Jump to content

Fendere ute mens man kjører

Akvanauten

Recommended Posts

Er dette innafor "godt sjømannskap"? Fenderne er jo synlig og ikke tatt inn. Her er vi på vei hjem etter 3md. svenskeferie der flagget har vært oppe 24/7. Og obs, gjesteflagget er på styrbord side i "masten".

:easter:

trudelutt_moss.jpg.adc26f58e4bc91b965eb3c9a1efc852e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 2 minutter siden:

Er dette innafor "godt sjømannskap"?

Helt strøkent, ser mange har en snor festet  nede så trekker de i enden og fester den i kryssholtet aker  alle fenderne ligger fint.

ved ankomst løsne i kryssholtet og vips er alle fenderne ute.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

jerognal skrev for 5 timer siden:

Suser ALLTID med fenderne ute sånn at folk som er mer opptatt av andre enn seg selv, har noe å irritere seg over.

Jeg irriterer meg ikke men er snar med å sette de som driver med det i bås som tullinger/amatører/surrehoder osv alt etter som.
Antagelig de samme menneskene som kjører mil etter mil med bak pusseren på bilen innstilt på intervall når sola skinner.
Men aller mest morer slike typer meg mye mer enn de irriterer så vær så snill å fortsett med det.

Redigert av pipe (see edit history)
Akvanauten skrev for 6 timer siden:

Kanskje der er derfor jeg ikke er så nøye med å ta dem inn da?

—-

Uansett, min mening er at jeg tar fenderne inn hvis jeg skal ut på havet. Det sier seg nesten selv. Skal jeg bare en time ut i fjorden, godt skjermet, på flatt vann og nesten ikke horisont i sikte, så gidder jeg ikke alltid ta de av og på. 

Og flagget ja, joda, på St Hans og når jeg er utenfor Norge så bruker jeg flagg. Og det henger oppe til jeg er hjemme i Norge igjen. 

(Godt jeg er født før 1980, og slipper krav om sertifiseringer. Ellers hadde jeg vel strøket på alle mulige tester)

bifalles :cheers:

En gang vi hadde parkert longside på en klippe i Sverige hadde jeg også kroken ute. Da vi dro inn den, så var den gjørmete, så jeg lot den henge et par meter under vann imens vi kjørte i sakte fart utover. Idet vi dro opp i plan ble det et leven bak der Bruce'n drev sin egen form for surfing og kjettingen herjet. Det blir litt som når man sklir på isen et stykke inn på skauen. Det første man gjør er å se seg om for å sjekke om noen så det :-) 

Vi hadde husket å ta inn fenderne den gangen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Martine29f skrev for 17 timer siden:

Men like viktig er det å ikke ha fendere på utsiden når du ligger på en gjestekai longside...

Jeg har ingen stor båt og ligger ikke i gjestehavn, men lurer på hvorfor det er galt? Eller er det ironi? (Beklager kunnskapsmangel.)

Lars H. skrev for 17 timer siden:

Er dette innafor "godt sjømannskap"? Fenderne er jo synlig og ikke tatt inn. Her er vi på vei hjem etter 3md. svenskeferie der flagget har vært oppe 24/7. Og obs, gjesteflagget er på styrbord side i "masten".

:easter:

trudelutt_moss.jpg.adc26f58e4bc91b965eb3c9a1efc852e.jpg

Jeg synes dette er vakkert. Det vitner om en som har kontroll på situasjonen og vær og vind. Det vitner om en båt og dens fendere som er klare til innsats om det skulle bli behov. Det vitner om en skipper som kan vurdere situasjonen og tenke at nå behøver jeg ikke ta inn fenderne, for jeg skal ikke ut i åpent hav idag. Det vitner dermed om godt sjømannsskap. Jeg vil tro denne skipperen hadde tatt inn fenderne dersom han skulle gått fra Norge til England og det er meldt kuling. Siden det er sommer og sol og han har kontroll på situasjonen så velger han å ha dem ute, vel vitende om at andre kan mene at dette er feil. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

forskern skrev 8 minutter siden:

Jeg har ingen stor båt og ligger ikke i gjestehavn, men lurer på hvorfor det er galt? Eller er det ironi? (Beklager kunnskapsmangel.)

Jeg tolket det som ironi. Jeg mener i alle fall at det er bra om folk har fendere ute i en slik situasjon, for å signalisere at man er inneforstått med at andre kan legge seg på utsiden. Det er en hyggelig gest. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Havelle skrev for 22 timer siden:

Nå for tiden skal jeg innrømme at jeg bruker det som markør på hva jeg kan forvente av båter jeg møter, og det ser ut til å stemme: Møter man en båt som har ute fendere, men ikke flagg, er sannsynligheten for at båtfører er urutinert og kan gjøre noe farlig langt større enn om båter har synlig flagg og ikke fendere. 

Håper det der var ment som spøk . . . Eller . . ?

Hvis det stemmer kan man kanskje bruke det som et varsel og faresignal.

Fenderne ute: Jeg er utilregnlig og farlig. Hold dere unna . . :crazy:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

pipe skrev for 18 timer siden:

er snar med å sette de som driver med det i bås som tullinger/amatører/surrehoder osv alt etter som.

Jeg har nok noen timer med fenderne hengende ute. Enten i forglemmelse (surrehode) eller etter valg (tulling/amatør). Proffen får bestemme kategori.

Og det jeg har lært av det, er at du skal ha fenderne ute i bra mange sesonger for å skade dem, tampene, rekkestøtter/tau og skutesida like mye som en høststorm med pålandsvind, der fenderne gjør jobben sin. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Ludolf H skrev 1 minutt siden:

Jeg går alltid uten unntak med fendrene ute.

Det betyr at jeg tilhører de beryktede folk i båt og ikke er båtfolk.

Har heller ikke oppe flagget så nåt jeg er på sjøen så bør alle holde god avstand

Syntes det var ett ryddig oppsett og her trår unntak bestemmelsen inn med full kraft.

Akvanauten skrev On 15.4.2023 at 10.08:

Det er en kjent sak at mange blir provosert av å se andre ha fendere ute mens båten er i fart. 

Kan noen forklare meg hvorfor man ikke skal ha fendere ute? Er det en god grunn til det, eller er det bare gammel overtro?

Det er siden man ser ut som Skiens folk, at man ikke kjører med fenderne ute :) 

Gullfisk skrev 1 time siden:

Eller gå med ballene ute... 

Ute i Eide hvor jeg opprinnelige kommer fra er det en dødssynd å gå med redningsvest på land. En del østlendinger (og folk fra Skien) er blitt observert i redningsvest langt inne på land flere ganger på 70tallet og senere  her nede i nærheten av Homborsund.  Er dette  muligens i samme dødssyndkategori som dette med fenderne ute på tur?

Spør for en blid venn...

Redigert av Sønningdalsund (see edit history)

Hva med å ha fendere henge akterut ? På mange seilbåter er ikke stueplassen uendelig og kulefendere ar mye plass. Jeg er ikke helt fornøye med så mye skrot hengene ute (pluss diverse utstyr, propan og dunker på dekk), det er ut som en seilende landstrykerleir. 

Ole
S/Y Algol

Har en kammerat som har clean deck policy, Uansett! Alt av fortøyninger/tauverk og fendere må bort og behørig kveiles opp & stues bort. Noen ganger tar dette lengre tid enn selve båtturen.

Skal jeg kun en kort båttur i lav fart så henger alt ute ( uten skam ) Fortøtningene forut er dog nøye tilmålt til å akkurat ikke gå inn i propellen akterut ( om de skulle blåse ned fra fordekket)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...