlertid mest lyd fra 2-takteren, men den avgir jo også mange flere hk på tomgang enn konkurrenten.

Men det er jo forskjell på motorer, og det er jo enkelte nye motorer hvor støyen på tomgang i hovedsak kommer fra indikatorstrålen som spyler ned i vannflata.

Elmotor kunne jeg ikke tenkt meg, det passer rett og slett ikke til mitt behov. Regnet litt på hvordan det ville vært med elmotor i påsken og kom frem til at om den lades opp med 10A så ville det blitt behov for å lade sånn ca 24 timer pr døgn, som betyr at jeg må lade hele tiden og at de 16 timene i døgnet hvor båten ligger ved brygga ikke hadde vært nok om jeg hadde hatt innlagt  strøm der (noe jeg ikke har). Da ville det blitt aggregat som durer hele døgnet og plager både meg på tur og naboene til båthavna resten av døgnet (tror jeg ville blitt ganske upopulær da). Også ville det gått med ekstreme mengder bensin til båten da sammenlignet med hva jeg bruker nå. Jeg synes ikke lyden  av påhengsmotorene mine (eller andres) er noe nevneverdig plagsom. Men jeg har også strømaggregat og det ville det vært plagsomt å høre på, særlig hvis det skal dure hele døgnet.

Batterier er også ekstremt tunge og dyre. Ser man får sånne batteribåter som koster 800.000 og er mindre egnet til mitt bruk enn den påhengsmotor-båten jeg har som kostet 45.000 kr (brukt riktignok).

@19 fot Nyere motorer sier jo også fra om når man skal ta service, så jeg regner med at hvis noen kjører ner enn 100 timer på et år, tar de nok en tur til en av forhandlerne for å ta service. Jeg ville iallfall ikke tatt service selv på en motor som er innenfor garantitiden, det blir altfor lett for leverandøren å si at det er slurvet med det hvis det skulle skje noe med motoren. Mistenksom, meg? Ja, med erfaring blir man gjerne det... :giggle: Og selvsagt avhenger det av bruken! Som jeg viste med et regnestykke i en annen tråd, ville det funke ypperlig for meg med batteribåt, mens for andre er det håpløst. Sånn er det bare, det er ikke alle som har en bruk som i utgangspunktet er tilpasset en elbil, enda det vel er over 90 % som kjøper det som nybil nå.

Mastiff skrev for 5 timer siden:

Men vær så snill, ikke bland inn antydninger om klimaskepsis i dette, når forskningen er så klar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_consensus_on_climate_change

Jeg synes det blir litt rart å skulle komme med link i ene retningen og samtidig be motparten om å ikke uttale seg mer. 

1 grad temperaturendring på 100 år synes jeg er ganske udramatisk, og det er nok mindre enn måleunøyaktigheten. Kikk på utetermometeret ditt mens du ringer naboen og spør om hva utetemperaturen er akkurat nå, sannsynligvis vil det være et større avvik på de to tallene enn 1 grad. termometerne de hadde for 100 år siden var neppe nøyaktigere.

Vi hadde en voldsom temperaturøkning for ca 12000 år siden da istiden tok slutt så Norge ikke lenger ble dekket av is. Hadde bilen og industrien eksistert da så ville den sikkert fått skylden. Hva skyldes denne temperaturøkningen den gang, og hvorfor er det så usannsynlig at det kan være samme grunn nå? Hvordan ville det vært å leve i Norge om landet var dekket av feks 20 meter tykk is? Jeg tror vi skal være glad for at temperaturen har økt litt.

At 98,7% av klimaforskerne mener det er menneskeskapt temperaturøknig er ikke så rart. De som sier dette mottar enorme forkningsbidrag og har en trygg og god okonomi så de kan kjøpe seg bil og alt det andre som forurenser. Mens de som sier industrien ikke endrer temperaturen mister i praksis jobben og er ikke lenger med i statistikken over forskere som uttaler seg om klima og temperatur.

