Jump to content

Edit History

Kenneth DC 530

Kenneth DC 530


Rettet E20 til E10

Mastiff skrev On 13.4.2023 at 8.43:

 

 

H1034334_XL.jpg

 

 

2. Bør jeg kjøre reservetanken tom for den E-10 som er i den nå og fylle den med 98?

 

3. Er det virkelig fare for motorhavari, eller er det bare fare for driftsstans, til man får kjørt over på bensin uten fuktighet i, sånn at jeg ved problemer bare kan fyre opp med reservetanken med eventuelt 98 i?

Interassant tråd, og mange gode forslag. Vi får en fabrikkny Honda BF60 på båten vår nå til sommern. E10 er en uønsket skadeforvolder spesielt gamle påhengere, men også nye, og andre bidragere til tråden her har beskrevet det veldig bra.
 

Altså; -hvordan sørge for at E10 befinner seg en minst mulig tid i motorens drivstoffsystem:

 

1. Reservetanken bør alltid kun inneholde etanolfri bensin. For min del vil jeg kun bruke alkylat bensin her. Koble over til reservetankt de siste 5-10 minutter før man slår av motor. For å gjøre denne rutinen enkel kommer jeg til å montere en litt tilgjengelig 3-veis bensinventil. 
-Alkylat bensin har glimrende langtidslagring egenskaper, og burde derfor brukes i reservetanken de siste ukene av sesongen. Ved vinterlagring skal det være 100% alkylatbensin i drivstoffsystemet.
 

2. Vannutskiller slik trådstarter har bilde av skal vi montere på hoved tanken, selv om det er en 24Liter portabel. Reservekannen vår er på 12 liter og den trenger ikke vannutskiller. 3 veis fuel-ventilen monteres nærme motoren, slik at vi får brukt opp E10 i systemet så raskt som mulig, hverfall hver gang vi setter fra oss båten mer en til neste dag. 
 

3. Etter hver sesong tømmer jeg E10 bensinen fra båten over på «hengerfestebilen» slik at det ble brukt opp og ikke står i båten over vintern. 

Kenneth DC 530

Kenneth DC 530

Mastiff skrev On 13.4.2023 at 8.43:

 

 

H1034334_XL.jpg

 

 

2. Bør jeg kjøre reservetanken tom for den E-10 som er i den nå og fylle den med 98?

 

3. Er det virkelig fare for motorhavari, eller er det bare fare for driftsstans, til man får kjørt over på bensin uten fuktighet i, sånn at jeg ved problemer bare kan fyre opp med reservetanken med eventuelt 98 i?

Interassant tråd, og mange gode forslag. Vi får en fabrikkny Honda BF60 på båten vår nå til sommern. E20 er en uønsket skadeforvolder spesielt gamle påhengere, men også nye, og andre bidragere til tråden her har beskrevet det veldig bra.
 

Altså; -hvordan sørge for at E20 befinner seg en minst mulig tid i motorens drivstoffsystem:

 

1. Reservetanken bør alltid kun inneholde etanolfri bensin. For min del vil jeg kun bruke alkylat bensin her. Koble over til reservetankt de siste 5-10 minutter før man slår av motor. For å gjøre denne rutinen enkel kommer jeg til å montere en litt tilgjengelig 3-veis bensinventil. 
-Alkylat bensin har glimrende langtidslagring egenskaper, og burde derfor brukes i reservetanken de siste ukene av sesongen. Ved vinterlagring skal det være 100% alkylatbensin i drivstoffsystemet.
 

2. Vannutskiller slik trådstarter har bilde av skal vi montere på hoved tanken, selv om det er en 24Liter portabel. Reservekannen vår er på 12 liter og den trenger ikke vannutskiller. 3 veis fuel-ventilen monteres nærme motoren, slik at vi får brukt opp E20 i systemet så raskt som mulig, hverfall hver gang vi setter fra oss båten mer en til neste dag. 
 

3. Etter hver sesong tømmer jeg E20 bensinen fra båten over på «hengerfestebilen» slik at det ble brukt opp og ikke står i båten over vintern. 



×
×
  • Create New...