largo Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 (redigert) Jeg er vant med at båter med fenderne dinglende ute blir kalt for "østlendinger". På samme måte kaller vi en RIB for en "østlending". Som nordlending er det åpenbart at fenderne skal være tatt inn. Å ha dem hvilende på dollbordet med tau festet i kryssholt, som bildet av snekka over viser, er imidlertid akseptabelt - problemet oppstår når fendrene henger og dingler og slår. Har man ikke mental kapasitet til å håndtere fendrene, er det grunn til å trekke øvrige evner til å utvise sjømannskap i tvil. Og da kommer man over i begrepet båtfolk kontra folk i båt, noe jeg personlig mener er for snilt. Egil "Drillo" Olsen omtalte i sin tid enkelte av landslagets spillere som "kortspillere" mens andre spilte kort. Det er en god måte å nyansere evner og egenskaper på. Jeg har folk på jobb som drikker kaffe, uten at de dermed sagt er kaffedrikkere. Men selv folk i båt bør være i stand til å ta inn fendrene. Redigert 17.April.2023 av largo (see edit history) Link to post
NilsPils Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Petimetere må gjerne provoseres litt. Vurderer å ta meg en tur snart med fendere dinglende langs skutesiden og uten flagget oppe. Det blir litt som å tegne Muhamed, bare mindere farlig (?) . . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
largo Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 NilsPils skrev 6 minutter siden: Petimetere må gjerne provoseres litt. Vurderer å ta meg en tur snart med fendere dinglende langs skutesiden og uten flagget oppe. Det blir litt som å tegne Muhamed, bare mindere farlig (?) . . . . He he, det er ikke slik at denne typen adferd provoserer. Det er verst for dem selv, som tvinner opp fendertau eller får fenderen slamrende mot sidevinduene. Vi som ser på rister bare mildt overbærende på hodet mens vi mumler "ja ja, austlændingen veit vel ikkje beire". Link to post
Gullfisk Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 For meg må andre gjøre hva de vil, men selv blir jeg nesten litt flau om jeg har kjørt med fender ute. På dollbordet kan de gjerne ligge innenfor rekka på korte turer i fint vær. Henger de ute, henger de og flagrer med litt fart og vær, og kan lett mistes. Link to post
index Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 largo skrev 1 time siden: Jeg er vant med at båter med fenderne dinglende ute blir kalt for "østlendinger". Vi her sørpå har diverse ting som vi kalle for nordlending også, men det er nå så Men jeg tenker at dette med fendring må få være opp til den enkelte kaptein å vurdere. Jeg har alltid fendrene ute på mine daglige timinutters turer i femknopsonen, men skal jeg på lengre turer blir de tatt inn. Dansende fendere på egen båt i litt sjøgang er bare irriterende. Å se andres fendere ute på litt avstand klarer jeg ikke å irritere meg over. Men jeg tar med meg de fenderne jeg finner i strendene rundt omkring, jeg har sikkert hundre fendere liggende i størrelser fra de aller minste til joller og opp til de på størrelse med en godt voksen kar. Mye rart man samler på... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 I motsatt ende av skalaen av det å alltid ha fendrene ut, er det ett nytt fenomen som jeg de senere år har sett relativt ofte : Man legger til uten å fendre først, ofte så treflisen fyker og gelcoaten knaker, og så først, når man er ferdig fortøyd, vipper man ut fenderne. Hvis man er så redd for å bli tatt med fenderne ute at det går ut over både fartøy og bryggeanlegg, da tenker jeg at det muligens har gått litt for langt Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
largo Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 index skrev for 2 timer siden: Vi her sørpå har diverse ting som vi kalle for nordlending også, men det er nå så Jaså? :) Link to post
