Ask Startet 13.April.2023 Link til dette innlegget Startet 13.April.2023 Hei Eg held på med montering av ny B&G VHF med AIS. Det skal vera to antenner. Er det uproblematisk å ha begge antennene i mastetoppen? Då blir avstanden mellom antennene ca. 20 cm i horisontalplanet. Eit altarnativ er å poppa ais-antenna til masta. Er det eit problem at antenna eventuelt er heilt inntil masta? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.April.2023 Link til dette innlegget Svart 13.April.2023 2m horisontalt eller vertikalt vil fungere greit. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 13.April.2023 Link til dette innlegget Svart 13.April.2023 Hva slags VHF modell er det? Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 13.April.2023 Link til dette innlegget Svart 13.April.2023 I de installasjoner som jeg har foretatt, har denne problemstillingen vært omtalt i manualene. Typisk 2 meter horisontalt, men gjerne i forskjellige vertikale plan. Det er VHF'en som er kritisk når det gjelder rekkevidde (og følgelig monteringshøyde for antenne). Ønsket om stor rekkevidde for egen AIS-sender er gjerne begrunnet med noe helt annet enn det systemet er tiltenkt (f.eks. å være "godt synlig" på Marinetraffic). Ikke uvanlig å se flotte og velutstyrte seilbåter med VHF-antenna pent tronende i toppen av herligheten, mens AIS-antenna har måttet ta til takke med plass omtrent i snutehøyde helt akter. Jeg må innrømme at jeg blir litt sært glad når jeg ser at det er prioritert riktig. ;) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Kaptein Plast Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 Ja, hold de helst i forskjellig høyde, og husk også at AIS ofte er svært følsom for LED-belysning. (Jobber med GMDSS og AIS på Jotron..) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 34 minutes ago, Kaptein Plast said: Ja, hold de helst i forskjellig høyde, og husk også at AIS ofte er svært følsom for LED-belysning. (Jobber med GMDSS og AIS på Jotron..) Har du noen tips til hvordan man kan "isolere" ledbelysning ombord slik at det ikke påvirker AIS'en og andre signaler? Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 Du kan bruke en DC/DC Converter med galvanisk skille for å isolere LED-belysning. DC Convertere av god kvalitet/ anerkjente merke genererer lite elektrisk støy. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 Hei shipahoy skrev for 21 timer siden: Hva slags VHF modell er det? Eg har ein B&G V60-B. I dag har eg bestemt meg for å montera AIS-antenna på salingshornet. Problemet med AIS-antenner og led-lys var ny for meg. Det er ikkje stor avstand til dekkslyset, som har ledpæra. Det bør vel ikkje vera noko stort problem? Desse står neppe på samstundes. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 VHF-antenna er i mastetoppen. Det blir såleis 6-8 meter vertikal avstand mellom denne og AIS-antenna. Det bør vera evig nok. Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 Jeg fikk høre i dag av tidligere arbeider på "Tjøme Radio", at det holdt med at de sto under hverandre i masten. Ville ikke forstyrre da. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Nevermind Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 (redigert) Har du vurdert en felles antenne med splitter? Å montere antenne lengre ned, og inntil masten vil gi en stor blindsone. Har ikke testet det ut selv, men vet en som gjorde det. Den sto ikke der lenge. Jeg har 2 fastmonterte VHF-radioer i båten. En ute i cockpit som har antennen i mastetoppen. Original VHF som har stått i båten siden den var ny, og som er montert under dekk har delt antenne med AIS via splitter. Antennen er bak på pushpit, og vil forhåpentlig også kunne brukes etter et evt. rigghavari. Rekkevidde ser ut til å være rimelig god til tross for at antennen ikke står særlig høyt montert. Noe av grunnen kan kanskje være at AIS sender på lavere effekt enn VHF, og at effekttapet i en 25-30 meter lang kabel er større enn gevinsten ved å få antennen montert høyt. Lavt montert AIS-antenne gir kortere kabel, og dermed redusert effekttap. Her kan sikkert noen med mere kunnskaper om VHF og AIS komme med bekreftelser eller avkreftelser på min teori. Redigert 14.April.2023 av Nevermind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
T.Vårlid Svart 15.April.2023 Link til dette innlegget Svart 15.April.2023 Hos meg er antenner plassert med liten vertikal og horisontal avstand, har ikke så mye valg der. AIS blir ikke registrert på yrkesbåter sin kartplotter/ECDIS, men viser fint på f.eks marine trafikk/AIS på gule sider. Kan dette ha noe med plassering av antenner å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.April.2023 Link til dette innlegget Svart 15.April.2023 T.Vårlid skrev for 8 timer siden: AIS blir ikke registrert på yrkesbåter sin kartplotter/ECDIS, Dette høres rart ut. Du snakker jo ikke kontinuerlig på VHF, så den ene antenna er vel død medteparten av tiden. Marine traffic får signaler fra private PC’er som har satt ut egne VHF mottagere langs kysten. Samme signaler som båter i området. Men du har tydeligvis testet, at skip ikke tar deg inn. Har du aktivisert en app så kan du du ( mobiltelefonen din) dukke opp på marine traffic, uten at du sender VHF. Om nabobåter ser deg på sin AIS, så bør jo større skip se din AIS også, om de ikke filtrerer deg bort. Sitér dette innlegget Link to post
T.Vårlid Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Er selv mønstret på båt i lokalfarten så sjekker selv om jeg ser min egen båt som et AIS mål, men den viser ikke, hverken når den ligger stille eller når jeg går med båten og kollegaer ser etter signal. Ser andre klasse B båter på ECDIS, Så finner det veldig besynderlig Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Jeg endte opp som du tenker deg med 20cm skille både horisontalt og vertikalt. Sub optimal, ja, men fungerer ok. Rekkevidde både ved sending og mottak er som det skal være. Er som alt annet, ikke alltid mulig med optimale løsninger, men så lenge løsningen er fungerende (og gir bedre rekkevidde en antennene montert på dekksnivå så ble det prioriteringen). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.