Jump to content

Ny E10 bensinstandard, hva gjer vi med gamle motorer?

Plastarbeider

Recommended Posts

Mastiff skrev 41 minutter siden:

Da har du en enklere sykkel enn meg å jobbe på!

-97 Virago 535

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har en Yamaha 30hk autolube 2005 mod - og en Johnson 8 hk 2003 mod:  Begge motorene kjøres lite hvert år - 5-10 timer.    Vanligvis står det 10-15 ltr igjen på tank(ene) over vinteren - og oftest har jeg stående 10-20 ltr i garasjen også.   Forstår jeg rett at jeg med fordel bør kjøre disse på 98 istedet for 95, og motorene ikke vil ta skade av det ?    Hva med gressklippere, ryddesager mm - bør disse også kjøres på 98 ?  Har til dd ikke merket problem - men trenger jo ikke vente til det oppstår hvis det kan forebygges :rolleyes:

BONITA I

SveinHa skrev for 2 timer siden:

men det blir nok 98 i dag...

Det ble 98 E5 på Esso... Ingen som har ren 98?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Stormwatch skrev for 2 timer siden:

"Nå advarer Norboat båtfolk mot å bruke den nye, og angivelig mer miljøvennlige, bensinstandarden, og oppfordrer alle marinaer til å tilby 98 oktan E5."

Nå er det jo bare at bransjen tar hintet, for det er jo åpenbart at de (få) som selger 98 i dag vil oppleve økt omsetning.

PolarLi skrev 1 time siden:
Stormwatch skrev for 3 timer siden:

"Nå advarer Norboat båtfolk mot å bruke den nye, og angivelig mer miljøvennlige, bensinstandarden, og oppfordrer alle marinaer til å tilby 98 oktan E5."

Nå er det jo bare at bransjen tar hintet, for det er jo åpenbart at de (få) som selger 98 i dag vil oppleve økt omsetning.

Jeg tror en ganske liten andel av bensinkjøperne ønsker 98-oktan, det de ønsker er nok helst 95-oktan uten etanol, men så er de villige til å endre til 98-oktan for å slippe etanolen. Det er jo tross alt 95-oktan uten etanol motorene i mange tilfeller (ca 1980-2000++) er laget for å bruke.

Jeg tror derfor t hvis en bensinstasjon eller marina har bensin E10 og diesel og skal start med en kategori til med de utgiftene det medfører (ekstra tanker og ekstra pumper) så vil det være mye større marked for 95-oktan uten etanol enn det er for 98-oktan (uten etanol).

Unntaket er hvis det er regler som kun tillater at bensin selges uten etanol hvis det er 98-oktan, da kan det jo bli trøbbel.

Så har man jo også dette omsetningspåbudet hvor bensinstasjonskjedene skal omsette en viss andel bioetanol i forhold til bensinsalget. Hvor skal de da gjøre av denne bioetanolen hvis de selger mye bensin uten bioetanol? Hvis de blander inn ekstra i vanlig E10 (ingen ekstra kostnader til pumoer og tanker) så vil nok kundene som kjøper det bli misfornøyde og helst rømme tiil andre kjeder så det blir store tap der.

Hvis de skal ha egne pumper og tanker for bioetanol som selges billig elelr gis bort så blir det store kostnader på det. Og man må antakelig ha ordnede former på denne måten for å bli kvitt bioetanolen. Det er sannsynligvis ikke lov å bare annonsere at det kommer en tankbil med bioetanol hver onsdag klokka 17, bare møt opp med tanker og og kanner og fyll gratis fra tankbilen så vi blir kvitt bioetanolen.

Om jeg skal fylle 100 liter til 97-mod Yamaha-en min så blir det jo nå 90 liter rein bensin og 10 liter bioetanol blandet inn i bensinen som bare gjør ugang. Om jeg hadde fått tilbud om å betale det samme og kun få 90 liter av den reine bensinen og slippe å få de 10 literne bioetanol så ville jeg heller det, og særlig hvis det hadde vært mot slutten av sesongen så det nærmet seg vinterlagring.

NilsPils skrev 1 time siden:
SveinHa skrev for 2 timer siden:

Ingen som har ren 98?

Er det ikke slik ar 98 nå er merket E5 selv om den er uten etanol . . ?

