forskern Startet 13.April.2023 Del på Facebook Startet 13.April.2023 Hei, Jeg har funnet en brukt 2 år gammel båt (ca 700 000) på Finn som jeg skal kjøpe fra privatperson. Jeg vil selvsagt inspisere båten og hente inn kvitteringer. Båten ser ut til å være lite brukt og har få slitasjemerker. På Finn er det en standardkontrakt som jeg hadde tenkt å bruke. Jeg har i utgangspunktet ingen grunn til å tro at jeg vil bli lurt, men det er det mange som har sagt før også.... 1. Hva er vanlig å gjøre ift betaling? Er det bankremisse som fortsatt er det vanlige eller finnes det en bedre elektronisk betalingsløsning som er like god for begge parter? 2. Selger har ikke brukt båten selv, men kjøpte den i fjor høst fra første eier. Har dere noen forslag på hvordan jeg reduserer risikoen min for feil og mangler han hevder han ikke kjente til? I praksis er jeg begrenset til å inspisere båten slik den står på henger. 3. Har dere noen andre gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 Angående betaling så har ihvertfall min bank mulighet for straksbetaling som overfører penger der og da. Ikke prøvd det med ditt beløp, men brukte det på kjøp av min forrige båt. Funka veldig greit det. Mener og huske at det var ett lite gebyr for tjenesten. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 Bådvokaten har en kontrakt spesielt utarbeidet for båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 Jeg solgte min båt til 900’ ved å bruke kontrakt gjennom Finn med elektronisk signatur med bank id. Ikke noe problem. Satt opp betaling via den også så vidt jeg husker. I kontrakten kan du som kjøper gjøre selger oppmerksom på at du tar forbehold om skjulte feil og mangler. Både de som selger burde kjenne til og de som han ikke kjente til. Dette er ganske strengt regulert i lovverket. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Rolf Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 Anbefaler deg å ta en kikk på Båtadvokatens kontrakt det linkes til av Stormestch. Jeg har brukt denne både som kjøper og selger, den kan enkelt tilpasses det aktuelle tilfellet. Den er detaljert i beskrivelse av båt, levering og betaling. Og båtadvokaten kan kontaktes for avklaring av innfløkte detaljer. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
dennrick Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 Når jeg gjorde opp for kjøpet av seilbåten ifjor, så satt selger ved siden av meg foran PCen ved overtakelse da jeg kjørte en straksoverføring av penger til ham. Han hadde en annen bank en min, så da betyr det at han ikke vil se pengene med en gang. Uansett, betyr dette at pengene ikke lengre er til min disposisjon. Jeg hadde en mail fra min kontakt i banken som han fikk som dokumentasjon på sistnevnte. Da jeg solgte motorbåten ifjor, så overførte kjøper penger uten noe mer om og men. Da hade vi signert kontrakt, og det var dagen før overtakelse. I begge tilfellene brukte vi FINN sin kontrakt. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Jannmar Svart 14.April.2023 Del på Facebook Svart 14.April.2023 forskern skrev for 8 timer siden: 2. Selger har ikke brukt båten selv, men kjøpte den i fjor høst fra første eier. Har dere noen forslag på hvordan jeg reduserer risikoen min for feil og mangler han hevder han ikke kjente til? Ta en prat med første eier. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 14.April.2023 Del på Facebook Svart 14.April.2023 Nå er jo båten nesten ny, men hvis du kan få til å holde igjen for eksempel 10% av kjøpesummen til du har prøvd båten på vannet ville dette gitt noe sikkerhet mot feil som kan være vanskelige å oppdage når båten står på henger. Ellers virker Finn sin løsning med kontrakt og betaling fungere bra. Det ligger også kontrakt for bruktbåtkjøp på forbrukerrådet sin hjemmeside. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 14.April.2023 Del på Facebook Svart 14.April.2023 forskern skrev for 22 timer siden: I praksis er jeg begrenset til å inspisere båten slik den står på henger. Den synes jeg virket litt merkelig og muligens litt mistenkelig. Å bruke 700.000 kr på brukt båt fra privatperson uten mulighet til prøvekjøring er vel litt uvanlig vil jeg anta. Hadde det vært en splitter ny båt så er det mer naturlig at man ikke får prøvekjøre, for da blir det jo straks en bruktbåt når noen har prøvekjørt den, samt at det er mindre sannsynlig at det er noe feil på en ny båt enn en brukt som noen vil kvitte seg med. Også har man jo garantier hvis noe er feil. Hvordan er det med garantier i ditt