Jump to content

Minimumsavstand mellom VHF- og AIS-antenner?

Ask

Recommended Posts

I de installasjoner som jeg har foretatt, har denne problemstillingen vært omtalt i manualene. Typisk 2 meter horisontalt, men gjerne i forskjellige vertikale plan.

Det er VHF'en som er kritisk når det gjelder rekkevidde (og følgelig monteringshøyde for antenne). Ønsket om stor rekkevidde for egen AIS-sender er gjerne begrunnet med noe helt annet enn det systemet er tiltenkt (f.eks. å være "godt synlig" på Marinetraffic). Ikke uvanlig å se flotte og velutstyrte seilbåter med VHF-antenna pent tronende i toppen av herligheten, mens AIS-antenna har måttet ta til takke med plass omtrent i snutehøyde helt akter. Jeg må innrømme at jeg blir litt sært glad når jeg ser at det er prioritert riktig. ;)

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Hei

shipahoy skrev for 21 timer siden:

Hva slags VHF modell er det?

Eg har ein B&G V60-B.

I dag har eg bestemt meg for å montera AIS-antenna på salingshornet.

Problemet med AIS-antenner og led-lys var ny for meg.

Det er ikkje stor avstand til dekkslyset, som har ledpæra. Det bør vel ikkje vera noko stort problem? Desse står neppe på samstundes.

Har du vurdert en felles antenne med splitter? Å montere antenne lengre ned, og inntil masten vil gi en stor blindsone. Har ikke testet det ut selv, men vet en som gjorde det. Den sto ikke der lenge. 

Jeg har 2 fastmonterte VHF-radioer i båten. En ute i cockpit som har antennen i mastetoppen. Original VHF som har stått i båten siden den var ny, og som er montert under dekk har delt antenne med AIS via splitter. Antennen er bak på pushpit, og vil forhåpentlig også kunne brukes etter et evt. rigghavari. Rekkevidde ser ut til å være rimelig god til tross for at antennen ikke står særlig høyt montert. Noe av grunnen kan kanskje være at AIS sender på lavere effekt enn VHF, og at effekttapet i en 25-30 meter lang kabel er større enn gevinsten ved å få antennen montert høyt. Lavt montert AIS-antenne gir kortere kabel, og dermed redusert effekttap. Her kan sikkert noen med mere kunnskaper om VHF og AIS komme med bekreftelser eller avkreftelser på min teori. 

Redigert av Nevermind (see edit history)
T.Vårlid skrev for 8 timer siden:

AIS blir ikke registrert på yrkesbåter sin kartplotter/ECDIS,

Dette høres rart ut. Du snakker jo ikke kontinuerlig på VHF, så den ene antenna er vel død medteparten av tiden. Marine traffic får signaler fra private PC’er som har satt ut egne VHF mottagere langs kysten. Samme signaler som båter i området. Men du har tydeligvis testet, at skip ikke tar deg inn. Har du aktivisert en app så kan du du ( mobiltelefonen din) dukke opp på marine traffic, uten at du sender VHF. Om nabobåter ser deg på sin AIS, så bør jo større skip se din AIS også, om de ikke filtrerer deg bort. 

Jeg endte opp som du tenker deg med 20cm skille både horisontalt og vertikalt. Sub optimal,  ja, men fungerer ok. Rekkevidde både ved sending og mottak er som det skal være.  Er som alt annet, ikke alltid mulig med optimale løsninger, men så lenge løsningen er fungerende (og gir bedre rekkevidde en antennene montert på dekksnivå så ble det prioriteringen).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...