Jump to content

Ny E10 bensinstandard, hva gjer vi med gamle motorer?

Plastarbeider

Recommended Posts

J-Å skrev 1 time siden:

Er alkylatbensin garantert fri for etanol? I såfall er ihvertfall det et godt alternativ for vinterpreparering. 

"Alkylatbensin er ikke tilsatt etanol, slik konvensjonell bensin ofte er."

https://www.tools.no/produkter/industri--og-byggkjemikalier/kjemikalier/ovrige-4/Alkylat-bensin-4T-50-ltr.-miljobensin-2534425-no

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

19 fot skrev On 16.4.2023 at 14.59:

Jeg har selv både 2t og 4t på samme båten, og min erfaring er at ved samme fart så er 25 år gammel 2-takter stillere enn helt ny 4-takter. Riktignok ganske ulike motorer da 4-takteren er 6 hk og jobber på høyt turtall med en sylinder, mens 2-takteren er 4 sylindret V-motor 100 hk som jobber på lavt turtall for å få samme fremdriftshastighet på rundt 5 knop.

Ser man får sånne batteribåter som koster 800.000 og er mindre egnet til mitt bruk enn den påhengsmotor-båten jeg har som kostet 45.000 kr (brukt riktignok).

Det kommer ingenting godt ut av å sammenligne totalt forskjellige ting slik som dette. Det blir bare forvirrende. 

Mastiff skrev On 16.4.2023 at 15.11:

Sånn er det bare, det er ikke alle som har en bruk som i utgangspunktet er tilpasset en elbil, enda det vel er over 90 % som kjøper det som nybil nå.

I mars i år var faktisk tallet oppe i 99%. Så de fleste har nok skjønt hvor veien går fremover. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@index Enig i at det blir å sammenligne epler og krokodiller. De er begge grønne, men der stopper likheten... 

Og 99 var mer enn jeg trodde! Men like greit, for bortsett fra varebiler er vel stort sett det som gjenstår hybrider. Og disse hybridene er noe grusomt mikkmakk. Jeg skjønner veldig godt at det er veldig stor leasinandel på dem, i forhold til kjøpeandelen, for ifølge en mekaniker jeg kjenner, er det altfor mye som kan gå galt og bli dyrt å reparere på dem, og de kommer til å få kortere levetid enn både rene elbiler og rene drivstoffbiler (bensin/diesel/hydrogen). Og elbilerer jo både morsommere (aksellerasjonen min tunge Mercedes EQC er på rundt fem sekunder, man skal ikke langt tilbake før man måtte opp mot et par millioner for noe sånt, iallfall hvis det skulle være plass til en stor hund baki) og mye billigere å kjøre (så lenge man lader hjemme, noe jeg gjør unntatt noen ganske få hurtigladinger på 3-4 langturer i året). Jeg kommer iallfall ikke til å dumpe EQC-en min før den er kjørt helt hinsides det som lønner seg å reparere. :giggle:

Mastiff skrev 11 minutter siden:

Og disse hybridene er noe grusomt mikkmakk. 

Enig i det. Jeg skjønner ikke hva som får folk til å kjøpe biler med doble drivsystemer. Unødig avansert, unødig mye vekt og i praksis med mye høyere drivstofforbruk enn med en ren bensin eller dieselmotor. Jeg har fortsatt en bil med diesel og en med bensin, men jeg tipper det ikke tar lang tid før disse er like kurante som strømpeholdere for menn:crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 43 minutter siden:

men jeg tipper det ikke tar lang tid før disse er like kurante som strømpeholdere for menn:crazy:

:lol: Det bildet får jeg ikke ut av hodet igjen i dag...

Det eneste stedet jeg syns det kan ha noe for seg, er store cruiseskip, som det ikke fins noen god utslippsfri løsning på ennå. De kan da bruke strøm når de er inne i fjordene på vestlandet og ellers nær land, og så kan de drikke tungoljen sin mens de er lenger utpå.

Mastiff skrev for 6 timer siden:

:lol: Det bildet får jeg ikke ut av hodet igjen i dag...

Det eneste stedet jeg syns det kan ha noe for seg, er store cruiseskip, som det ikke fins noen god utslippsfri løsning på ennå. De kan da bruke strøm når de er inne i fjordene på vestlandet og ellers nær land, og så kan de drikke tungoljen sin mens de er lenger utpå.