J-Å Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Båter skal som kjent føres og ikke kjøres når de beveger seg på sjøen. Så ut fra overskriften oppfattet jeg det som at det var snakk om båter som ble kjørt. Dvs. at de står på en lastebil eller på en tilhenger. Da vil jeg si at fendrene bør være inne, av hensyn til speilene på møtende biler. Link to post
Akvanauten Svart 17.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 OK, profilen er nå oppdatert med Skien som bostedskommune. Profilbilde oppdatert med båten på Skienselva. "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Amfea Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Det er da mangt slag man skal henge seg opp i Selv tar jeg alltid inn fendrene om det er fare for litt grov sjø, ellers ligger de gjerne klar på dollbordet. En fender i fri utfoldelse i grov sjø, kan lett finne på å hoppe opp og knuse vinduer på båten. Men hva andre velger å gjøre, det gidder jeg ikke bruke energi på. Blir dog litt oppgitt når man går for å hjelpe til med fortøyning og fender og tau kommer fram etter de har kommet til kai. Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
R.O Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Hørte i Grimstad for noen år siden at når det kom en båt med fendere ute så var den fra Arendal. Ble litt overrasket over hvor finmasket de geografiske fordommene var på Sørlandet…:) Link to post
Jannmar Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 largo skrev for 11 timer siden: He he, det er ikke slik at denne typen adferd provoserer. Det er verst for dem selv, som tvinner opp fendertau eller får fenderen slamrende mot sidevinduene. Vi som ser på rister bare mildt overbærende på hodet mens vi mumler "ja ja, austlændingen veit vel ikkje beire". Men oppi Gokk veit di beire. Link to post
largo Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 He he. Jo, vi er nok tvunget til å ha litt bedre kontroll på det vi driver med ja. Konsekvensen er større enn bare å grise ut litt kaffe. Kom til gokk så får du se! ? Link to post
tobixen Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 (redigert) 12 hours ago, Erik said: Man legger til uten å fendre først, ofte så treflisen fyker og gelcoaten knaker, og så først, når man er ferdig fortøyd, vipper man ut fenderne. Tror jeg har vært der selv, når jeg har feilberegnet hvor mye "ledig" tid jeg ville få til å springe rundt og fendre, eller hvor villig familiemedlemmer ville være til å hjelpe meg i de kritiske minuttene før "landing", eller hvor fendringen plutselig har vært på feil side av båten (minnes en gang for mange år siden, hvor vi kom inn i en trang havn i mye vind, plutselig var det vinden og ikke jeg som hadde kontroll på skuta, og før jeg visste ordet av det lå vi med fendre på babord side, styrbord side mot brygge, og noen få cm klarning til både båten forran og bak). Det er ikke alltid det er mulig å bare ta et par ekstra runder rundt i havnebasseng eller i smult vann utenfor havna mens man rolig fendrer opp, når man er alene er det situasjoner hvor det rett og slett ikke er mulig å komme seg bort fra roret i det hele tatt. Så har det vel også hendt at jeg har hatt litt for god selvtillit og fendret for lite (f.eks. ikke giddet fendre forskipet), i tro om at tilleggingen skulle bli rolig og kontrollert ... også har det blitt alt annet enn rolig og kontrollert allikevel. Redigert 17.April.2023 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Etter å ha lest hele tråden, er det en ting som slår meg: det er en forskjell på fendere som er festet i begge ender og fendere som bare henger rett ned. Fendere som bare henger rett ned vil plaske og daske i sjøen på le side når seilene er oppe i god vind, samme i røff sjø, etc, det er klart en ulempe. Fendere som er godt festet i begge ender har ikke tilsvarende ulemper. Dersom man hyppig har bruk for fendere (taxibåt, ferge, etc) eller har utfordringer med å ta inn og ut fendere (f.eks. problemer med balanse), så kan det være et alternativ å feste de godt og la de være ute permanent. I allefall dersom man ikke trenger fendring helt ned til vannlinja. Jeg lar tidvis fendrene henge