19 fot
bjoris skrev for 6 timer siden:Det er få båter å velge mellom, vi har ett tilbud fra Oslo, men det er vanskelig å finne tid til å seile den ned og opp igjen i denne perioden selv om det hadde vært en drøm å få tid til noe slikt:)
Hvis det er vanskelig å finne nok tid til å seile Oslo - Arendal - Oslo innen tilmålt tid så er det vel bare å gjøre som Frederic Hauge i Bellona da han skulle til Arendalsuka i 2017 for å snakke om miljøvern. Han bestille en tankbil som fyller opp seilbåten med nok diesel så man kan bruke motoren på turen:
Forøvrig så stusset jeg litt på dette i artikkelen:
"– Den egentlige planen var å få bygd om og elektrifisert «Kallinika» i år. Alt er tegnet og konstruert, men så skar det seg med finansieringen. Men om et par år så skal jeg komme til Arendalsuka på elektrisk, humrer Hauge."
Elektrisk motor i seilbåt kan jo fungere greit til korte strekninger, men når man skal kjøre så mye for motor at man trenger tankbil så vil jeg anta man vil trenge større og tyngre batterier enn det er forsvarlig (både økonomisk og vektmessig) å putte inn i seilbåten.
Ble derfor litt nysgjerrig på hvordan det gikk med denne elektrifiseringen av Bellona sin båt og fant info om det på Bellonas side (det kan se ut som om Frederic Hauge har kommet frem til samme konklusjon som meg):
https://bellona.no/nyheter/miljopatruljen/2021-08-20-ar-med-bellonabaten-kallinika
Der står det blant annet:
"Båten er utstyrt med en 262 HK, 8-sylindret MWM-motor (Motor Werken Mannheim) som er spesielt konstruert for lange distanser"
Så mens han skulle komme elektrisk til Arendalsuka i 2019 (2 år etter 2017), så ser det ut til at den fortsatt gikk på diesel i 2021.
Hvordan det er nå vet jeg ikke, men vil anta den går på diesel fortsatt, for ellers ville vel Bellona ha fremhevet at den er blitt elektrisk. Så den seilbåten i Arendal i påska og da stod det hvertfall ikke noe slikt på den (og den hadde en lettbåt heist opp på siden med en vanlig 40 hk bensindrevet påhengsmotor).