Jump to content

Hvor kan man strekke slangen for vakuumtømming av septik på princess p35 fra tank til dollbord

Petimeter

Recommended Posts

Har noen erfaring med å strekke septik slangen for vakuum tømming på en P35 opp til dollbordet. Tanken er sentermontert under dørken utenfor byssa og toalett døren. (Der jeg antar de er montert på de fleste P35 med septik tank). Hvilken vei er det enklest å få strukket slangen fra tanken og opp til dollbordet. Er så mange skott, rom og innredning som jeg ser for meg kanskje må berøres. Frister lite å ha den gjennom bysse benken, men kanskje det er den enkleste traseen å legge den uten å demontere for mye innredning. Alt 2 kan muligens være bakover under gulvet til trappa opp til salongen og deretter mot styrbord under førerplassen og ut i bordet . Fordelen med å montere den i styrbord dollbordet er at vannpåfyllingen er montert på babord dollbord. (Ferskvann og eventuelt septik stuss i nærheten av hverandre på babord side. Tja, tanken på det frister jo ikke så veldig). Siste alternativ aner jeg ikke engang om er gjennomførbart, men da ville slangen måtte gå bak den støpte innredningen på toalettet. Før den strekkes opp mot dollbordet på babord. Igjen havner ferskvann og septik stuss på samme dollbord. Eller finnes det andre lure løsninger jeg er blind for selv.

Som du sier, via baksiden av byssa ellers tror jeg det er enklere å gå inn under trappa og så til SB i rommet under førerplass og så opp under dollbord. Øvre delen kommer man etter husken til via lukene in til baksiden av dashen fra kabin/ dinetten. 

Tror det blir vanskelig å komme opp bak byssa uten å pelle fra hverandre treinredningen.

Mvh. SAP

Takk for innspill. Da har jeg ikke tenkt helt feil.  Skal kikke i skapet bak panelet som du nevner og se hvor godt jeg kommer til derfra. Byssa og innredningen er ellers så hel og pen at det frister lite å forsøke demontere av den grunn også. Og så er det noe med tanken på mat, og trekke den slangen gjennom bysse skapet.

Skru av bakveggen i skapet på babord side i forkabinen. Da kommer du til dollbordet og kan trekke slange skjult ned under bunnen av skapet, så mot senterlinje under dørken i forkabinen og rett akterover til tanken. Det var fabrikkmontert slik på P35 jeg hadde ettersom båtens første hjemsted var i Sveits. 

Redigert av kdtran (see edit history)

Takk. Det er kanskje den enkleste veien å strekke slangen siden det ble valgt orginalt. Er bare å få det montert, for kravet er jo alt der i Sverige. (Og dit ferierer vi jo. I år også) Følger tråden din fra P35 til 45. Inspirerende og ikke minst imponerende å lese. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...