dude Startet 14.April.2023 Del på Facebook Startet 14.April.2023 Er det noen som kjenner produsenter eller firma som selger slikt? Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 14.April.2023 Del på Facebook Svart 14.April.2023 V har 3 stk i båten, veksler til vann og fungerer utmerket sommer som vinter Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Har du muligheten for å hente varme fra sjøen med konvektorsløyfe så er det optimalt. Alle varmepumper som bruker væskesløyfe som varmekilde kan nok bruke det, men de er vel generelt mer kostbare enn luft/luft som er det vanligste. Mhp på energieffektivitet så blir det neppe bedre. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 15.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2023 Ja.. Dette var jo mer eller mindre nyttige betraktninger og erkjennelser.. Men jeg var ute etter forskjellige produsenter, eller selgere av slike systemer mer enn selve brukere og virkemåte. den er godt kjennt forøvrig. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Ser den siste setningen min kan være uklar. Kan du hente varme fra sjøen er du heldig da varmepumpa slipper å løfte fra lave temperaturer og du kan sannsynligvis legge ut en kollektor mye rimeligere enn feks boring av varmebrønn. Å oppgi lokale leverandører uten å vite hvor du holder til eller spesifikke merker når du ikke angir om det skal være vann til luft (som antakelig er gunstig i eksisterende hus uten vannbåren varme) eller vann til vann blir jo uansett vagt. Prøv evt her: https://varmepumpe.no Nibe er vel en anerkjent svensk (?) produsent men jeg har en følelse av at de ikke er i den rimelige enden av spekteret: https://www.nibe.eu/no Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 15.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2023 (redigert) Oisann.. Nå ser jeg at jeg er litt uklar i formuleringen. beklager det. Saken er at jeg forsåvidt er både leverandør, og montør av varmepumper av alle typer. så kjenner selvsagt godt til selve teknologien . Men her siden vi er på et båtforum, kunne jeg se om der er noe informasjon om merker man er fornøyd med, eller ikke. gjerne nettsider til produsent og leverandør. Da av varmepumper for båt, som jeg skriver som veksler til sjø. Takker for alle tips. alt er relevant. om en leverandør kommer fra Bergen, Alta, Amerika eller Kina spiller ingen rolle, det var ikke nødvendigvis lokalt. Tenker ikke på slike svære stygge kasser som folk setter opp på hus, men anlegg som kobles til vannvarme eller luftanlegg i båtene. Dette er mer vanlig på "andre sida" som ac på varme dager. men nå som strømpriser og drivstoffpriser er astronomiske for oss båtfolk må dette utredes om det kan være en god varmekilde for oss med anlegg i varmemodus. Redigert 15.April.2023 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Uten å ha hatt slikt i båten selv tror jeg det er lite å hente på det økonomisk.. Anlegget er dyrt og komplekst og meg bekjent krever de typisk tilkopling til landstrøm da effektbehovet er temmelig stort og da ryker en fort på en smell når en skal kjøpe kWh uten strømstøtte om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 15.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2023 (redigert) Fantino skrev 49 minutter siden: effektbehovet er temmelig stort og da ryker en fort på en smell når en skal kjøpe kWh uten strømstøtte om vinteren. Her avslører du jo rett og slett en gedigen uvitenhet.. Jeg kan forklare litt, selv om det ikke gikk på det jeg ønsket svar på i denne tråden.. Her er ca 1,3 miillion varmepumper i Norge i dag. de er der nok ikke fordi det er komplekst og dyrt. Dette kan jeg alt om, og ønsker ikke diskusjon. Om man varmer opp båten sin, si som båtboer da, om vinteren med eber, f,eks. så koster det ca 3-4 kroner pr kwh forutsatt 70% effektivitet om man fyrer med diesel. (pluss kostnad på 15-20k for anlegget som forventes å skrives ned med 1 kr pr time elns?) strøm i marina vet jeg ikke pris på, men hørt om både 2 og 4 kroner. det bør vel ligge mellom der en plass i snitt. Så med en vp/ac med en cop på 5, vil man betale mellom 40 og 80 øre pr kwh. med de forutsetningene. om man så bruker landstrøm eller diesel, halvt år med 3kw på ovn i snitt, vil man betale mellom 14 og 20K. (sikkert en beskjeden kalkyle for en middels vinter for en båtboer) med varmepumpe under samme forutsetning vil kostnadene være 3k til 4k Man kan nok ellers anta at beløp som må nedskrives er noenlunde like, da en typisk varmepumpe/ac varer i kanskje 15-20 år, mens man bytter dieselvarmer et par ganger i en slik tidsperiode. Når det gjelder slanger til luft, og rør til vann, er også dette noe som er der uavhengig av varmekilde. Man vil da også ha en aircondition til bruk de fem sommerdagene