Jump to content

Edit History

dude

dude

Fantino skrev 1 time siden:

tricky å konkurrere mot Kina-dieselvarmer til et par tusenlapper og diesel til 15 kr/literen og et forbruk på 2 dl i timen med avgitt varmeeffekt 3.5 kW når strømmen i båthavna kostet 7.50/kWh sist vinter. Strømprisen kan selvsagt deles på COP men en dieselvarmer fønker også ganske lenge uten landstrøm som er ganske greit når båten faktisk flytter på seg.

 

 

Her er et eksempel på argumenter som er litt sånn i det blå, Unødvendig i en saklig diskusjon?  Om en slik kinavarmer trekker 2 dl i timen, brenner den diesel som har et maks energiinnhold på 2.02 kw (1 liter diesel = 10,1kwh) Det er tilført effekt. Så har kanskje varmeren en virkningsgrad på 70% det er bra tenkt om man sammenligner med rentbrennende vedovner som også brenner røykgasser f,eks. Eksosen på disse varmerne er flere hundre grader, så det går nok myye til kråkene. Selv kinesere kan ikke trylle, eller oppheve naturlovene.. avgitt effekt er nok ca 1400w Her ganger man den teoretisk mulige effekten med i alle fall 2.5 før effekt til vifte og pumpe og løping/kjøring med dieselkanner kommer fra. Det er slike diskusjoner med dokumenterbart uriktige påstander jeg ville unngå

 

Dieselpris på 15 var vel ikke samme dagen som strømmen kostet 7,5 heller. om noen av de var reelle noen plass.. Snittpris for strøm inn til havna i i2022 var 2,35kr med egen måler ellers er det vanlig med et påslag på omlag ei krone? Snittpris diesel var 22 kroner. det er til bil. så var kanskje båtdieselen ei krone eller to billigere om man var heldig?

 

Så er det jo slik at man har motor når man er underveis, så det er ved landligge man trenger varme uansett. elektrisk oppvarming av båt vil nok aldri bli bra med 12v uten at man har batterier av teslasize nei. men det skjer jo en dag. man snakker jo allerede om elektrisk drift av lystbåt.

 

dude

dude

Fantino skrev 1 time siden:

tricky å konkurrere mot Kina-dieselvarmer til et par tusenlapper og diesel til 15 kr/literen og et forbruk på 2 dl i timen med avgitt varmeeffekt 3.5 kW når strømmen i båthavna kostet 7.50/kWh sist vinter. Strømprisen kan selvsagt deles på COP men en dieselvarmer fønker også ganske lenge uten landstrøm som er ganske greit når båten faktisk flytter på seg.

 

 

Her er et eksempel på argumenter som er litt sånn i det blå, Unødvendig i en saklig diskusjon?  Om en slik kinavarmer trekker 2 dl i timen, brenner den diesel som har et maks energiinnhold på 2.02 kw (1 liter diesel = 10,1kwh) Det er tilført effekt. Så har kanskje varmeren en virkningsgrad på 70% det er bra tenkt om man sammenligner med rentbrennende vedovner som også brenner røykgasser f,eks. Eksosen på disse varmerne er flere hundre grader, så det går nok myye til kråkene. Selv kinesere kan ikke trylle, eller oppheve naturlovene.. avgitt effekt er nok ca 1400w Her ganger man den teoretisk mulige effekten med i alle fall 2.5 før effekt til vifte og pumpe og løping/kjøring med dieselkanner kommer fra. Det er slike diskusjoner med uriktige påstander jeg ville unngå

 

Dieselpris på 15 var vel ikke samme dagen som strømmen kostet 7,5 heller. om noen av de var reelle noen plass.. Snittpris for strøm inn til havna i i2022 var 2,35kr med egen måler ellers er det vanlig med et påslag på omlag ei krone? Snittpris diesel var 22 kroner. det er til bil. så var kanskje båtdieselen ei krone eller to billigere om man var heldig. 