Hva er nytten av det egentlig? At vi slipper å se røyken? For den stiger vel opp i den samme atmosfæren uansett. Litt rart at bobilene som kjører langs fjordene får gå på diesel forresten. 

Men uansett så må nok havgående skip ha hybridsystemer. Jeg har tro på at det blir ammoniakk og batteri for lasteskip. Men for cruiseskip tror jeg ammoniakk blir for farlig. Det er noe som heter LOHC, det kan fungere. Eller etanol da, det har de jo mye av ombord uansett. Og da var jeg nesten tilbake til topic...

J-Å skrev 7 minutter siden:

Litt rart at bobilene som kjører langs fjordene får gå på diesel forresten.

Det er nå bare så vidt... Min EURO3 bobil er uønsket flere store byer i EU, f.eks. Hamburg... men så har jeg ikke tenkt meg på Reperbahn uansett...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
J-Å skrev for 2 timer siden:

Hva er nytten av det egentlig? At vi slipper å se røyken? For den stiger vel opp i den samme atmosfæren uansett.

Nei, at vi slipper å puste inn farlig røyk. Samt at vi slipper nedsotede fasader i byene av feit dieseleksos. Jeg ønsker det i alle fall velkommen. Hos meg viser det veldig godt på sørveggen på både hus og uthus etter at vi begynte å få 3-4 cruiseskip i  uka til byen. Svarte, fettete greier som er vanskelig å få bort. Eksosen kan gjøre mye skade også før den når atmosfæren...

@SveinHa Da syns jeg vi skal gjøre som russerne og Norge, utvise tyske bobiler som hevn! For eksempel alle de tyske bobilene som kjører i 60-70 på smale veier på Sør- og Vestlandet, der det er 80-grense, men vanskelig å kjøre forbi med bil... :giggle: Når jeg kjører motorsykkel, spiser jeg gjennomsnittlig ti bobiler i timen på det mest aktive, vil jeg tippe.

index skrev for 12 timer siden:

Nei, at vi slipper å puste inn farlig røyk. Samt at vi slipper nedsotede fasader i byene av feit dieseleksos. Jeg ønsker det i alle fall velkommen.

Joda, jeg ser det, men dette med forurensning i havn kan vel på kort sikt best løses  med landstrømanlegg. 

Dette forbudet gjelder såvidt jeg forstår ikke i byene våre, men bare disse verdensarvfjordene. Og da blir det jo veldig væravhenging hvor eksosen havner. Hvis det er vestavind kan f.eks. eksosen havne inne i fjorden, selv om skipet ankrer like utenfor. 

Jeg har forøvrig båten liggende under innflyvningen til en flyplass, og merket betydelig mindre nedsoting under pandemien.

index skrev On 19.4.2023 at 12.17:
Mastiff skrev On 19.4.2023 at 12.02:

Og disse hybridene er noe grusomt mikkmakk. 

Enig i det. Jeg skjønner ikke hva som får folk til å kjøpe biler med doble drivsystemer. Unødig avansert, unødig mye vekt og i praksis med mye høyere drivstofforbruk enn med en ren bensin eller dieselmotor. Jeg har fortsatt en bil med diesel og en med bensin

Det som fikk meg til å kjøpe ladehybrid var at selgerene hos Mitsubishi var flinke til å lyge.

Å kunne ha lavt bensinforbruk og kjør mye på billig strøm samtidig som jeg kan kjøre langtur uten lading fristet.

Det eg bekymret meg for var batteriene og hvordan de ville være etter neon år, jeg har jo hatt mange mobiltelefoner osv og de må jo byttes ut etter nen år pga batteriet.

Null problem ifølge selgerne, batteriene er nå (2015) blitt mye bedre og kan ike sammenlignes med mobiltelefon, pc osv, dessuten er det en god garanti på at hvis kapasiteten går under 70% innen 8 år eller 160.000 km så byttes batteriet på garanti. Og hvis jeg har maks uflaks og batteiet havarerer rett etter garantien går ut så koster nytt batteri bare ca 20.000 kr og innen garantien har gått ut har helt sikkert batteriene blitt både bedre og biligere.