i året eller noe slikt det er ulevelig ombord pga varme.. (det gir en økt driftskostnad for den årvåkne, så det holder vi utenom) Så da er det fram med kalkulatoren på nytt :-) båtboere? Og om noen har tips om leverandører på anlegg som veksler fra sjøvann, til vannbåren varme, eller luft ombord.. Så kan vi heller få en diskusjon på merkespesifikke spørsmål kanskje.. Redigert 15.April.2023 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Har ikke montert varmepumpe i båt. Men jeg har prosjektert mange slike anlegg på land som henter varme fra sjøvann og det er helt klart en fantastisk varmekilde. Overlegen både jordvarme og luftvarmepumper. At noen ikke leverer slikt for 12V drift på båter er jo mer en gåte. En får jo tross alt ut typisk fem ganger den energien en putter inn. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 15.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2023 (redigert) Det kommer nå som båtfolket bare forteller meg hva slags anlegg de vil ha :-) "Over there " Har jo alle båter slikt, men da til aircondition hovedsaklig. Jeg ser for meg at vi må bruke det beste fra to verdener mtp blant annet støy og effekt for å tilpasse dette mer som varmeanlegg i våre båter. Redigert 15.April.2023 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Vil vel kreve en henter sjøvann fra en hvis dybde. Da må jo båten ligge permanent fortøyd. Eller skal en holde på å koble ble til å fra disse slanger til sjøvann når en skal ut på tur eller må flytte båten? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
dude Svart 15.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2023 (redigert) Dette krever bare et helt vanlig sjøvannsinntak, og ett ut, for sirkulasjon. Det kan forøvrig være litt av diskusjonen, hvilke ventiler man bør bruke for best mulig kvalitet. Vannet må også filtreres før veksler. Redigert 15.April.2023 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Cruiseair som nå er kjøpt av dometic er en stor aktør. Har prøv noen slike i praksis og de gir greit med varme, men sliter når vanntemp blir nær frysepunktet slik det ofte blir i havn her på østlandet. COP er jeg ikke sikker på men har på følelsen at den ikke er oppe i 4-5 https://www.dometic.com/nb-no/outdoor/no/produkter/klima/klimaanlegg/klimaanlegg-til-bat Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dude Svart 15.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2023 (redigert) Takk for engasjementet SAP, du må vel være en av nestorene på båt her til lands generellt.. Så vet vi at mye som kommer hit til oss ikke er helt nytt, og at både amerikanere og engelskmenn er konservative når det kommer til å endre noe som virker :-) Det er lov å håpe på at sinnsyke strømpriser pusher på slik at de forbedrer teknologien. Tenk for et fremskritt der har vært på teknologi generellt de siste årene. På vanlige Luftpumper fra bare noen få år siden er teknologien 20 år gammal, den gangen var cop på 3 ganske bra og var null på ti minus. i dag vet vi at med rett styring og rette produkter klarer man lett 7 på tilsvarende pumper her. Det er fullt mulig på båt også, om man vil man kan hente varme fra 30 minusgrader på luft i dag, (dette vlir selvsagt vanskelig i vann :-)) selv da med en cop på 2,5. så er der vilje så er der en vei. Håper de utvikler noe som vi kan sette inn i båt hos oss etterhvert. Redigert 15.April.2023 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 (redigert) 21 minutes ago, dude said: Så vet vi at mye som kommer hit til oss ikke er helt nytt, og at både amerikanere og engelskmenn er konservative når det kommer til å endre noe som virker :-) Det er lov å håpe på at sinnsyke strømpriser pusher på slik at de forbedrer teknologien. Tenk for et fremskritt der har vært på teknologi generellt de siste årene. Tror du er inne på det her. Disse produktene er langt fra siste skrik og blir i 99% av tilfelle kjøpt pga kjølebehov med mulighet for oppvarming "on a cold day" = 15 grader som en bonus. De er neppe utviklet med tanke på oppvarmingsegenskapene ved sjøvannstemp som nærmer seg null. Med dagens strømpriser har jeg mange ganger tenkt at det er et marked for dette i større båter om man hadde fått det til å fungere tilfredstillende. Det ligger mange større båter på vannet om vinteren som enten holdes frostfrie (slik mange gjør med varmepumpe på hytta stilt inn på 10 grader), og mange av disse båtene brukes som flytende hytter eller helgeboliger om vinteren. Høye strømpriser er blitt en betydelig faktor for de som ligger i boblehavn med større båter. Hører om eksempler på 20-30k i løpet av en vintersesong. Klart det ville vært intr med en varmepumpe i båten med høy COP som surrer og går på 5-10 grader og som før man ankommer til weekenden kan settes opp på 25 