Jump to content

Arendalsuka - leie stor seilbåt i Arendal, tips?


bjoris

Recommended Posts

Min arbeidsgiver med meg selv i spissen er på jakt etter en stor seilbåt (min 45 fot med stor cockpit) for å bo og ha møter under Arendalsuka 2023 (søndag 13.8 til fredag 18. august). Vi har båtplass, båten skal ikke seiles, bare bo i og ha møter i på dagtid. Festligheter i ordnede former på kveldene.

 

Det er få båter å velge mellom, vi har ett tilbud fra Oslo, men det er vanskelig å finne tid til å seile den ned og opp igjen i denne perioden selv om det hadde vært en drøm å få tid til noe slikt:)

 

Vi er på jakt etter tips om båter som kan være til leie på Sørlandet, ideelt sett levert og hentet i Arendal. Vi har kontroll på de som er på finn.no bare så det er sagt:). Jeg kan avsløre at det er godt betalt å leie ut båten til Arendalsuka:) Tips her eller på melding om det er enklest

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
bjoris skrev for 6 timer siden:

Det er få båter å velge mellom, vi har ett tilbud fra Oslo, men det er vanskelig å finne tid til å seile den ned og opp igjen i denne perioden selv om det hadde vært en drøm å få tid til noe slikt:)

Hvis det er vanskelig å finne nok tid til å seile Oslo - Arendal - Oslo innen tilmålt tid så er det vel bare å gjøre som Frederic Hauge i Bellona da han skulle til Arendalsuka i 2017 for å snakke om miljøvern. Han bestille en tankbil som fyller opp seilbåten med nok diesel så man kan bruke motoren på turen:

 

https://www.dn.no/klima/frederic-hauge/bellona/john-podesta/her-gjor-bellonas-frederic-hauge-seg-klar-til-miljokamp-i-arendalsuka-bunkrer-opp-med-diesel/2-1-142477

 

Forøvrig så stusset jeg litt på dette i artikkelen:

 

"– Den egentlige planen var å få bygd om og elektrifisert «Kallinika» i år. Alt er tegnet og konstruert, men så skar det seg med finansieringen. Men om et par år så skal jeg komme til Arendalsuka på elektrisk, humrer Hauge."

 

Elektrisk motor i seilbåt kan jo fungere greit til korte strekninger, men når man skal kjøre så mye for motor at man trenger tankbil så vil jeg anta man vil trenge større og tyngre batterier enn det er forsvarlig (både økonomisk og vektmessig) å putte inn i seilbåten.

Ble derfor litt nysgjerrig på hvordan det gikk med denne elektrifiseringen av Bellona sin båt og fant info om det på Bellonas side (det kan se ut som om Frederic Hauge har kommet frem til samme konklusjon som meg):

 

https://bellona.no/nyheter/miljopatruljen/2021-08-20-ar-med-bellonabaten-kallinika

 

Der står det blant annet:

 

"Båten er utstyrt med en 262 HK, 8-sylindret MWM-motor (Motor Werken Mannheim) som er spesielt konstruert for lange distanser"

 

Så mens han skulle komme elektrisk til Arendalsuka i 2019 (2 år etter 2017), så ser det ut til at den fortsatt gikk på diesel i 2021.

 

Hvordan det er nå vet jeg ikke, men vil anta den går på diesel fortsatt, for ellers ville vel Bellona ha fremhevet at den er blitt elektrisk. Så den seilbåten i Arendal i påska og da stod det hvertfall ikke noe slikt på den (og den hadde en lettbåt heist opp på siden med en vanlig 40 hk bensindrevet påhengsmotor).

20230403_153838.jpg

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post

Kanskje lettere å finne boligbåt om dere utvider til å også ta med båter uten seil, siden dere likevel ikke skal seile, men bare ligge i ro på en båtplass?

 

Hvis miljøvern og ressursbruk er viktig så vil det sannsynligvis være en bedre løsning å leie inn en planende cabincruiser fra feks Arendal eller Grimstad enn en seilbåt fra Oslo som må gå store deler av veien for motor for å rekke det og som dermed sannsynligvis bruker mer drivstoff enn cabincruiseren.

 

Motorbåter har jo gjerne også bedre utsikt og mer boareal pr fot og breddemeter enn en seilbåt pga en mindre strømlinjeformet form. Hvor stor båt man får inn på en båtplass begrenses jo gjerne av lengde og bredde, så greit å få noen kvadratmeter ut av det også kanskje?

 

Men hvis målet med valg av båttype er å fremstå som miljøvennlig mens dere ligger fortøyd på båtplassen dere disponerer så vil jo selvfølgelig en seilbåt være bedre egnet enn en cabincruiser.

 

Min største overnattingsbåt (19 fot, 900 kg) klarer seg forøvrig med 0,3 liter bensin pr nautisk mil når den kjøres økonomisk på vann (og 4 ganger så mye om jeg har det travelt), eller et dieselforbruk på 10,2 liter/100 km når jeg trekker den på henger etter bilen min. Men en har jeg ikke planer om å leie ut, og ikke har den seil heller. Mulig jeg tar en tur nedover den helgen, men det kommer helt an på været og diverse annet (og da overnatter jeg nok ikke i båten).

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...