Jeg merket etterhvert at batterikapsiteten ble dårligere, og i tillegg til egne målinger så fikk jeg Mitsubishi til å måle med sitt måleinstrument, og de fant ut at batteriet hadde under 70% kapasitet. Men bytte på garanti var ikke aktuelt, de bare "rekondisjonerte" det. De hevdet dette gikk ut på at det var skjevlading som de rettet opp, men mitt inntrykk er at de bare flyttet grensen for hvor mange prosent som er fredet og ikke kan røres (det som iføle reklamen er et tiltak for å forbedre levetiden og redusere brannfaren).

Jeg vurderte å bytte batteri fo egne penger siden det tros alt "bare" koster 20.000 kr, men hva er eksakt sum? Svaret var 149.000 kr, pluss arbeid. Altså 7,5 ganger så mye som det de sa i salgsprosessen.

Moment til båtramper og slikt skulle heller ikek være noe problem fikk jeg vite før kjøp. Men sist gang jeg dro opp båten min med den bilen så gav jeg full gass og seig såvidt opp rampa, det virket rett og slett ikek som om det var nevneverdig å gå på der før jeg må taues opp rampa. bare sånn til sammenligning så kan jeg dra opp samme båt på samme rampe med dieselbilen min mens den går på tomgang og jeg ikke rører gassen.

Har også litt dårlige erfaringer med kjøring i dyp snø med ladehybriden, den kommer seg ikke frem. Vanligste årsak til at biler ikke kommer seg frem i dyp snø er at de spinner, mens med ladehybriden var problemet at den ikke hadde nok krefter til å dra rundt hjula i den dype snøen.

Forbruket var i snitt på 0,4 l/mil på ladehybriden, men det var når den lades 2 ganger daglig, og det er nesten det dobbelte av oppgitt forbruk.

Solgte ladehybriden ifjor (opplyste om tilstanden på batteriet) og kjøpte meg dieselbil.

Dieselbilen er en 2 tonns pickup som bruker 0,8 l/mil, som er det samme som oppgitt forbruk. Dete er når man trekker endel tung henger. Siste 400 km har jeg bare såvidt trukket henger litt, og da er forbruket 0,7 l/mil, som er litt under det oppgitte forbruket. Men jeg tror ikke de som driver forbruksmåling foretar forbrukstestene for bilprodusentene utfører disse med piggdekk.

Mastiff skrev On 19.4.2023 at 13.02:

Hybridsystemer kan ha noen fordeler på bil, hvor man kan få tilbake energien i utforbakker. Men for skip så er det forhåpentligvis få utforbakker og dermed lite gevinst sånn utslippsmessig. Da handler det egeneltig bare om å flytte utslippene og totalt sett øke utslippene siden det er en tapsprosess å går via strøm og batteri, som også veier endel.

Ulemper er det ved hybridsystemer både i bil og på skip, men fordelene er der på biler, men de er minimale på skip.

Ser poenget med at det blir mindre soting et sted, men så blir det mer soting andre steder. har forøvrig selv vært mye på ei hurtigrutekai der hurtigruta ligger ca en halvtime 2 ganger daglig og det ikke er noe landstøm, og kan ikke huske å ha sett noe sot deromkring. Dette til tross for at motorene ikke akkurat var nymotens teknologi heller, der mange var laget på 50-tallet og var et halvt århundre gamle.

@19 fot Broderen hadde en sånn Mitsu på leasing. Den hadde han ikke sånne problemer med, men den var noen år nyere. Det var sikkert utvikling i batteriene etter hvert, men 2015 er veldig tidlig for elbil- og hybridbatterier, bortsett fra at mange Tesla S fra den tiden fremdeles har godt med batteri igjen. En Leaf fra da holder vel ikke så mye mer enn fem mil om vinteren nå... Han kunne kjøre mye på strøm på sin, iallfall. Og det er klart det mest er lokal forurensning hybrid på cruiseskip hjelper på, ja. Med unntak for hvis de kan gå inn i fjordene og koble seg til og lade opp batteriene der, men jeg vet ikke om det er aktuelt. Det er jo kommet noen rene elferjer etter hvert, og det er en helt annen sak, iallfall så lenge de kan kjøres på fornybar strøm.