tilfelle? antar det er noe nybåtgaranti (eller reklamasjonsrett) hvis den er kjøpt ny i Norge og forhandler osv fortsatt eksisterer. Men man kan jo alltid lure om man ikke før prøve noe selger heller aldri har prøvd (ifølge eget utsagn). Hva er begrunnelsen for at du ikke kan prøvekjøre båten, men kun se på den mens den er på henger. Og hva er grunnen til at han har kjøpt en båt og ikke kjørt den selv? Virker disse grunnene gode nok til at du stoler på at det stemmer, eller kan det være at han har prøvd den og ting ikke fungerte og så er det tryggere å si at han ikke har prøvd den og selvfølgelig ikke ante at ting ikke fungerer. Får du lov til å starte opp motor med kjølevann tilkoblet hos selger for å sjekke om motor i det hele tatt starter? Selv ville jeg nok vært litt skeptisk til de betingelsene du nevner om jeg skulle kjøpt båt (eller noe annet) til 700.000 kr. Du burde i det minste be om å få navn og telefonnummer til tidlgiere eier så du i det minste kan snakke med en som har kjørt båten (men om han feks er død så kan jo det by på visse problemer). Jeg har kjøpt to brukte båter. Første var nesten 30 år gammel og ble kjøpt for 30.000 kr fra forhandler et godt stykke inne på lang på en helligdag midt på vinteren, da var det ikke noe prøvekjøring, men jeg fikk garanti på et år på den 6 år gamle motoren fra forhandler, så det gav jo en viss trygghet (bortsett fra at forhandler gikk konkurs innen det gikk et år, men det ble aldri bruk for garantien). Dro kredittkortet, men det fungerte ikke, heller ikke ved oppdeling i mindre beløp, så da ble det et lån i GE Money bank eller noe sånt (rentefritt i 3 mnd og kun et gebyr på 300 kr som forhandler trakk av på prisen, og jeg betalte inn alt rett før 3 mnd slik at pengene mine stod og rentet seg litt ekstra, så en grei måte å betale på selv om det ikke var helt planlagt. Hadde jo pengen klar på konto, men forhandler ville jo helst ha betaling samtidig med at jeg dro med båten, naturligvis. Andre båten min ble kjøpt privat, 45.000 kr for en 40 år gammel båt med 23 år gammel motor. Kikket på den på henger hjemme hos selger (greit å se om det er neon skader under, det var det ikke). Noen dager senere, etter han hadde sjøsatt den tok jeg en prøvetur alene (dette var i koronatida, så greit å ikke være to fra ulike husstander i samme lille båt), alt var ok. Så dro jeg båten opp på båthengeren min. Vi brukte finn sin kontrakt som ble fylt ut på hans iPad, deretter sendte han den inn og så logger jeg meg inn for å se over og godkjenne. Alt var korrekt utfylt bortsett fra punktet: "Ønsker du 30 dagers gratis forsikring fra IF", noe jeg selvfølgelig ønsket. Jeg endret dette punktet og godkjente og dermed så måtte selger logge seg inn enda en gang for å godkjenne. Det er jo naturlig at om en part endrer kontrakten så forsvinner førstemanns godkjenning, men egentlig burde det vel bare gjelde punkter som angår den andre parten. Angående betaling så tenkte jeg at det mest ryddige for begge parter er om båt og penger skifter eier samtidig, men man må jo da kunne stole på at teknologien fungerer, også på slike beløp. Men han sa at jeg kunne overføre i nettbanken når jeg kom hjem med båten, så da gjorde jeg det, og fikk kort tid etter bekreftet fra ham at pengene var kommet inn på kontoen hans. Jeg hadde aldri møtt selger før, men han er bekjent av bekjent av bekjent, og begge kjenner vel litt til hvem den andre er fra før av og vi bor bare litt over ei mil fra hverandre. Ifjor kjøpte jeg ny bil og solgte den gamle til et en bruktbilforhandler (ikke der jeg kjøpte ny bil) for litt over 100.000 kr. Han prøvekjørte bilen og fikk nødvendig informasjon om tilstand, inkludert feil og mangler og vi ble enige om pris og at jeg skulle kjøre den ca ei uke til (inntil min nye bil var klar). Pengene kom inn på min konto til avtalt tid og neste dag dro jeg til bruktbilforhandler i min nye bil med sommerdekka og vi begge signerte kontrakten og jeg kjørte kjøper i min nye bil til der gamle-bilen min stod (hos nybilforhandler) så han kunne overta den, sette på prøveskilt og kjøre til der de holdt til. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.April.2023 Del på Facebook Svart 14.April.2023 forskern skrev for 23 timer siden: Selger har ikke brukt båten selv, men kjøpte den i fjor høst fra første eier. I praksis er jeg begrenset til å inspisere båten slik den står på henger. I mitt hode blir det som å kjøpe et brukt fly som selger aldri har hatt i lufta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.