Jump to content

Bytte av Vannlinjestriper av Tape på Seilbåt

CaptainOfMary

Recommended Posts

Hei. Jeg trenger tips til at få byttet striperne i Vannlinien på vores seilbåt, en Dufour 365 GL. Striperne er fra fabrik "tapet" på, så det er ikke aktuelt at male. Fabrik leverer ikke denne tape mere. Jeg har vært i kontakt med flere selskaper som tilbyder foliering og dekor, men har ikke haft held med at finde noen som kan ta jobben. Er det noen som har efaring med dette? Bor i Oslo-området.

striper1.jpg.56b6809f5c7042c17ac036db747afcf2.jpg

Redigert av CaptainOfMary (see edit history)

Hei og velkommen til Baatplassen.no!

Anbefaler å skrive hvor i landet du holder til og båttype innlegget så er det lettere å hjelpe :smiley:

Gjere oppdater profilen din med dette!

Er den en Dufour? Ser akkurat ut som stripene på min Dufour 425 Grand Large. Til uka kommer Skilthuset i Kristiansand og legger på nye striper på min, har fjernet de gamle selv, men vil ha proffe folk til å legge nye så det blir rett uten sjøgang i stripene :giggle:

Hei Morten_L, Takk for tips. Har opdatert innlegget. Det er veldig godt set, der er tale om en Dufour 365 GL. Trenger akkurat det som du har bestilt, bare i Oslo området.

Kan jeg spørge hvordan du fjernede de gamle striper? Har innkjøpt Dekorfjerner fra Biltema, men ikke fået testet endnu. Vinteren ga sig ikke før midt i Påsken her.

Sørlandet2, jeg har været inde på tanken med tape, men finder desverre ikke noet som matcher det gamle.

CaptainOfMary skrev for 3 timer siden:

Hei Morten_L, Takk for tips. Har opdatert innlegget. Det er veldig godt set, der er tale om en Dufour 365 GL. Trenger akkurat det som du har bestilt, bare i Oslo området.

Kan jeg spørge hvordan du fjernede de gamle striper? Har innkjøpt Dekorfjerner fra Biltema, men ikke fået testet endnu. Vinteren ga sig ikke før midt i Påsken her.

Sørlandet2, jeg har været inde på tanken med tape, men finder desverre ikke noet som matcher det gamle.

Hehe, stripene lignet veslig på mine nemlig ?

Jeg brukte en dampvasker https://www.komplett.no/product/1153495/hjem-fritid/stoevsugere-rengjoering/dampvaskere/karcher-dampvasker-sc-1?channable=0080816964003131353334393578&gclid=CjwKCAjw8-OhBhB5EiwADyoY1ZvFk_vAgqKFv0tHNwdinHNKk74sgpHx5Oie05G_QP7T3WVoVG-JDRoCB2UQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds (lånte av min mor) fungerte veldig fint, fikk bort folien greit og det meste av lim kom med folien. Men varmluftspistol med forsiktig varme eller hårføner fungerer også.

Gikk over etterpå først med Lable Off fra Biltema og så med Aceton til slutt for å få av siste limrest.

dessverre ingen tips til firma i Oslo området som kan hjelpe, men hør med et par reklamebyrå som driver med folie. Første byrået jeg hørte med hadde ikke rett folie, men andre hadde så tilnærmet lik farge at det blir bra når jeg likevel bytter alt.

De tar en bred folie og kutter opp i 4 meters strimler i rett bredde slik at jeg får 2 skjøter på hver side, men de mener det ikke blir synlig

Ser at du ikke ønsker forslag om lakk til formålet, da du har tape i dag. Kan du fortelle hvorfor du ikke ønsker lakk? Det at det er tape/folie fra før er vel ingen god grunn i seg selv, da den uansett må bort...? Er det at du ønsker båten så "original" som mulig?

Har selv lakkert både båter og striper med Double Coat lakk. Bruker  korthåret mikrofiberrulle eller skumgummi, og resultatet blir bortimot sprøytekvalitet.

Dycas.no blander den fargen du ønsker.

https://www.dycas.no/finish/43-double-coat-sett.html

Da lykkes det mig ved en tilfeldighet at finde et firma som kunne klare jobben. Striperne er fjernet med fruens hårtørker, som jeg merkelig nok fik låne. (hun ønsker sig nok en ny, tænker jeg). Utroligt så anderledes plasten opfører sig når den er lidt varmt i forhold til helt kald.

larshans1, takk for innspil. Det er absolut en mulighet, men tænker at det er lidt skummelt for mig personligt, med mine evner.

Morten_L, så fint det blev. Da er det bare at krysse fingrer for at jeg får samme resultat.

Ønsker alle en rigtig god sommer.

• 4 uker senere...

Hei CaptainOfMary.
Kan jeg spørre hvordan resultatet ble og hvilket firma du fikk til å gjøre jobben? Vi hadde egentlig tenkt til å sette på ny tape selv, men innså at det var vanskeligere å få pent enn antatt. Når vi har brukt så mye tid på å få av den gamle slitte tapen hadde det vært kjekt om sluttresultatet ble bra. Takk på forhånd:)

Morten_L skrev On 19.4.2023 at 13.36:

Da er nye striper på plass på min. Tok ca 3 timer med en montør og meg så nokså fort gjort.

20230419_121736.jpg.e3c022cf39e757c804161338a0b81c39.jpg

Hei Morten. 
samme spørsmål til deg som til CaptainOfMary under. Kan jeg spørre hvilket firma du fikk til å gjøre jobben? Takk på forhånd! 

larshans1 skrev On 14.4.2023 at 21.43:

Ser at du ikke ønsker forslag om lakk til formålet, da du har tape i dag. Kan du fortelle hvorfor du ikke ønsker lakk? Det at det er tape/folie fra før er vel ingen god grunn i seg selv, da den uansett må bort...? Er det at du ønsker båten så "original" som mulig?

Har selv lakkert både båter og striper med Double Coat lakk. Bruker  korthåret mikrofiberrulle eller skumgummi, og resultatet blir bortimot sprøytekvalitet.

Dycas.no blander den fargen du ønsker.

https://www.dycas.no/finish/43-double-coat-sett.html

Jeg gjorde det samme i vår m godt resultat. Jeg foretrakk den harde gelcoat lakken fremfor en myk tape. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...