Mastiff skrev On 21.4.2023 at 18.12:

@19 fot Broderen hadde en sånn Mitsu på leasing. Den hadde han ikke sånne problemer med, men den var noen år nyere. Det var sikkert utvikling i batteriene etter hvert, men 2015 er veldig tidlig for elbil- og hybridbatterier, bortsett fra at mange Tesla S fra den tiden fremdeles har godt med batteri igjen. En Leaf fra da holder vel ikke så mye mer enn fem mil om vinteren nå... Han kunne kjøre mye på strøm på sin, iallfall. Og det er klart det mest er lokal forurensning hybrid på cruiseskip hjelper på, ja. Med unntak for hvis de kan gå inn i fjordene og koble seg til og lade opp batteriene der, men jeg vet ikke om det er aktuelt. Det er jo kommet noen rene elferjer etter hvert, og det er en helt annen sak, iallfall så lenge de kan kjøres på fornybar strøm.

En leasingperiode er gjerne 3 år og 45.000 km eller deromkring, og etter så få km hadde ikke jeg heller problemer md batteriet i ladehybriden. Men en bil skal jo helst fungere litt lenger enn det uten kjempedyre utskiftninger, og etter ca 215.000 km og 7 år så synes jeg ikke lenger ladehybriden fungerte bra nok til mitt bruk. Jeg ønsker å kunne dra opp båten min uten å måtte be andre om å slepe meg opp rampa (det har ikke skjedd, men det er nok bare fordi jeg byttet bilen med de stadig svakere batteriene før fjorårets båtopptak).

Du skriver at 2015 er veldig tidlig for elbil og hybridbatterier. Men definisjonen på hva som er tidlig vil nok hele tiden forskyve seg og om 7-8 år er nok 2023 veldig tidlig i samme sammenheng, akkurat som man i 2015 synes det som kom da var veldig moderne og bra i forhold til det som da var 7-8 år gammelt.

Når det gjelder lading av ferger og cruiseskip så er det ganske vesentlige forskjeller.

Ferger går som regel korte ruter innom noen få faste havner og ligger rolig i en av dem hele natta (kan lade da), så de er bedre egenet for opplading enn cruiseskip. Men til tross for dette så er det mange problemer med elferger da det gjerne er mye som ikke fungerer som det skal når det feks er for dårlig kapasitet på strømnettet til kaia og de må bygge egne batteristasjoner på land der som lades opp av strømnettet for så å lade opp ferge-batteriet fra dette land-batteriet. Da har man ikke bare en ekstrakostnad og ladetap en gang, men to ganger innen strømmen når fergas elmotor.

Cruiseskip tilbringer mye tid på lange etapper slik at kun en liten andel kan kjøres elektrisk om man ikke har non helt enorme batterier (som er tunge og dyre). De er ofte innom mange land med ulik politikk og hvor man mange steder må bruke fossilt drivstoff for å lage strømmen og da blir det jo bare et ekstra forbruk og ekstra utslipp av å fyre opp et kraftverk for å lage strøm som skal fylles over på batterier som skal dras jorda rundt for ¨å kunne fore en elmotor med strøm en liten andel av kjøreturen. Da er det faktisk mer miljvennlig å la cruiseskipet bruke fossil energi direkte til skipsmotorene. Skal man kunne lade cruiseskip verden rundt trenger man også en felles standard for hvordan kontakter og spenninger osv man skal ha. Ellers blir det som å ta med batteridrillen ort til mobil-laderen og fundere på hvorfor den ikke passer.

Angående dette med å la ferger gå på fornubar strøm så må man huske på at man har en viss mengde fornybar strøm og resten er fossilt. Så jo mer vi strøm vi bruker på ferger, jo mer fossil strøm må produseres for å dekke behovet for strøm.

å når miljøvernerne jubler over ei elektrisk ferge som et godt klimatiltak så har de samtidig sørget for at tyskerne må hive innpå mer køl i kullkraftverkene sine.

Fikk du forresten med deg hvorfor dieselen ble så dyr i vinter? Det var visst fordi Europas boikott av russisk gass sørget for at det ble mangel på gass til strømproduksjon, så da måtte det svis av mye diesel for å lage strøm til Europa.

Elektrifisering av alt mulig i Norge øker de totale utslippene, men det ser nok fint ut på den norske klimagassregnskapet. Det er visst god klimapolitikk å bytte ut 10 tonn CO2-utslipp i Norge med 11 tonn et annet sted ser det ut til.