Reesultatet av all denne klimaforskningen er dessverre at vi tvinges til drastiske tiltak som har ingen eler negativ effekt bare for å få til ting som på papiret ser bra ut. Et av mange slike resultater er at man bruker enorme ressurser på å lage biodrivstoff som ødelegger mange motorer og fører til mange båthavarier og branner.

Så kan man jo tenk på hvor mye forurensning det blir når bioetanol tærer hull på drivstoffslangen i en båt og den varme motoren eller en gnist fra starteren sørger for at bensinen tar fyr og resten av båten tr fyr og kanskje ei hel båthavn med 100 båter går opp i flammer. Da snakker vi om ekstrem forurensning og ressursbruk når alt dette skal gjenoppbygges. Samtidis sitter det  klimatopper på privatfly og konkludeer med at de har gjort en god innsats for mijøet ved å innføre boietanol. Den er jo ikek noe problem for dem, for de lever så godt på klima-penger at de kan kjøpe seg sste modell av ppåhengsmotor og andre motorer så da er det jo ikek noe problem at de med vanlig lønn og eldre motor får problemer. Hvertfall inntil de mister båten sin fordi bioetanolen sørget for at en båt 20 meter unna tok fyr og det gikk galt med alle båtene i nørheten.

Mastiff skrev 4 minutter siden:

@19 fot Nyere motorer sier jo også fra om når man skal ta service, så jeg regner med at hvis noen kjører ner enn 100 timer på et år, tar de nok en tur til en av forhandlerne for å ta service. Jeg ville iallfall ikke tatt service selv på en motor som er innenfor garantitiden, det blir altfor lett for leverandøren å si at det er slurvet med det hvis det skulle skje noe med motoren. Mistenksom, meg? Ja, med erfaring blir man gjerne det... :giggle: Og selvsagt avhenger det av bruken! Som jeg viste med et regnestykke i en annen tråd, ville det funke ypperlig for meg med batteribåt, mens for andre er det håpløst. Sånn er det bare, det er ikke alle som har en bruk som i utgangspunktet er tilpasset en elbil, enda det vel er over 90 % som kjøper det som nybil nå.

Av de 5 nye forbrenningsmotorene jeg kjøpte i 2022 (hvorav 2 stk påhengsmotorer på 6 hk) så er det nok kun bilen som sier ifra når det er på tide med service.

Store phengsmotorer sier nok ifra om at de skal ta service, men ikke de små. Litt usikker på om det kan leses av timer eller ikke på min 6 hk ved diagnose, men ville hvertfal vært dumt om jeg kommer der for en garantisak og diagnosen sier at motoren har gått over 200 timer og jeg aldri har byttet olje.

Jeg har forøvrig fått bekreftet fra forhandler at det er greit å ta service selv så lenge jeg har kjøpt olje osv hos autorisert forhandler (eller hva det  nå het). Har handlet alt dette hos forhandleren der motoren er kjøpt og dette er bestilt på mail og betalt med vipps så det er godt dokumentert. Har også tatt bilder av oljeskiftene så der finner man lett dokumentasjon i ettertid hvis det skulle være tvil om de er utført. Forøvrig en seriøs forhandler der 3 generasjoner i slekta har handlet ca 10-20 Yamaha-motorer over mange år og er godt fornøyd.

Å ta service selv er ikke bare billigere enn å la forhandler gjøre det, men også ekstremt mye enklere. Når motoren henger bakpå båten på land så det er god tilgjengelighet så er det gjort på langt under en time å ta service på en 6 hk. Og mesteparten av tiden er venting på at oljen skal renne ut, og da kan man gjøre noe annet fornuftig. Man får da også en god oversikt over tilstanden på motoren og blir kjent med hvordan ting er bygget opp. Å levere inn motor til forhandler og siden hente den er mye mer styr. Her jeg bor er det godt over en times biltur til nærmeste Yamaha-forhandler, og den turen skal altså kjøres 4 ganger om de ikke kan utføre service på slutten av en fredag mens jeg venter, for med ca samme arbeidstid som alle andre så er det ikke bare å ta turen feks en onsdag formiddag for service.

