Jump to content

Edit History

largo

largo

Jeg er vant med at båter med fenderne dinglende ute blir kalt for "østlendinger". På samme måte kaller vi en RIB for en "østlending". Som nordlending er det åpenbart at fenderne skal være tatt inn. Å ha dem hvilende på dollbordet med tau festet i kryssholt, som bildet av snekka over viser, er imidlertid akseptabelt - problemet oppstår når fendrene henger og dingler og slår. Har man ikke mental kapasitet til å håndtere fendrene, er det grunn til å trekke øvrige evner til å utvise sjømannskap i tvil. Og da kommer man over i begrepet båtfolk kontra folk i båt, noe jeg personlig mener er for snilt.

Egil "Drillo" Olsen omtalte i sin tid enkelte av landslagets spillere som "kortspillere" mens andre spilte kort. Det er en god måte å nyansere evner og egenskaper på. Jeg har folk på jobb som drikker kaffe, uten at de dermed sagt er kaffedrikkere. Men selv folk i båt bør være i stand til å ta inn fendrene.

largo

largo

Jeg er vant med at båter med fenderne dinglende ute blir kalt for "østlendinger". På samme måte kaller vi en RIB for en "østlending". Som nordlending er det åpenbart at fenderne skal være tatt inn. Å ha dem hvilende på dollbordet med tau festet i kryssholt, som bildet av snekka over viser, er absolutt akseptabelt - problemet oppstår når fendrene henger og dingler og slår. Har man ikke mental kapasitet til å håndtere fendrene, er det grunn til å trekke øvrige evner til å utvise sjømannskap i tvil. Og da kommer man over i begrepet båtfolk kontra folk i båt, noe jeg personlig mener er for snilt.

Egil "Drillo" Olsen omtalte i sin tid enkelte av landslagets spillere som "kortspillere" mens andre spilte kort. Det er en god måte å nyansere evner og egenskaper på. Jeg har folk på jobb som drikker kaffe, uten at de dermed sagt er kaffedrikkere. Men selv folk i båt bør være i stand til å ta inn fendrene.

• Create New...