 

Så er det jo slik at man har motor når man er underveis, så det er ved landligge man trenger varme uansett. elektrisk oppvarming av båt vil nok aldri bli bra med 12v uten at man har batterier av teslasize nei. men det skjer jo en dag. man snakker jo allerede om elektrisk drift av lystbåt.

 

dude

dude

Fantino skrev 1 time siden:

tricky å konkurrere mot Kina-dieselvarmer til et par tusenlapper og diesel til 15 kr/literen og et forbruk på 2 dl i timen med avgitt varmeeffekt 3.5 kW når strømmen i båthavna kostet 7.50/kWh sist vinter. Strømprisen kan selvsagt deles på COP men en dieselvarmer fønker også ganske lenge uten landstrøm som er ganske greit når båten faktisk flytter på seg.

 

 

Her er et eksempel på argumenter som er litt sånn i det blå, Unødvendig i en saklig diskusjon?  Om en slik kinavarmer trekker 2 dl i timen, brenner den diesel som har et maks energiinnhold på 2.02 kw (1 liter diesel = 10,1kwh) Det er tilført effekt. Så har kanskje varmeren en virkningsgrad på 70% det er bra tenkt om man sammenligner med rentbrennende vedovner som også brenner røykgasser f,eks. Eksosen på disse varmerne er flere hundre grader, så det går nok myye til kråkene. Selv kinesere kan ikke trylle, eller oppheve naturlovene.. avgitt effekt er nok ca 1400w Her ganger man den teoretisk mulige effekten med i alle fall 2.5 før effekt til vifte og pumpe og løping/kjøring med dieselkanner kommer fra. Det er slike diskusjoner med uriktige påstander jeg ville unngå

 

Dieselpris på 15 var vel ikke samme dagen som strømmen kostet 7,5 heller. om noen av de var reelle noen plass.. (Snittpris for strøm inn til havna i i2022 var 2,35kr med egen måler ellers er det vanlig med et påslag på omlag ei krone?)

 

Så er det jo slik at man har motor når man er underveis, så det er ved landligge man trenger varme uansett. elektrisk oppvarming av båt vil nok aldri bli bra med 12v uten at man har batterier av teslasize nei. men det skjer jo en dag. man snakker jo allerede om elektrisk drift av lystbåt.

 

dude

dude

Fantino skrev 59 minutter siden:

tricky å konkurrere mot Kina-dieselvarmer til et par tusenlapper og diesel til 15 kr/literen og et forbruk på 2 dl i timen med avgitt varmeeffekt 3.5 kW når strømmen i båthavna kostet 7.50/kWh sist vinter. Strømprisen kan selvsagt deles på COP men en dieselvarmer fønker også ganske lenge uten landstrøm som er ganske greit når båten faktisk flytter på seg.

 

 

Her er et eksempel på argumenter som er litt sånn i det blå, Unødvendig i en saklig diskusjon?  Om en slik kinavarmer trekker 2 dl i timen, brenner den diesel som har et maks energiinnhold på 2.02 kw (1 liter diesel = 10,1kwh) Det er tilført effekt. Så har kanskje varmeren en virkningsgrad på 70% det er bra tenkt om man sammenligner med rentbrennende vedovner som også brenner røykgasser f,eks. Eksosen på disse varmerne er flere hundre grader, så det går nok myye til kråkene. Selv kinesere kan ikke trylle, eller oppheve naturlovene.. avgitt effekt er nok ca 1400w Her ganger man den teoretisk mulige effekten med i alle fall 2.5 før effekt til vifte og pumpe og løping/kjøring med dieselkanner kommer fra. Det er slike diskusjoner med uriktige påstander jeg ville unngå

 

Dieselpris på 15 var vel ikke samme dagen som strømmen kostet 7,5 heller. om noen av de var reelle noen plass.. (Snittpris for strøm inn til havna i i2022 var 2,35kr med egen måler)

 

Så er det jo slik at man har motor når man er underveis, så det er ved landligge man trenger varme uansett. elektrisk oppvarming av båt vil nok aldri bli bra med 12v uten at man har batterier av teslasize nei. men det skjer jo en dag. man snakker jo allerede om elektrisk drift av lystbåt.

