tobixen
12 hours ago, Erik said:Man legger til uten å fendre først, ofte så treflisen fyker og gelcoaten knaker, og så først, når man er ferdig fortøyd, vipper man ut fenderne.
Tror jeg har vært der selv, når jeg har feilberegnet hvor mye "ledig" tid jeg ville få til å springe rundt og fendre, eller hvor villig familiemedlemmer ville være til å hjelpe meg i de kritiske minuttene før "landing", eller hvor fendringen plutselig har vært på feil side av båten (minnes en gang for mange år siden, hvor vi kom inn i en trang havn i mye vind, plutselig var det vinden og ikke jeg som hadde kontroll på skuta, og før jeg visste ordet av det lå vi med fendre på babord side, styrbord side mot brygge, og noen få cm klarning til både båten forran og bak). Det er ikke alltid det er mulig å bare ta et par ekstra runder rundt i havnebasseng eller i smult vann utenfor havna mens man rolig fendrer opp, når man er alene er det situasjoner hvor det rett og slett ikke er mulig å komme seg bort fra roret i det hele tatt. Så har det vel også hendt at jeg har hatt litt for god selvtillit og fendret for lite (f.eks. ikke giddet fendre forskipet), i tro om at tilleggingen skulle bli rolig og kontrollert ... også har det blitt alt annet enn rolig og kontrollert allikevel.