Jump to content

Fendere ute mens man kjører

Akvanauten

Recommended Posts

Det er en kjent sak at mange blir provosert av å se andre ha fendere ute mens båten er i fart. 

Kan noen forklare meg hvorfor man ikke skal ha fendere ute? Er det en god grunn til det, eller er det bare gammel overtro?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Foruten at det er stygt vil de ofte slå mot skutesiden eller kastes ganske hardt opp på dekk i noe sjø.

I passe sjø kan tauene tvinnes så mye at de ikke går tilbake til opprinnelig form etterpå.

Å gjøre sjøklart handler stort sett om å sette fast og stue ned alt som er løst slik at du slipper å plages med det hvis det blir endrede forhold.

Om noen velger å bli provosert av slikt handler mest om at de ønsker å være provosert isteden for å nyte dagen.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Syntes det ser like dumt ut i dag som før i tida da snekkene hadde sin "gullalder". Da  kjørte nesten alle båter med fendrene dinglene langs båt-siden. Fendere er vel tross alt ment som "fendring" mot andre farkoster, brygger, etc., for å unngå skader på egen båt, og andres båter. I båthavna hvor jeg ligger, ( kommunal havn) her sør, er det påbudt med to-tre fendere langs skutesiden for å skåne brygger, uteriggere etc. Nei, fendere skal være ombord i båten under fart. :thumbsup:

Redigert av LM 605 (see edit history)

Har selv glemt å ta dem opp flere ganger (de og badestige…) Det går jo greit å ha fendere ute i dorgefart, men med en gang man gir på litt så spretter de rundt og kan fort komme susende opp i båten. Om de er festet med slike hurtigfester eller kreative knuter til rekka så kan de også havne i sjøen med tau.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Fendre godt stuet bort og flagget ute - en grunn er at en stor andel av de første generasjonene som hadde fritidsbåt i Norge var, eller hadde vært, i marinen. 

Internasjonalt er det også en markør som skiller «seilere» - altså de med seil eller motorbåt på sjøen -  fra «båtfolket» - de som bruker båter i kanalnettverket. Sistnevte har aldri vært ansett som i nærheten av like «fint» som å være seiler. Så det er en smule snobberi ;)

Når det gjelder fendere er det også slik at en båt med fendere ute ikke er klar til å gå ut på sjøen: Fendere vil slå rundt i bølger og vind, over tid vil det skape slitasje der man fester fendere, men også på skrog, tau og fenderen selv. I tillegg kan de som @HiWardsier både bli slått opp i båten og mistes. 
Kort og godt: Hvis ikke turen er veldig kort og i veldig smult farvann så er det dårlig sjømannskap å ikke ta de inn. 
(Derfor har kanalfolket - som også trenger beskyttelsen i sluser etc - pleid å ha fendere ute, mens sjøfolk tar de inn)

Nå for tiden skal jeg innrømme at jeg bruker det som markør på hva jeg kan forvente av båter jeg møter, og det ser ut til å stemme: Møter man en båt som har ute fendere, men ikke flagg, er sannsynligheten for at båtfører er urutinert og kan gjøre noe farlig langt større enn om båter har synlig flagg og ikke fendere. 

Redigert av Havelle (see edit history)
Havelle skrev 16 minutter siden:

Internasjonalt er det også en markør som skiller «seilere» - altså de med seil eller motorbåt på sjøen -  fra «båtfolket» - de som bruker båter i kanalnettverket. Sistnevte har aldri vært ansett som i nærheten av like «fint» som å være seiler. Så det er en smule snobberi ;)

Interessant, dette visste jeg ikke. 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

mons skrev 15 minutter siden:

Trudelutt har vel stått såpass lenge på land at den må vennes til sjøen igjen.

Under forutsetning av at det var mørkt, mye vind, under 150 meter og glatt på dekk skal jeg ikke bli provosert av at Lars begår slike synder;-)

Nå var det hverken mørkt, vind eller glatt på dekk, men under 150m. Når det gjelder flagget, så lå det hjemme, oppdelt i sine enkelte farger i påvente av kjøp av nytt.

flagg_oppklippet.jpg.c4c071361f08af6b2c2d78734ddec09c.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 18 minutter siden:

En ting er å ha fendere hengende ute, men hva med trailere?

ferge_trailer.jpg.883797173ed899a52a5570af1313a43b.jpg

Kilde: VG

Det der er vel helt OK hvis traileren frakter fendere. De ligger jo til land, så fendere (pakket inn i trailer) på utsiden må være helt OK. Kanskje trailerdekkene ble tenkt brukt som fendring…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Selvanmeldelse: På vei ut av Leangbukten i dag, på vei fra vinter- til sommerhavn på Sætre, tok jeg ikke inn de siste tre fenderne før etter at jeg hadde rundet Konglungen. Melder meg til reprimande kl 0700 på mandag!

Edit: Ser nå, i det jeg passerer Vollen, at jeg ikke har satt opp flagget. Det blir vel pisking med nihalet katt på mandag, da, ikke bare verbal reprimande.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg er relativt nøye med å ta opp fenderne, det er sjelden jeg drar av gårde med noen av dem hengende ute.

Men samtidig er jeg en delvis "synder". Jeg lar nemlig fenderne ligge på dollbordet, i alle fall på de mer korte etappene. Spesielt når jeg er ute om vinteren.

Det er av praktiske grunner for å minimere ulykkesrisikoen siden jeg har dårlig balanse og stort sett er alene om bord. I tillegg er fenderholderne jeg har montert for små til de fenderne jeg har byttet til etter at jeg overtok båten, og jeg har ikke fått byttet dem ut ennå!

Systemet mitt er nå at de to fenderne forut vipper jeg opp på dollbordet med båtshaken mens jeg står med overkroppen ut av "takluka", mens de midterste kan jeg ta opp uten hjelp av båtshaken. De to akter tar jeg alltid inn, igjen uten å gå ut av båten.

Når jeg så nærmer meg havn, vipper jeg fenderne ut igjen med den samme båtshaken, enkelt og greit.

Jeg har funnet ut at det skal overraskende mye til før de ruller av dollbordet og hvis det da er mye vind og urolig sjø, så lar jeg dem ligge på utsiden inntil jeg kommer inn i smulere farvann. Da vipper jeg dem tilbake igjen med båtshaken.

Mulligan skrev 13 minutter siden:

Der jeg vokste opp sa man at det kun var hvalfangere fra Sandefjord som gikk med fendrene ut.

Kanskje der er derfor jeg ikke er så nøye med å ta dem inn da?

—-

Uansett, min mening er at jeg tar fenderne inn hvis jeg skal ut på havet. Det sier seg nesten selv. Skal jeg bare en time ut i fjorden, godt skjermet, på flatt vann og nesten ikke horisont i sikte, så gidder jeg ikke alltid ta de av og på. 

Og flagget ja, joda, på St Hans og når jeg er utenfor Norge så bruker jeg flagg. Og det henger oppe til jeg er hjemme i Norge igjen. 

(Godt jeg er født før 1980, og slipper krav om sertifiseringer. Ellers hadde jeg vel strøket på alle mulige tester)

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

På 70-tallet var det ei plast-snekke på  ca. 23-24 fot, (gjerne med orange kalesje), med en rød Pioner 8 på slep, og fendrene dinglende ute langs skutesiden som var det riktige. I tillegg var ikke redningsvest-påbudet kommet, ingen promille-lov, så ei pils eller fem var alltid innen rekkevidde. PR-radioen (WT) stod jo også alltid på.   Det var tider det,,,,, he he. :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...