 

dude

dude

Fantino skrev 52 minutter siden:

tricky å konkurrere mot Kina-dieselvarmer til et par tusenlapper og diesel til 15 kr/literen og et forbruk på 2 dl i timen med avgitt varmeeffekt 3.5 kW når strømmen i båthavna kostet 7.50/kWh sist vinter. Strømprisen kan selvsagt deles på COP men en dieselvarmer fønker også ganske lenge uten landstrøm som er ganske greit når båten faktisk flytter på seg.

 

 

Her er et eksempel på argumenter som er litt sånn i det blå, Unødvendig i en saklig diskusjon?  Om en slik kinavarmer trekker 2 dl i timen, brenner den diesel som har et maks energiinnhold på 2.02 kw (1 liter diesel = 10,1kwh) Det er tilført effekt. Så har kanskje varmeren en virkningsgrad på 70% det er bra tenkt om man sammenligner med rentbrennende vedovner som også brenner røykgasser f,eks. Eksosen på disse varmerne er flere hundre grader, så det går nok myye til kråkene. Selv kinesere kan ikke trylle, eller oppheve naturlovene.. avgitt effekt er ca 1400w Her ganger man den teoretisk mulige effekten med i alle fall 2.5 før effekt til vifte og pumpe og løping/kjøring med dieselkanner kommer inn. Det er slike diskusjoner med falske påstander jeg ville unngå

 

Dieselpris på 15 var vel ikke samme dagen som strømmen kostet 7,5 heller. om noen av de var reelle noen plass.. (Snittpris for strøm inn til havna i i2022 var 2,35kr med egen måler)

 

Så er det jo slik at man har motor når man er underveis, så det er ved landligge man trenger varme uansett. elektrisk oppvarming av båt vil nok aldri bli bra med 12v uten at man har batterier av teslasize nei. men det skjer jo en dag. man snakker jo allerede om elektrisk drift av lystbåt.

 

dude

dude

Fantino skrev 49 minutter siden:

tricky å konkurrere mot Kina-dieselvarmer til et par tusenlapper og diesel til 15 kr/literen og et forbruk på 2 dl i timen med avgitt varmeeffekt 3.5 kW når strømmen i båthavna kostet 7.50/kWh sist vinter. Strømprisen kan selvsagt deles på COP men en dieselvarmer fønker også ganske lenge uten landstrøm som er ganske greit når båten faktisk flytter på seg.

 

 

Her er et eksempel på argumenter som er litt sånn i det blå, Unødvendig i en saklig diskusjon?  Om en slik kinavarmer trekker 2 dl i timen, brenner den diesel som har et maks energiinnhold på 2.02 kw (1 liter diesel = 10,1kwh) Det er tilført effekt. Så har kanskje varmeren en virkningsgrad på 70% det er bra tenkt om man sammenligner med rentbrennende vedovner som også brenner røykgasser f,eks. Eksosen på disse varmerne er flere hundre grader, så det går nok myye til kråkene. Selv kinesere kan ikke trylle, eller oppheve naturlovene.. avgitt effekt er ca 1400w Her ganger man den teoretisk mulige effekten med i alle fall 2.5 før effekt til vifte og pumpe og løping/kjøring med dieselkanner kommer inn. Det er slike diskusjoner med falske påstander jeg ville unngå

 

Og en Dieselpris på 15 var vel ikke samme dagen som strømmen kostet 7,5 heller. om noen av de var reelle noen plass.. (Snittpris for strøm inn til havna i i2022 var 2,35kr med egen måler)

 

Så er det jo slik at man har motor når man er underveis, så det er ved landligge man trenger varme uansett. elektrisk oppvarming av båt vil nok aldri bli bra med 12v uten at man har batterier av teslasize nei. men det skjer jo en dag. man snakker jo allerede om elektrisk drift av lystbåt.

