Fantino
Jeg trenger ikke overbevises om fordelene med varmepumpe for min del men jeg har gravd litt i akkurat dette temaet tidligere og sett at selv veldig små enheter beregnet for båt krever såpass effekt at drift uten tilgang på landstrøm er uaktuelt. Så da står en egentlig igjen med båtboerene og de er det jo ikke så utrolig mange av. Dermed blir enhetene ikke volumvare, altså dyre, og det blir tricky å konkurrere mot Kina-dieselvarmer til et par tusenlapper og diesel til 15 kr/literen og et forbruk på 2 dl i timen med avgitt varmeeffekt 3.5 kW når strømmen i båthavna kostet 7.50/kWh sist vinter. Strømprisen kan selvsagt deles på COP men en dieselvarmer fønker også ganske lenge uten landstrøm som er ganske greit når båten faktisk flytter på seg.
Den minste av disse gir feks 3500W (ved en ikke oppgitt nominell sjøtemperatur som antakelig er høyere enn her hjemme om vinteren) og er snerten med sine 13 kg, men 12V versjonen drar 30A.
Check out this product on Alibaba App Factory direct sale 12V 24V 48V DC Powered Marine Self-contained Air Conditioner for yachts and boats
https://m.alibaba.com/product/1600668171266/Factory-direct-sale-12V-24V-48V.html?__sceneInfo={"type":"appDetailShare","data":{"filterKey":"7.8.2_share","cacheTime":"1800000"}}&from=IOS