Ettersom jeg har skjønt så betyr E5 at det er INNTIL 5 prosent bioetanol. 0% er jo også inntil 5%, så det er vel en slags klargjøring til å kunne fylle på noe bioetanol, men så kan de avgjøre etterhvert hva de gjør for noe. Et salgstriks for å bli kvitt bioetanolen kan jo være å si at vi har ikke bioetanol i vår 98-oktan E5 (som er sant) i den tida det er fokus på dette blant folk, og når folk sine spørsmål om dette har stilnet (alle vet det ikke er noe bioetanol i den) så kan man i all stillhet fylle på endel bioetanol uten at kundene vet om det.

Jeg har tidligere spurt noen bensinstasjoner av ulike merker om hvor mye bioetanol de har i sin 95-oktan (for å fylle hos dem som har minst bioetanol), men jeg har aldri klart å få noe klart svar som inneholder et tall med % bak.

Fra lørdagens lokalavis:

bensin.jpg.73844a2560747b8aa0b807dc0cb2ff86.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

@19 fot Jeg skjønner absolutt at det blir et problem for din motorpark, men jeg er mer usikker på at det blir et stort problem generelt sett, for jeg må si at påhengsmotorer før 2000 ser jeg uhyre sjelden lenger. Jeg vet ikke om det har noe med at vi i Mandal bruker båten så mye at motoren ikke holder like lenge, men det er jo snakk om minimum 23 år gamle motorer. Hvis jeg tenker nøye etter, kan jeg faktisk ikke komme på én båt jeg så i fjor som hadde en motor som så 20 år gammel ut, eller til og med hadde en totakter (unntatt Mercury Optimax, som ble laget fram til 2018 og står på ganske mange båter).

Men det er kanskje noe annet med innenbordsmotorer? Det er jo mange Marna og lignende motorer på snekker her, de må sikkert over på 98. For det er vel stor fare for at det er pakninger i de motorene som ikke tåler bioetanolen.

Mastiff skrev 42 minutter siden:

jeg er mer usikker på at det blir et stort problem generelt sett, for jeg må si at påhengsmotorer før 2000 ser jeg uhyre sjelden lenger.

Det er nå en ting, men hva med alle de med nyere motorer som ikke bruker båten daglig? Hvis etanolen skal trekke til seg så mye vann som enkelte påstår vil man jo helst tømme tanken etter hver tur om man bruker båten bare i helgene eller sjeldnere. Her mener jeg det er noen som har tatt litt kjappe valg på vegne av fellesskapet, uten å nødvendigvis tenke så mye på konsekvensene dette faktisk innebærer.  En ting er at det blir mer ekstraarbeid med å kjøre gjennom 98 oktan eller alkylat ved sesongslutt, en annen ting er at denne nye bensinblandingen kan være direkte farlig, med tanke på hva motorstopp på sjøen kan innebære.

Nå blir det rett før man blir nødt å ta fram de gode gamle knottgeneratorene, hvis man skal strekke strikken litt langt??

20220722_162048.jpg.00ab8f6c308625a0fec4513b1620c7b8.jpg

Mastiff skrev for 2 timer siden:

@19 fot Jeg skjønner absolutt at det blir et problem for din motorpark, men jeg er mer usikker på at det blir et stort problem generelt sett, for jeg må si at påhengsmotorer før 2000 ser jeg uhyre sjelden lenger. Jeg vet ikke om det har noe med at vi i Mandal bruker båten så mye at motoren ikke holder like lenge, men det er jo snakk om minimum 23 år gamle motorer. Hvis jeg tenker nøye etter, kan jeg faktisk ikke komme på én båt jeg så i fjor som hadde en motor som så 20 år gammel ut, eller til og med hadde en totakter (unntatt Mercury Optimax, som ble laget fram til 2018 og står på ganske mange båter).

Men det er kanskje noe annet med innenbordsmotorer? Det er jo mange Marna og lignende motorer på snekker her, de må sikkert over på 98. For det er vel stor fare for at det er pakninger i de motorene som ikke tåler bioetanolen.

Vanskelig for meg å vite hvor mye dere i Mandal bruker påhengsmotorene deres da jeg ikke har kjørt bortom og kikket. Har hvert eneste år siden 2008 dekket hele strekningen Risør - Blindleia (inkl hele Blindleia) med egen båt og tatt mange mindre turer rundt omkring ellers. Den nevnte motoren har brukt 1500 liter bensin årlig de 2 årene den har vært alene på hekken. En annen motor jeg har har brukt noe over 4000 liter siden 2008. En 6-hester jeg har har "bare" brukt ca 240 liter, men så er det jo en stund til den fyller 1 år. Antar min 6-hester kjøres litt mer enn en gjennomsnittlig 6-hester.