 

dude

dude

Fantino skrev 44 minutter siden:

tricky å konkurrere mot Kina-dieselvarmer til et par tusenlapper og diesel til 15 kr/literen og et forbruk på 2 dl i timen med avgitt varmeeffekt 3.5 kW når strømmen i båthavna kostet 7.50/kWh sist vinter. Strømprisen kan selvsagt deles på COP men en dieselvarmer fønker også ganske lenge uten landstrøm som er ganske greit når båten faktisk flytter på seg.

 

 

Her er et eksempel på argumenter som er litt sånn i det blå, Unødvendig i en saklig diskusjon?  Om en slik kinavarmer trekker 2 dl i timen, brenner den diesel som har et maks energiinnhold på 2.02 kw (1 liter diesel = 10,1kwh) Det er tilført effekt. Så har kanskje varmeren en virkningsgrad på 70% det er bra tenkt om man sammenligner med rentbrennende vedovner som også brenner røykgasser f,eks. Eksosen på disse varmerne er flere hundre grader, så det går nok myye til kråkene. Selv kinesere kan ikke trylle, eller oppheve naturlovene.. avgitt effekt er ca 1400w Her ganger man den teoretisk mulige effekten med i alle fall 2.5 før effekt til vifte og pumpe og løping/kjøring med dieselkanner kommer inn. Det er slike diskusjoner med falske påstander jeg ville unngå

 

Og en Dieselpris på 15 var vel ikke samme dagen som strømmen kostet 7,5 heller. om noen av de var reelle noen plass i år..

 

Så er det jo slik at man har motor når man er underveis, så det er ved landligge man trenger varme uansett. elektrisk oppvarming av båt vil nok aldri bli bra med 12v uten at man har batterier av teslasize nei. men det skjer jo en dag. man snakker jo allerede om elektrisk drift av lystbåt.

 

dude

dude

Fantino skrev 7 minutter siden:

tricky å konkurrere mot Kina-dieselvarmer til et par tusenlapper og diesel til 15 kr/literen og et forbruk på 2 dl i timen med avgitt varmeeffekt 3.5 kW når strømmen i båthavna kostet 7.50/kWh sist vinter. Strømprisen kan selvsagt deles på COP men en dieselvarmer fønker også ganske lenge uten landstrøm som er ganske greit når båten faktisk flytter på seg.

 

 

Her er et eksempel på argumenter som er litt sånn i det blå, Unødvendig i en saklig diskusjon?  Om en slik kinavarmer trekker 2,2 dl i timen, brenner den diesel som har et maks energiinnhold på 2,3 kw (1 liter diesel = 10,1kwh) Det er tilført effekt. Så har kanskje varmeren en virkningsgrad på 70% det er bra tenkt om man sammenligner med rentbrennende vedovner som også brenner røykgasser f,eks. Eksosen på disse varmerne er flere hundre grader, så det går nok myye til kråkene. Selv kinesere kan ikke trylle, eller oppheve naturlovene.. avgitt effekt er ca 1600w Her ganger man den teoretisk mulige effekten med i alle fall 2,2 før effekt til vifte og pumpe og løping/kjøring med dieselkanner kommer inn. Det er slike diskusjoner med falske påstander jeg ville unngå

 

Og en Dieselpris på 15 var vel ikke samme dagen som strømmen kostet 7,5 heller. om noen av de var reelle noen plass i år..

 

Så er det jo slik at man har motor når man er underveis, så det er ved landligge man trenger varme uansett. elektrisk oppvarming av båt vil nok aldri bli bra med 12v uten at man har batterier av teslasize nei. men det skjer jo en dag. man snakker jo allerede om elektrisk drift av lystbåt.

 



×
×
  • Create New...