Når motoren henger på båten som ligger på vannet må den av for service (pga girolja). Men da henger jeg den opp på rekkverket på brygga og tar service etter å ha kjørt den varm på båten. Sllipper da å hente bilen og bære motoren helt opp til der jeg kan parkere osv for å kjøre å levere den. Kunne jo levert motoren ved å kjøre båt til forhandler, men da er jeg avhengig av passende vær (dagstur som også går utaskjærs) så det er vanskelig å bestille time til en viss dato, og så må forhandler ta motor i bilen og kjøre en opp til verkstedet, og så må jeg en annen dag komme tilbake og hente motor. Hvor lett er det å få bestilt service på sørlandskysten i sommerferien? Tipper det er litt press der allerede. For å levere og hente motor hos forhandler med båt så vil det gå med 40-50 liter bensin.

Service (100 timer) på 6 hk Yamaha er ganske enkelt:

Kjør motor varm så olja flyter lettere.

Tapp ut motorolje, sett inn ny pakning og fyll på ny olje fra flaske.

Tapp ut girolje klem inn girolje fra tube, husk nye pakninger på skruer.

Bytt tennplugg.

Sjekk og evt bytt drivstoffilter (har ikke vært nødvendig å bytte enda hos meg).

Smør opp bevegelige deler.

Les gjennom servicpunktene og se om man har glemt noe.

Har hatt noen turer til verksted med Mercury påhengsmotorer pga garantireparasjoner og det var ganske mye styr (selv om den forhandleren ligger nærmere hjemme og langs veien til hytta).

Jeg trodde faktisk at også mindre påhengser hadde pipekode for dette, men jeg må innrømme at jeg ikke har satt mine bein i noe mindre enn en 115-hester på 15 år, så da tok jeg skammelig feil.

Jeg tar også selv service på min DF140, som er drøyt ti år gammel og i øyeblikket gått 1891 timer siden den var ny (Suzuki Engine Interface som rapporterer til Home Assistant på en Pi i båten over NMEA2000), med stort sett det samme opplegget som du gjør, bortsett fra at jeg alltid bytter både det eksterne drivstoffilteret (med vannavskiller) og det interne drivstoffilteret. Det er jo en del liter som går igjennom der på 100 timers drift.

Til nå har jeg tatt det på tilhenger, men i år slipper jeg det, jeg har fått lånt meg en slipp når den tid kommer, det er jo enda enklere. Da kan jeg kjøre motoren varm på veien dit og tappe olja med en gang. I tillegg kommer jo fem offeranoder på motoren (tre på selve motoren, én på tilten og én på undervannshuset, pluss en på skroget (alubåt). Men jeg ser at anodene på tilten og undervannshuset er mye mindre tæret nå enn de var da jeg byttet sist, for nå har jeg motorheis på så hele undervannshuset er 15 cm over vannflaten.

https://dinside.dagbladet.no/motor/slar-alarm-om-ny-bensin/79003528

Viser til denne artikkelen hvor de anbefaler båtfolk om å fylle 98 okt (E5) i stedet for 95 okt (E10), dette pga at sistnevnte kvalitet tiltrekker seg vann. Nå har jeg sjekket hvilke stasjoner her i området som har 2 kvalitetstyper i dag - ingen. Sjekket Cirkle K, Driv og Best, det betyr at de ikke har plass/ kapasitet til å ha flere bensintyper. Hva mener dere om dette, blir det båtmotor krise?

Kommentar fra moderator: Slått sammen med tidligere emne.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Har utenbordsmotor fra Yamaha på min båt og fant dette på deres egne sider:

HVA ER E10, OG HVILKEN EFFEKT KAN DET HA?

E10 er en ny bensinstandard, som inneholder opptil 10% etanol.

Etanol er hygroskopisk, det vil si at det tiltrekker seg fuktighet og vann, noe som vil forringe bensinkvaliteten raskere, og i det lange løp kunne skape korrosjon i drivstoffsystemer. Der er derfor viktig å alltid benytte fersk bensin.

