Jump to content

Edit History

Hedwig

Hedwig

Fendre godt stuet bort og flagget ute - en grunn er at en stor andel av de første generasjonene som hadde fritidsbåt i Norge var, eller hadde vært, i marinen. 

 

Internasjonalt er det også en markør som skiller «seilere» - altså de med seil eller motorbåt på sjøen -  fra «båtfolket» - de som bruker båter i kanalnettverket. Sistnevte har aldri vært ansett som i nærheten av like «fint» som å være seiler. Så det er en smule snobberi ;)
 

Når det gjelder fendere er det også slik at en båt med fendere ute ikke er klar til å gå ut på sjøen: Fendere vil slå rundt i bølger og vind, over tid vil det skape slitasje der man fester fendere, men også på skrog, tau og fenderen selv. I tillegg kan de som @HiWardsier både bli slått opp i båten og mistes. 
Kort og godt: Hvis ikke turen er veldig kort og i veldig smult farvann så er det dårlig sjømannskap å ikke ta de inn. 
(Derfor har kanalfolket - som også trenger beskyttelsen i sluser etc - pleid å ha fendere ute, mens sjøfolk tar de inn)
 

Nå for tiden skal jeg innrømme at jeg bruker det som markør på hva jeg kan forvente av båter jeg møter, og det ser ut til å stemme: Møter man en båt som har ute fendere, men ikke flagg, er sannsynligheten for at båtfører er urutinert og kan gjøre noe farlig langt større enn om båter har synlig flagg og ikke fendere. 

Hedwig

Hedwig

Fendre godt stuet bort og flagget ute - en grunn er at en stor andel av de første generasjonene som hadde fritidsbåt i Norge var, eller hadde vært, i marinen. 

 

Internasjonalt er det også en markør som skiller «seilere» - altså de med seil eller motorbåt på sjøen -  fra «båtfolket» - de som bruker båter i kanalnettverket. Sistnevte har aldri vært ansett som i nærheten av like «fint» som å være seiler. Så det er en smule snobberi ;)
 

Når det gjelder fendere er det også slik at en båt med fendere ute ikke er klar til å gå ut på sjøen: Fendere vil slå rundt i bølger og vind, over tid vil det skape slitasje der man fester fendere, men også på skrog, tau og fenderen selv. I tillegg kan de som @HiWardsier både bli slått opp i båten og mistes. 
Kort og godt: Hvis ikke turen er veldig kort og i veldig smult farvann så er det dårlig sjømannskap å ta de inn. 
(Derfor har kanalfolket - som også trenger beskyttelsen i sluser etc - pleid å ha fendere ute, mens sjøfolk tar de inn)
 

Nå for tiden skal jeg innrømme at jeg bruker det som markør på hva jeg kan forvente av båter jeg møter, og det ser ut til å stemme: Møter man en båt som har ute fendere, men ikke flagg, er sannsynligheten for at båtfører er urutinert og kan gjøre noe farlig langt større enn om båter har synlig flagg og ikke fendere. 

Hedwig

Hedwig

Fendre godt stuet bort og flagget ute - en grunn er at en stor andel av de første generasjonene som hadde fritidsbåt i Norge var, eller hadde vært, i marinen. 

 

Internasjonalt er det også en markør som skiller «seilere» - altså de med sjø eller motorbåt på sjøen -  fra «båtfolket» - de som bruker båter i kanalnettverket. Sistnevte har aldri vært ansett som i nærheten av like «fint» som å være seiler. Så det er en smule snobberi ;)
 

Når det gjelder fendere er det også slik at en båt med fendere ute ikke er klar til å gå ut på sjøen: Fendere vil slå rundt i bølger og vind, over tid vil det skape slitasje der man fester fendere, men også på skrog, tau og fenderen selv. I tillegg kan de som @HiWardsier både bli slått opp i båten og mistes. 
Kort og godt: Hvis ikke turen er veldig kort og i veldig smult farvann så er det dårlig sjømannskap å ta de inn. 
(Derfor har kanalfolket - som også trenger beskyttelsen i sluser etc - pleid å ha fendere ute, mens sjøfolk tar de inn)
 

Nå for tiden skal jeg innrømme at jeg bruker det som markør på hva jeg kan forvente av båter jeg møter, og det ser ut til å stemme: Møter man en båt som har ute fendere, men ikke flagg, er sannsynligheten for at båtfører er urutinert og kan gjøre noe farlig langt større enn om båter har synlig flagg og ikke fendere. 