via appstyring. Ved permanent havneligge kunne man laget en slags snorkel som sugde inn vannet på 5-10m dyp om mulig å fått en betydelig boost i COP. Redigert 15.April.2023 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fantino Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 dude skrev for 2 timer siden: Her avslører du jo rett og slett en gedigen uvitenhet.. Jeg kan forklare litt, selv om det ikke gikk på det jeg ønsket svar på i denne tråden.. Her er ca 1,3 miillion varmepumper i Norge i dag. de er der nok ikke fordi det er komplekst og dyrt. Dette kan jeg alt om, og ønsker ikke diskusjon. Beklager så mye, var ikke klar over at du kunne absolutt alt om dette på forhånd og at det ikke passet seg med diskusjon. Da er det bare å ønske lykke til med salget til lystbåtflåten. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Det var noen på Karmøy som skulle komme på markedet med en slik båtvarmepumpe. Var omtalt i Haugesund Avis for et par år siden, men har ikke hørt noe siden. Noen som har hørt noe mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 15.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2023 Fantino skrev 25 minutter siden: Beklager så mye, var ikke klar over at du kunne absolutt alt om dette på forhånd og at det ikke passet seg med diskusjon. Da er det bare å ønske lykke til med salget til lystbåtflåten. Okay, får beklage litt da, det var ikke meningen å være bråkjekk, selv om jeg besitter kompetansen på dette. Jeg treffer daglig folk som betaler over 20 kr kwt (ved i gml ovn) så det er litt oppgitthet over å ikke bli hørt på når man gir gode råd som gjør det. som om jeg sa at det ikke var lurt å betale over 120,- pr liter diesel liksom, og bli mistenkt for vikarierende motiver eller stillt tvil ved. Jeg selger og monterer varmeopplegg til bolig og industri i dag, og har ikke noe apparat for slikt salg til lystbåtflåten, eller et bra produkt heller. Det er derfor jeg spør på forumet, om noen har god info om der finnes slike anlegg, som de har erfaringer med slik at det bør opplyses om, til felles glede om det gjorde det. Ikke nødvendigvis fordi jeg vil selge det. der er mer enn nok å gjøre allerede for hele bransjen, og dette ville være snakk om promilleandeler. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Jeg har en del erfaring med akkurat slike anlegg du spørr om. Som maskinsjef på fiskebåt, så har jeg en god del erfaring med fryserianlegg og RSW, og har også erfaring med "store" AC-anlegg på offshorebåter. Alle desse anleggene veksler temperatur med sjø, så det er ganske vanlig på større båter. Men størrelsemessig så passer så klart ikke slike anlegg i en fritidsbåt. Men jeg jobber også litt på fritiden på en større yacht som en kompis eier. Denne yachten har en AC-rack med 5 stk hermetiske kompressorer som er på størrelse med kompressorer man finner i frysedisken på butikken. Denne kan kjøres både som heating og cooling. Eneste problemet er at på vinteren (når man trenger varme mest), så sliter anlegget med at sjøtemperaturen i varmeveksleren blir for lav, slik at anlegget slår ut. Anlegget er nok mest ment for å brukes som AC i middelhavet. Dessverre så husker jeg ikke produsenten på dette anlegget, men mener på at det er en Italiensk produsent. Er du handy, så er det no ikke umulig å kunne produsere sine egne anlegg som er tilpasset et nordisk klima. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 (redigert) Jeg trenger ikke overbevises om fordelene med varmepumpe for min del men jeg har gravd litt i akkurat dette temaet tidligere og sett at selv veldig små enheter beregnet for båt krever såpass effekt at drift uten tilgang på landstrøm er uaktuelt. Så da står en egentlig igjen med båtboerene og de er det jo ikke så utrolig mange av. Dermed blir enhetene ikke volumvare, altså dyre, og det blir tricky å konkurrere mot Kina-dieselvarmer til et par tusenlapper og diesel til 15 kr/literen og et forbruk på 2 dl i timen med avgitt varmeeffekt 3.5 kW når strømmen i båthavna kostet 7.50/kWh sist vinter. Strømprisen kan selvsagt deles på COP men en dieselvarmer fønker også ganske lenge uten landstrøm som er ganske greit når båten faktisk flytter på seg. Den minste av disse gir feks 3500W (ved en ikke oppgitt nominell sjøtemperatur som antakelig er høyere enn her hjemme om vinteren) og er snerten med sine 13 kg, men 12V versjonen drar 30A. Check out this product on Alibaba App Factory direct sale 12V 24V 48V DC Powered Marine Self-contained Air Conditioner for yachts and boats https://m.alibaba.com/product/1600668171266/Factory-direct-sale-12V-24V-48V.html?__sceneInfo={"type":"appDetailShare","data":{"filterKey":"7.8.2_share","cacheTime":"1800000"}}&from=IOS  Redigert 15.April.2023 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 15.