Jump to content

Sy vindu i kalesje tips

Swingswong

Recommended Posts

Jeg forsøker å bytte vindu i kalesjen, men prøvesømmen ser ikke særlig bra ut. Syr jeg kun i stoff blir den bra. Jeg har forsøkt å lime de sammen med dobbeltsidig tape for at de skal holde seg sammen, mens jeg syr. 
Jeg har ikke walking foot så jeg mistenker at noe av problemet kan være relatert til det, uten å være sikker. 

Erfaringer ønskes på hvordan løse det. Legger ved bilde av hvordan over og undersøm blir seende ut

IMG_5508.jpeg

IMG_5509.jpeg

Jeg har ikke prøvd å sy kalesjevindu, men generelt er riktig stramming av undertråden viktig for å oppnå godt resultat. Det kan se ut som om undertråden er for slakk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Regner med at det nederste bildet er undersiden? Du må stille trådspenningen (på overtråden) mye sterkere.

Jeg må også trykke foten ned med hånden når jeg syr mange lag stoff for maskinen min har ikke nok trykk på foten.

En overtransportørfot er kjekk og rimelig https://www.somsenteret.no/singer/103570/overtransportør-fot-5-5-mm-bred-stingbredde.

Her er en del gode tips https://www.sailrite.com/Using-a-Home-Sewing-Machine-for-Sail-and-Canvas-Work

Bruker en standard maskin. Kjøpte nåler i fjor for å sy puter og bruker den samme nålen. Den skulle være ekstra sterk. Sømsenteret har ikke fotene på lager. Hadde tenkt å dra innom der å plukke opp en. Jeg så en video der det blir forklart at dersom undersømmen er for løs, slik jeg opplever, kan det være at overtråden bør strammes. 
Har forsøkt litt forskjellige innstillinger, men har enda ikke funnet noe som gjør at det blir bra ?

Kanskje det er for dårlig maskin. Meg er det i alle fall ikke noe galt med ?

Ikke lett med standard maskin.

Undertråd bør normalt aldri justeres. Overtråd må justeres til max.

Matingen er også et problem, da vinduet er trått. Bruk teflon fot/ teflon spray/ teflon tape, og hjelp til med matingen ved å dra og skyve varsomt i stoffet, i takt med maskinen og uten å bøye nålen. 

Vent med å skjære vekk gamle vindu til slutt, etter at det nye er sydd fast. For bedre passform.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Swingswong skrev for 14 timer siden:

Jeg så en video der det blir forklart at dersom undersømmen er for løs, slik jeg opplever, kan det være at overtråden bør strammes. Har forsøkt litt forskjellige innstillinger, men har enda ikke funnet noe som gjør at det blir bra ?

Kanskje det er for dårlig maskin. Meg er det i alle fall ikke noe galt med ?

Samme opplevelse hadde jeg. Og Løsningen for meg var å skifte nål regelmessig (nålen slites raskt spesielt hvis man bruker tape eller syr i "uvanlige" materialer), og gå opp et nummer i trådtykkelse (tynnere tråd).

NB! Jeg bruker en Toyota power fabriq 17 symaskine

For "matingen av stoffet" sin del, tok jeg litt symaskinolje på fingeren, og strøk den over vinduet der sømmen skal gå. Slet med samme problem da jeg byttet vinduer i min kalesje. Det var akkurat som foten sugde seg fast i plasten. Med bittelitt olje var problemet borte.  

Karl Norge skrev for 5 timer siden:

Undertråd bør normalt aldri justeres. Overtråd må justeres til max.

Dette er direkte feil.

Swingswong skrev for 17 timer siden:

dersom undersømmen er for løs, slik jeg opplever, kan det være at overtråden bør strammes. 

Og dette. Dersom undertråden har feil spenning, er det den som må korrigeres. Husk at i den ferdige sømmen gjør under- og overtråden akkurat samme jobben, og de må være likt strammet.

Det ser ut til at tråden din er veldig grov. Som nevnt over, er det viktig at nåleøyet er stort nok, altså at nåla er tilpasset tråden. Sailrite har gode tabeller på dette. Når det er på plass MÅ undertrådsspenningen justeres, da den antagelig er tilpasset mye tynnere tråd og du får for mye friksjon/spenning. Da blir alt feil.

Sett undertrådsspolen i kapselen og løft den etter tråden. Spenningen er riktig når fjæra på kapselen så vidt holder vekta. Slakk skruen til du ikke kan løfte etter tråden, og stram den så til du kan løfte, men et lite vipp med håndleddet får den til å renne ut. Nå skal du ikke røre den mer, nå ligger resten av justeringen i overtråden. Dersom det blir løkker på undersida er den for løs. Dersom stinget trekkes opp i stoffet og du ser undertråden fra oversida, er den for stram. 

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Takk for gode tips!

Jeg kan ikke se at det er mulig å stramme undertråden, men skal forsøke med noe matolje på vindu slik at foten glir lettere. 
Jeg fant esken til nålene og tok et bilde av tråden. Er det noen som ser om nålen er for liten?

Kan se ut som at tråden er 020 og nålen er 016?

IMG_5566.jpeg

IMG_5565.jpeg

Denne tråden er en lærtråd til ganske grovt arbeid, inkl skomakeri. Jeg vet ikke hvor uv bestandig den er, men vil vel tro at du kunne funnet mye riktigere tråd til ditt prosjekt.

Tykkelsen er midt på treet til sko og sånn, men skal ha en 130-140 nål der din er 100. Tråden er altså alt for tykk for nåla. Med en husholdningsmaskin blir det feil å bytte nål til tråden, du bør skaffe ny tråd. V-69 er det tykkeste som er anbefalt. Da er nåla riktig. 

Når det er gjort er det mulig undertråden ikke er så gæern, men sjekk likevel. Stramming er den skruen du ser på fjæra på spolekapselen. Følg den prosedyren jeg ga lenger opp.

IMG_0557.JPG

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...