Spurte på Esso i dag og de sa at 98E5 virkelig ER E5...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Esso:

image.png.d36c5b38ff145f3a8c36d4bdc3accc74.png

Fant ikke noe info på Shell men st1.no (hva nå det er, nettsiden virker ikke helt) står følgende:

image.png.8ad5e1e260dea6da87b53c85b858df89.png

Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne pålagte feilmerkingen har noen annen grunn enn at vi skal vende oss til at der står E5 og om litt så ER det E5... Godt vi IKKE er medlem i EU og kan drite i EU-direktivene ...

19 fot skrev On 29.4.2023 at 0.00:

Men en bil skal jo helst fungere litt lenger enn det uten kjempedyre utskiftninger, og etter ca 215.000 km og 7 år så synes jeg ikke lenger ladehybriden fungerte bra nok til mitt bruk.

Du skriver at 2015 er veldig tidlig for elbil og hybridbatterier. Men definisjonen på hva som er tidlig vil nok hele tiden forskyve seg og om 7-8 år er nok 2023 veldig tidlig i samme sammenheng, akkurat som man i 2015 synes det som kom da var veldig moderne og bra i forhold til det som da var 7-8 år gammelt.

Fikk du forresten med deg hvorfor dieselen ble så dyr i vinter? Det var visst fordi Europas boikott av russisk gass sørget for at det ble mangel på gass til strømproduksjon, så da måtte det svis av mye diesel for å lage strøm til Europa.

Elektrifisering av alt mulig i Norge øker de totale utslippene, men det ser nok fint ut på den norske klimagassregnskapet. Det er visst god klimapolitikk å bytte ut 10 tonn CO2-utslipp i Norge med 11 tonn et annet sted ser det ut til.

Først og fremst er jeg helt enig i at det er tull å elektrifisere for eksempel Melkøya og plattformer fra land. Det må i så fall gjøres med gasskraftverk med karbonfangst og -lagring, eller eventuelt med havvind.

Men 215 000 er langt for enhver bil. Jeg tror ikke det er så mange biler som går så langt lenger, uansett teknologi, de blir byttet ut før det med noe mer moderne. Og neste store endring i batteriteknologien er faststoff, men det har vært "like rundt hjørnet" i snart ti år nå. Det er riktignok ikke like ille som fusjonskraftverk, som har vært ti år unna siden 60-tallet, sånn omtrent, men faststoff blir stadig utsatt. Nio påstår at de skal levere det i fjerde kvartal i år, men jeg har mine tvil. En stor produsent som BMW har som mål å ha en demonstrasjonsbil med teknologien senest i 2025, jeg kan ikke se for meg at en miniprodusent som bare har eksistert siden 2016 skal klare det så mye bedre.

Og jeg hørte at økningen i dieselprisen skyldtes både det at det brukes til å lage strøm, blant annet i Tyskland, og at Russlands kapasitet til å gjøre råolje om til diesel var borte.

Mastiff skrev for 1 time siden:

Men 215 000 er langt for enhver bil. Jeg tror ikke det er så mange biler som går så langt lenger, uansett teknologi, de blir byttet ut før det med noe mer moderne. Og neste store endring i batteriteknologien er faststoff, men det har vært "like rundt hjørnet" i snart ti år nå.

Noen biler går litt lengre, som denne Teslaen som passerte 1,5 mill km for snart halvannet år siden :giggle:

https://insideevs.com/news/559261/tesla-models-p85-1500000-kilometers/

tesla1.5.jpg.a3f942d7a844727b78489c10511a491e.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Mastiff skrev for 8 timer siden:

Men 215 000 er langt for enhver bil. Jeg tror ikke det er så mange biler som går så langt lenger, uansett teknologi, de blir byttet ut før det med noe mer moderne.

Søren, da har jeg misforstått igjen. Har ikke kjøpt biler med mindre enn 215 000 på telleren i alle fall siden årtusenskiftet. Jeg lover å skjerpe meg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Klok av skade holder jeg meg godt under 100.000 km ved innkjøp av bruktbil, og det har gått bra de siste gangene.

Da er det også kurant å tegne motor og drivverksforsikring hos If som gjelder helt fram til 200.000 km uavhengig av alder :saint: 

Noe som i mitt tilfelle betyr ut bilens levetid, da jeg hittil aldri har klart å kjøre en bil lengre enn 200.000 km på telleren (når den på innkjøpstidspunktet var kjørt under 100.000 km) før den ble bytta ut.