Ifølge Google har jeg kjørt 273 km med ferge i april. Siden jeg ikke har satt mine ben i en ferge denne måneden så betyr det antakelig at turene med båten min i påsken er på tilsammen 273 km, noe som antakelig stemmer ganske bra. Det har gått med ca 80 liter bensin i påsken, ganske jevnt fordelt mellom den eldste og den nyeste påhengsmotoren.

Så hvordan står det til med den gjennomsnittlige mandalitt, bruker han motoren bare litt, eller brukes den mer enn mine motorer (og har de også 3 påhengsmotorer pr person?).

Selv synes jeg at jeg ser endel 2-taktere (ikke bare de jeg selv har) når jeg er utpå i feks Arendal.

Men hvor lenge motorer holder har ikke bare å gjøre med hvor mye man kjører dem, men også hvor godt man tar vare på dem. Smøring er jo et viktig punkt, og jeg har siden 2008 brukt over 70 liter 2-taktolje, mens girolja byttes årlig på 2-takterne mine.

Og på 4-takt påhengsmotorene i mitt eie har jeg tatt 3 oljeskift av motorolje og 2 på girolje, iløpet av siste året altså.

Og teleflexen har jeg vel oljet sånn ca 5 ganger, iløpet av påska altså.

Al av service og reparasjoner på disse motorene har jeg gjort selv (med unntak av garantireparasjoner 2 ganger på en splitter ny Mercury jeg hadde et par måneder), og jeg har aldri hatt noen motorstopp jeg ikke har vært istand til å fikse selv med det jeg har ombord iløpet av få minutter. Jeg har også rigget til så jeg kan snorstarte alle motorene mine om jeg skulle bli tom for strøm. har til og med teststartet 100-hesteren i 6 plussgrader kaldstart for hvis det går (og det gjorde det) så klarer jeg fint å snorstarte også på sommerferie.

Jeg ser imidlertid at mange andre får problemer med motorene sine. Så jeg tauer stadig folk jeg ser trenger hjelp. Rekorden var vel ifjor da det var 5 båter jeg tauet om jeg ikke husker helt feil. Hittil i år har jeg ikke tauet ene eneste båt (men 4 biler). Men så har det jo ikke vært så veldig mange som har vært utpå i påsken. Båten min måtte jo fungere som isbryter ut fra båtplassen på Sørlandet en dag i påsken da jeg dro ut på tur, selv om det er i saltvann.

Ferksvannskjører forresten motorene mine en god del også, hovedsakelig ved båtturer i ferskvann, både i innlandsvann og turer opp elver og inn i innsjøer tilgjengelige med båt fra saltvann på Sørlandskysten. Tipper jeg kommer til å ferskvannskjøre to av påhengsmotorene mine på søndag, men det blir med vann fra hageslangen.

Ser frem til å lese om mandalittenes vedlikeholdsrutiner. Kanksje har jeg noe å lære, eller kanskje er manglende vedlikehold grunnen til at få motorer passerer 23 år før de pensjoneres for godt.

Det er kun en påhengsmotor i nærmeste familie som har takket for seg og nektet å starte. Den tok sine siste åndedrag med sørlandsluft og oljeblandet bensin i en alder av 35 år.

Legger ved et bilde fra en av mine mange fine båtturer på Sørlandet med egne båter. Dette er fra sommerferien ifjor med 19-foteren, og er tatt utenfor Homborsund. Beklager at bølgene sperrer litt for utsikten til landskapet der, men sånn blir det jo iblant.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Hakkannen skrev for 3 timer siden:

Nå blir det rett før man blir nødt å ta fram de gode gamle knottgeneratorene, hvis man skal strekke strikken litt langt??

Skal man strekke strikken, så er det jo faktisk enkelt å fjerne etanol fra bensin. Bare tilsett litt vann, rist godt, la stå en liten stund, så ligger dritten på bunn. Fyll på en ny tank med en vannutskillende trakt, så har man helt ren bensin. Men seriøst, ikke gjør det! :eek: du får ettertenning da etanol "desverre" også fungerer som oktanhever, så fjerner man den sitter man igjen med lav(ere)oktan :smash:

Redigert av PolarLi (see edit history)

Kommer til å fylle 98 V-Power heretter. Mener og at Yamahaen F50'en (2000 mod) min står i manualen at den skal/bør ha 98 selv om den går fint på 95. Men 10% Etanol-blanding skal eg ikkje ha i båten. Bruker ikke mer enn 2-3 tanker ILA sesongen så den ekstra kostnaden med 98 tar eg lett. Motorstopp og eirete forgassere mitt i Hjeltefjorden ønsker eg ikkje.