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2023 (redigert) Fantino skrev 1 time siden: tricky å konkurrere mot Kina-dieselvarmer til et par tusenlapper og diesel til 15 kr/literen og et forbruk på 2 dl i timen med avgitt varmeeffekt 3.5 kW når strømmen i båthavna kostet 7.50/kWh sist vinter. Strømprisen kan selvsagt deles på COP men en dieselvarmer fønker også ganske lenge uten landstrøm som er ganske greit når båten faktisk flytter på seg. Her er et eksempel på argumenter som er litt sånn i det blå, Unødvendig i en saklig diskusjon? Om en slik kinavarmer trekker 2 dl i timen, brenner den diesel som har et maks energiinnhold på 2.02 kw (1 liter diesel = 10,1kwh) Det er tilført effekt. Så har kanskje varmeren en virkningsgrad på 70% det er bra tenkt om man sammenligner med rentbrennende vedovner som også brenner røykgasser f,eks. Eksosen på disse varmerne er flere hundre grader, så det går nok myye til kråkene. Selv kinesere kan ikke trylle, eller oppheve naturlovene.. avgitt effekt er nok ca 1400w Her ganger man den teoretisk mulige effekten med i alle fall 2.5 før effekt til vifte og pumpe og løping/kjøring med dieselkanner kommer fra. Det er slike diskusjoner med dokumenterbart uriktige påstander jeg ville unngå Dieselpris på 15 var vel ikke samme dagen som strømmen kostet 7,5 heller. om noen av de var reelle noen plass.. Snittpris for strøm inn til havna i i2022 var 2,35kr med egen måler ellers er det vanlig med et påslag på omlag ei krone? Snittpris diesel var 22 kroner. det er til bil. så var kanskje båtdieselen ei krone eller to billigere om man var heldig? Så er det jo slik at man har motor når man er underveis, så det er ved landligge man trenger varme uansett. elektrisk oppvarming av båt vil nok aldri bli bra med 12v uten at man har batterier av teslasize nei. men det skjer jo en dag. man snakker jo allerede om elektrisk drift av lystbåt. Redigert 15.April.2023 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 15.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2023 (redigert) bellen skrev 1 time siden: Men jeg jobber også litt på fritiden på en større yacht som en kompis eier. Denne yachten har en AC-rack med 5 stk hermetiske kompressorer som er på størrelse med kompressorer man finner i frysedisken på butikken. Denne kan kjøres både som heating og cooling. Eneste problemet er at på vinteren (når man trenger varme mest), så sliter anlegget med at sjøtemperaturen i varmeveksleren blir for lav, slik at anlegget slår ut. Anlegget er nok mest ment for å brukes som AC i middelhavet. Her foreslår jeg for T K at han setter inn ei lita luft til luft vp. i yachten til vinterbruk.. gjerne en liten monoblock dere kan ta i land om sommeren.. Bare si fra, så ordner jeg det :-) Redigert 15.April.2023 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.April.2023 Del på Facebook Svart 16.April.2023 @dude Tallene var dieselvarmer var røffly fra hukommelsen, sjekket nå og ser feks at en Webasto 3500 er oppgitt til 0.17-0.42 L/time så er i området. Oljeprisen følger ikke nødvendigvis årstidene men det gjør strømprisen dessverre nå til dags. Og som jeg indikerte tror nok jeg også at effekten fra den søte lille kina-VP jeg linket til er en smule overdrevet. Men det koker ned til det elektriske effektbehovet for å holde den i gang som er for stort om den skal ha noen misjon når en ikke er i nærheten av en stikkontakt. Og da mener jeg den ikke er så fryktelig interessant for den jevne båteier som gjerne ikke ønsker å være avhengig av landstrøm når en ligger i ro. Båtboere og større fartøy har andre behov og kan helt sikkert finne gode løsninger med varmepumper enten de henter varme fra luft eller vann. Sitér dette innlegget Link to post
Ytterstad Svart 16.April.2023 Del på Facebook Svart 16.April.2023 (redigert) bellen skrev for 7 timer siden: Denne kan kjøres både som heating og cooling. Eneste problemet er at på vinteren (når man trenger varme mest), så sliter anlegget med at sjøtemperaturen i varmeveksleren blir for lav, slik at anlegget slår ut. Anlegget er nok mest ment for å brukes som AC i middelhavet. Er det mulig å bytte kjølemedie til noe som er mer hensiktsmessig i nordiske forhold? Redigert 16.April.2023 av Ytterstad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ytterstad Svart 16.April.2023 Del på Facebook Svart 16.April.2023 Med store litiumbatterier gir en varmepumpe mulighet å varme båten hele dagen når man er ute eller fra havn til havn. En annen ting er jo at det ofte er begrenset tilgjengelig effekt på landstrøm rundt om. En 10A kurs er er kanskje ikke nok til å få tilstrekkelig varme i båten alene. Hjelper godt på med en COP på over 3 da! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.