Etanol er et løsningsmiddel, og kan derfor påvirke visse komponenter i drivstoffsystemet negativt, som gummi og plast. Dette kan forårsake funksjonsfeil, hvis det brukes i drivstoffsystemer som ikke er kompatible med E10.

Det er spesielt annbefalt å montere godkjent vannutskiller, på de produkter hvor dette lar seg gjøre.

KAN JEG FYLLE PÅ E10 I MIN YAMAHA?

Følgende Yamaha-produkter er direkte kompatible med E10:

Yamaha utenbordsmotorer og vannscootere bygget etter 2003. NB! En del av drivstoffsystemet for utenbordsmotorer som slanger og drivstofftanker montert i båten kan være av et annet fabrikat, og dekkes derfor ikke av denne forskriften. 

https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/service-maintenance/standardkvalitet-for-bensin-E10/

Ser at Mercury også har skrevet noe om dette på sine danske sider:

E10 benzin i Mercury Benzin motorer

Er din Mercury påhængsmotor fra år 2000 eller yngre, er der intet til hinder for at benytte den nye miljørigtige benzin, der kom på det danske marked i foråret 2020. Benzinen kaldes E10, hvilket betyder at der er blandet op til 10% bioethanol i brændstoffet.

Står din motor urørt i længere tid, anbefaler vi på det kraftigste at tilføje brændstofadditivet Quickstor Fuel System, for derved at stabilisere og skåne din motor.

Er din Mercury motor ældre end fra år 2000, anbefaler vi at du tjekker din brugermanual, før brugen af E10.

https://www.mercurymotor.dk/guides/e10-benzin-i-mercury-benzin-motorer

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Med gammel V8 i garasjen, er jeg medlem av organisasjonen Amcar. De har pga. sin utrettelige innsats for entusiastkjøretøy også knyttet til seg eiere av ikke-amerikanske kjøretøy. Så til poenget: Amcar følger med på utviklingen i markedet for 98 uten etanol og kjemper for denne saken. De har utviklet en app som heter Refuel som hjelper deg til nærmeste stasjon som tilbyr 98 E0. Dersom båtmotorforbruket kan dekkes av kanner som kan fraktes fra nærmeste utsalg, kan jeg anbefale å laste ned denne appen (Android og Apple). Ellers kan det være en tanke å regne på om det årlige forbruket kanskje kan dekkes av alkylatbensin uten å bli blakk. Bruker selv bare 20 liter i året på slepejolla, og kjører den på alkylat. Veldig problemfritt med tanke på lagring.

Storø 34 skrev 16 minutter siden:

De har utviklet en app som heter Refuel som hjelper deg til nærmeste stasjon som tilbyr 98 E0.

Super den der. Stasjonene som dukker opp i mitt nærområde, Shell og Esso, har alle pumpene merket med 98E5 men det er vel som de ble nevnt tidligere inntil 5% etanol. Tror jeg skal lage litt ståk ut av det der ved å spørre på stasjonene om de ikke har 98E0 siden de merker pumpene med 98E5... En skal ikke uten videre godta at varene en kjøper er feilmerket. Kanskje de heller skulle skrive: "Kan inneholde spor av etanol" :wink:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Jonas skrev 18 minutter siden:

men hos YX står det 0% ethanol i 98 bensin

Mine lokale YX stasjoner (Haugesund/Karmøy) dukker ikke opp i ReFuel appen så da antar jeg de ikke har passert Amcars nåløye...

Storø 34 skrev for 6 timer siden:

Ellers kan det være en tanke å regne på om det årlige forbruket kanskje kan dekkes av alkylatbensin uten å bli blakk. Bruker selv bare 20 liter i året på slepejolla, og kjører den på alkylat. Veldig problemfritt med tanke på lagring.

Er alkylatbensin garantert fri for etanol? I såfall er ihvertfall det et godt alternativ for vinterpreparering. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...