@19 fot Sikkert 90 prosent av båtene til hytteturister fra Rogaland (og dem er det MANGE av) i Mandal hentes dagen før pinse hos et av verkstedene i Mandal etter årlig lagring og service, kjøres fram til slutten av august eller midt i september uten å se noe som ligner på vedlikehold i den tiden og leveres så inn til samme verksted for vask og bortsetting, og så service i løpet av vinteren. Mandalitter flest har den stående i hagen eller et annet, passende sted og tar motoroljeskift hvert år og giroljeskift hvert annet år på motorer som er utenfor garantitiden, de innenfor får nok en tur innom verkstedet, og de som ikke kan gjøre servicen selv, gjør også det. Så blir den også brukt fram til servicen utenfor båtsesongen.

Jeg kjenner absolutt ingen som orker tanken på å kjøre vedlikehold i ditt tempo, så da er det kanskje derfor det omtrent ikke fins eldre motorer. En annen ting er at nyere firetaktere (iallfall 2010 og fram) går mye stillere enn totaktere (også nyere, det var også en ny verden å gå fra en 2010-modell Optimax 115 til en 2011-modell Suzuki DF140, selv om jeg gjerne skulle hatt Evoy elmotor og sluppet alt av lyd og nesten alt av service), og det er en annen grunn til at få orker å kjøre rundt med dem. Men hver sin lyst, jeg skal ikke si noe om sånt, for Blackbirden min er ikke akkurat stillegående med de pottene den har! :giggle: Men da kjører jeg med ørepropper og hjelm, jeg sitter ikke halvannen meter foran motoren uten noe demping.

Det blir vel omtrent som folk som orker å kjøre Harley før Evo-motoren, mekkingen er en del av kosen ellers bytter man i noe som alltid fungerer (hvordan ser du at en Knucklehead er tom for olje? Tørr asfalt under parkert sykkel...). Mens de fleste som kjører japser, liker bedre å kjøre enn å mekke. Hvis man liker å mekke og drive vedlikehold, kan man selvsagt holde liv i en gammel motor lenger, og den vil gå pålitelig (det er jo også mekanisk mye enkelere motorer og mindre mikkmakk som kan knote seg til).

Men dette ble utenfor temaet, som vanlig her på forumet. Det er det flotte med et forum, i motsetning til en Facebook-gruppe, der overivrige moderatorer stadig vekk er inne og sletter og redigerer! Det, og at det går an å søke ordentlig her, i motsetning til på Tryneboka.

Hakkannen skrev for 12 timer siden:

Her mener jeg det er noen som har tatt litt kjappe valg på vegne av fellesskapet, uten å nødvendigvis tenke så mye på konsekvensene dette faktisk innebærer.  

Mistenker de som tar slike avgjørelser driter loddrett i at de pålegger folk ekstra kostnader , og om folk må bytte til noe nyere så er det ren bonus for de.. :headbang:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@ivar Det høres smått konspiratorisk ut for meg. Hvis fagfolkene i Miljøverndepartementet, som vel har bestemt dette, skulle anse det som en fordel at man bytter til noe nyere, så må det i så fall være fordi det har mindre utslipp. For de har jo absolutt ikke noe med avgifter og sånt å gjøre, det er det Latterskrika i Finansdepartementet som styrer over.

Mastiff skrev for 2 timer siden:

Hvis fagfolkene i Miljøverndepartementet, som vel har bestemt dette, skulle anse det som en fordel at man bytter til noe nyere, så må det i så fall være fordi det har mindre utslipp

Så lenge «det nye» i hovedsak blir produsert utenfor norges grenser har utslippene fra produksjonen ingen interesse for våre fagfolk har jeg inntrykk av. Å se helheten er en glemt kunst. Desverre. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

@Brigg Det er vel sånn det må være? For her fører vi jo heller ikke opp i klimaregnskapet det som kommer når olja forbrennes i utlandet, men bare det som kommer av faktisk å produsere den her. Så får de andre landene føre opp det produksjonen av motorene gir av utslipp, mens vi fører opp det bruken av dem gir. Hvis noen begynte å tenke helhet ut over eget område, ville det nok blitt fullstendig uoversiktlig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...