Hedwig

Hedwig

Fendre godt stuet bort og flagget ute - en grunn er at en stor andel av de første generasjonene som hadde fritidsbåt i Norge var, eller hadde vært, i marinen. 

 

Internasjonalt er det også en markør som skiller «seilere» - altså de med sjø eller motorbåt på sjøen -  fra «båtfolket» - de som bruker båter i kanalnettverket. Sistnevte har aldri vært ansett som i nærheten av like «fint» som å være seiler. Så det er en smule snobberi ;)
 

Når det gjelder fendere er det også slik at en båt med fendere ute ikke er klar til å gå ut på sjøen: Fendere vil slå rundt i bølger og vind, over tid vil det skape slitasje der man fester fendere, men også på skrog, tau og fenderen selv. I tillegg kan de som @HiWardsier både bli slått opp i båten og mistes. 
Kort og godt: Hvis ikke turen er veldig kort og i veldig smult farvann så er det dårlig sjømannskap å ta de inn. 
 

Nå for tiden skal jeg innrømme at jeg bruker det som markør på hva jeg kan forvente av båter jeg møter, og det ser ut til å stemme: Møter man en båt som har ute fendere, men ikke flagg, er sannsynligheten for at båtfører er urutinert og kan gjøre noe farlig langt større enn om båter har synlig flagg og ikke fendere. 

Hedwig

Hedwig

Fendre godt stuet bort og flagget ute - en grunn er at en stor andel av de første generasjonene som hadde fritidsbåt i Norge var, eller hadde vært, i marinen. 
 

Når det gjelder fendere er det også slik at en båt med fendere ute ikke er klar til å gå ut på sjøen: Fendere vil slå rundt i bølger og vind, over tid vil det skape slitasje der man fester fendere, men også på skrog, tau og fenderen selv. 
 

Nå for tiden skal jeg innrømme at jeg bruker det som markør på hva jeg kan forvente av båter jeg møter, og det ser ut til å stemme: Møter man en båt som har ute fendere, men ikke flagg, er sannsynligheten for at båtfører er urutinert og kan gjøre noe farlig langt større enn om båter har synlig flagg og ikke fendere. 

Hedwig

Hedwig

Fendre godt stuet bort og flagget ute - en grunn er at en stor andel av de første generasjonene som hadde fritidsbåt i Norge var, eller hadde vært, offiserer i marinen. 
 

Når det gjelder fendere er det også slik at en båt med fendere ute ikke er klar til å gå ut på sjøen: Fendere vil slå rundt i bølger og vind, over tid vil det skape slitasje der man fester fendere, men også på skrog, tau og fenderen selv. 
 

Nå for tiden skal jeg innrømme at jeg bruker det som markør på hva jeg kan forvente av båter jeg møter, og det ser ut til å stemme: Møter man en båt som har ute fendere, men ikke flagg, er sannsynligheten for at båtfører er urutinert og kan gjøre noe farlig langt større enn om båter har synlig flagg og ikke fendere. 

Hedwig

Hedwig

Fendre godt stuet bort og flagget ute - en grunn er at en stor andel av de første generasjonene som hadde fritidsbåt i Norge var eller hadde vært offiserer i marinen. 
 

Når det gjelder fendere er det også slik at en båt med fendere ute ikke er klar til å gå ut på sjøen: Fendere vil slå rundt i bølger og vind, over tid vil det skape slitasje der man fester fendere, men også på skrog, tau og fenderen selv. 
 

Nå for tiden skal jeg innrømme at jeg bruker det som markør på hva jeg kan forvente av båter jeg møter, og det ser ut til å stemme: Møter man en båt som har ute fendere, men ikke flagg, er sannsynligheten for at båtfører er urutinert og kan gjøre noe farlig langt større enn om båter har synlig flagg og ikke fendere. 

Hedwig

Hedwig

Fendre godt stuet bort og flagget ute - grunn er at en stor andel av de første generasjonene som hadde fritidsbåt i Norge var eller hadde vært offiserer i marinen. 
 

Når det gjelder fendere er det også slik at en båt med fendere ute ikke er klar til å gå ut på sjøen: Fendere vil slå rundt i bølger og vind, over tid vil det skape slitasje der man fester fendere, men også på skrog, tau og fenderen selv. 
 

Nå for tiden skal jeg innrømme at jeg bruker det som markør på hva jeg kan forvente av båter jeg møter, og det ser ut til å stemme: Møter man en båt som har ute fendere, men ikke flagg, er sannsynligheten for at båtfører er urutinert og kan gjøre noe farlig langt større enn om båter har synlig flagg og ikke fendere. 



×
×
  • Create New...