ute dersom jeg tar korte turer i Oslofjorden som både starter og ender ved en brygge. Det avhenger av prioriteter, tilgjengelig tid, hvem jeg har med meg, hvor langt man skal, etc. Denne diskusjonen er jo oppe til stadighet - jeg har vel nevnt at trafikksikkerhet bør ha forrang fremfor fjerning av fendere, det hender jo at det er full trafikk fra det øyeblikket man legger fra brygga og i lang tid. Det har også hendt at jeg har lagt båten for anker med fendrene ute. Det ser veldig stygt ut (særlig med min båt og mine fendere) - jeg prøver å la vær. Å legge fenderene opp på dollbord fungerer dårlig for min del, da blir de fort i veien dersom man plutselig må springe ut på dekk, og det kan bli konflikter mellom fendere, fendertau og riggtau. Det hender jeg har med gjester/mannskap som mener det er OK å legge fenderene opp på dollbord, da blir jeg irritert. Bedre å la de henge ute! Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jannmar Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 largo skrev for 6 timer siden: He he. Jo, vi er nok tvunget til å ha litt bedre kontroll på det vi driver med ja. Konsekvensen er større enn bare å grise ut litt kaffe. Kom til gokk så får du se! ? Takker for invitasjonen, men må dessverre avstå. Orker ikke å høre på all sytingen i Gokk. Link to post
Chiefengineer Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Det er ikke provoserende å se båter med fendrene slengende ute under fart i åpent farvann da det gir et klart signal om hva man kan forvente av øvrig sjømannskap ombord og sånn sett er til nytte for øvrige sjøfarende. Link to post
NilsPils Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 largo skrev for 21 timer siden: He he, det er ikke slik at denne typen adferd provoserer. Vi er nok stort sett alle enige om at det er mest ryddig og klokt å ta inn fenderne når man er under veis. Men derfra til å begynne med karakteristikker og omtaler som: "østlendinger, folk i båt, hva man kan forvente av øvrig sjømannskap, rister bare mildt overbærende på hodet, selv folk i båt bør være i stand til å ta inn fendrene, bruker det som markør på hva jeg kan forvente av båter jeg møter, . . . . . " Sånt er for meg å provosere og indikerer at man selv er et humørløst petimeter. Jeg tar som regel inn fenderne, men ber alle om å ha meg unnskylt den dagen jeg måtte glemme det, spesielt når jeg er alene i båten . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Steihy Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 NilsPils skrev 27 minutter siden: Sånt er for meg å provosere og indikerer at man selv er et humørløst petimeter. Jeg tar som regel inn fenderne, men ber alle om å ha meg unnskylt den dagen jeg måtte glemme det, spesielt når jeg er alene i båten . Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
largo Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 NilsPils skrev for 2 timer siden: Vi er nok stort sett alle enige om at det er mest ryddig og klokt å ta inn fenderne når man er under veis. Men derfra til å begynne med karakteristikker og omtaler som: "østlendinger, folk i båt, hva man kan forvente av øvrig sjømannskap, rister bare mildt overbærende på hodet, selv folk i båt bør være i stand til å ta inn fendrene, bruker det som markør på hva jeg kan forvente av båter jeg møter, . . . . . " Sånt er for meg å provosere og indikerer at man selv er et humørløst petimeter. Jeg tar som regel inn fenderne, men ber alle om å ha meg unnskylt den dagen jeg måtte glemme det, spesielt når jeg er alene i båten . . . Ja det er nok å provosere, og du har rett i at det ikke nødvendigvis er så om å gjøre. Men diskusjonen legger jo opp til at det blir fronter. Mitt råd til alle er å ikke la seg provosere. Da jeg svarte i denne tråden fikk jeg vite at jeg lot meg provosere, men det er jo ikke helt riktig, for hva andre gjør med båtene sine er jo først og fremst opp til dem - så lenge det ikke går ut over andre. Når en mann i båthavna vår klarer å hendle feil og måke den nye