Redigert av Teerex (see edit history)

Brigg skrev for 17 timer siden:

Søren, da har jeg misforstått igjen. Har ikke kjøpt biler med mindre enn 215 000 på telleren i alle fall siden årtusenskiftet. Jeg lover å skjerpe meg. 

Da er det vel to sannsynlige alternativer:

1. Du har dårlig råd. Ikke noe å skamme seg over, i så fall, jeg har selv vært der. Det ligger noen Nissan Prarier, Renaulter og Skoda Octaviaer i bilhistorikken min som var det jeg hadde råd til på den tiden og ble kjøpt for bare å overleve til neste EU-kontroll.

2. Du kan mekke selv på et nivå som gjør at det lønner seg og setter mer pris på pengene enn den tiden som går med til å skru. I så fall har du egentlig ikke noe med statistikken å gjøre, for da vil det lønne seg for deg å holde liv i biler som ville vært økonomisk selvmord å fortsette å reparere for en som må sette det bort til et verksted.

Redigert av Mastiff (see edit history)

@Mastiff Det handler om prioriteringer. De færreste av oss er så bemidlet at vi kan bruke penger på alt vi har lyst til. Ved å bruke mindre et sted skapes det rom for å bruke mer et annet sted der man har mer lyst til å bruke pengene. 

Selv har jeg en kontorjobb og opplever det som terapi å gjøre praktiske ting som å vedlikeholde en bil. Og moderne biler er enkle å skru på, synd at bilverkstedenes årelange propeganda om at moderne biler er så kompliserte og full av elektronikk at man ikke kan gjøre noe selv har fått et solid fotfeste hos folk. 

For øvrig er jeg av den oppfatning at det viktigste man kan gjøre for verden i dag er å vedlikeholde og holde liv i ting som allerede er produsert så lenge som mulig. Det er synd at mainstream tankesett har blitt at å kjøpe nytt er det som skal redde verden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

@Brigg Siste ledd applauderer jeg og bøyer meg for! Problemet kommer når det på sikt er dyrere å vedlikeholde enn å kjøpe nytt eller bedre brukt.  Men du sier jo egentlig at jeg har rett, for hadde du ikke kunnet  skru selv, så ville du heller ikke kunnet gjort som du gjør.

Selv drev jeg mye med å mekke på biler inntil for omtrent ti år siden, da jeg nærmet meg 50. Da var det bare nok, da var jeg kommet der at timene jeg brukte på det, ikke ga nok resultat til at det lønte seg i forhold til å ta noen ekstra oppdrag på jobben og betale noen for å skru. Men da endret også kalkylen seg, så jeg gikk over til nyere biler som hadde lengre igjen å kjøre uten å trenge vedlikehold. Elbilen vi har nå, koster oss en brøkdel i måneden å kjøre i forhold til den forrige, en XC60 dieselbil. All ladingen i april kom på 307 kroner før strømstøtte (Tibber er vedig presist på sånt), så kanskje 200-250 kroner etter støtte. Vi var sjelden under 1000 i diesel på en måned. I tillegg er servicene mye billigere. Så for oss var det en no-brainer.

Mastiff skrev 7 minutter siden:

da jeg nærmet meg 50. Da var det bare nok, da var jeg kommet der at timene jeg brukte på det, ikke ga nok resultat til at det lønte seg i forhold til å ta noen ekstra oppdrag på jobben og betale noen for å skru.

Det er et greit poeng. Jeg skrur så mye jeg vil/kan selv men noen jobber velger jeg å sette bort. Så langt har det bare vært hjullager og bremseskiveskift framme på bobilen. Det er en såpass stor og tung jobb at jeg verken har verktøy eller krefter til det...

Brigg skrev 17 minutter siden:

synd at bilverkstedenes årelange propeganda om at moderne biler er så kompliserte og full av elektronikk at man ikke kan gjøre noe selv har fått et solid fotfeste hos folk. 

Dessverre har det også fått fotfeste hos mekanikere på merkeverksted... Jeg har selv på få minutt funnet feil som merkeverkstedet hadde brukt mange timer på og skiftet deler for tusenvis uten å komme i mål... En commom-rail diesel er fremdeles for det aller meste en stor mekanisk klump...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...