sargoen opp på brygga i stedet for å bakke, så er det jo triste greier og ikke noe å le av eller hovere over, og jeg har selv gjort rikelig av feil opp gjennom årene. Om den samme mannen gir seg faen i å ta inn fendrene, så er det jo hans business, selv om jeg jo må få lov til å tenke mitt om dette. Jeg kom i sin tid med noen betraktninger rundt bruk av VHF, etter at jeg hadde tatt en båt på slep og vedkommende hadde brukt VHF som en mobiltelefon. Han holdt inne klipa hele tiden, og jeg hørte ham puste og tenke mens jeg absolutt skulle ha fått gitt en beskjed til ham om at han måtte forberede seg på en sving. Jeg har alltid hatt VHF i mine båter, og har alle papirene på stell, men veldig mange bruker ikke dette verktøyet lenger - i hvert fall ikke der jeg ferdes - og jeg spurte derfor om denne tiden var litt på hell og om man egentlig heller burde bruke mobilen mer til en del ting som vi tror vi skal bruke vhf til, ettersom det i mobilen i det minste er lettere å prate i munnen på den andre. Da fikk jeg vite at det var båtfolk og det var folk i båt, og at jeg tilhørte sistnevnte. Så jeg tror kanskje kulturen her inne på Båtplassen er unødvendig hard noen ganger. Så kan jeg jo selv lære å ikke ta agnet og gå inn i en meningsløs diskusjon om fendere ute eller inne. Avslutningsvis så var min analogi om østlendinger - som jeg tror jeg leste i Båtmagasinet en gang for mange år siden, vi sier ikke egentlig dette - ment å være en morsomhet og ikke en provokasjon. Men jeg får slå meg til ro med min nye status som et humørløst petimeter. Det går bra det også. Link to post
Steihy Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Vi får vel også ta inn over oss noe i hvert fall jeg har lett for å glemme. Et internettforum er ikke en klubb, der folk kjenner hverandre. Noen gjør nok det, og noen som skriver mye føles som mer kjent enn andre, men ellers så er vi enkeltindivider. Det spørs om det finnes noen egentlig kultur. Det kan være vanskelig å skille mellom to innlegg som ligner på hverandre, hvor et muligens er mer humoristisk ment enn et annet. Uten kroppspråk, tonefall og mimikk er det vanskelig å vite hva folk egentlig mener. Sånne tråder og diskusjoner kan være engasjerende, men jeg heller mer og mer mot at jeg vil bruke dette forumet kun til utveksling av praktisk kunnskap. Alle samtaler som går på holdninger og - ja alt annet enn praktisk kunnskap, passer bedre ansikt til ansikt for meg. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
bjorngb Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Sitat Fendere ute mens man kjører Pleier ikke å ha fendre på bilen. Men hvis de er med, passer jeg på å ikke ha dem ute mens jeg kjører Link to post
Steihy Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 bjorngb skrev 46 minutter siden: Sitat Fendere ute mens man kjører Pleier ikke å ha fendre på bilen. Men hvis de er med, passer jeg på å ikke ha dem ute mens jeg kjører Nei, jeg regner med at du seiler der du bruker fender, i hvert fall av og til, siden du har seilbåt. Men de som ikke seiler, hva gjør de? Er de ute og båter? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hakkannen Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 (redigert) Steihy skrev for 4 timer siden: Men de som ikke seiler, hva gjør de? Er de ute og båter? Så lenge en seilbåt ikke seiler vil den stort sett enten gå for motor, drive av gårde i strøm og vind eller ligge i ro, og da forhåpentligvis godt fendret Redigert 18.April.2023 av Hakkannen (see edit history) Link to post
J-Å Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Steihy skrev for 4 timer siden: Nei, jeg regner med at du seiler der du bruker fender, i hvert fall av og til, siden du har seilbåt. Men de som ikke seiler, hva gjør de? Er de ute og båter? Gå brukes jo i endel sammenhenger. "Jeg gikk fra A til B med båten", "Gikk for motor" osv . Men jeg ser mange "kjører" ja. Kanskje de skulle hatt båtkjørerprøven? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn