Jannmar Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 J-Å skrev 9 minutter siden: Men jeg ser mange"kjører" ja. Kanskje de skulle hatt båtkjørerprøven? Har de som kjører bil bilkjørerprøven? Link to post
J-Å Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Jannmar skrev 5 minutter siden: Har de som kjører bil bilkjørerprøven? Nei, den satt vel ikke helt den der .). Men de må ta oppkjøring ihvertfall. Så spørs det hva det blir kalt, når det blir praktisk prøve på sjøen Link to post
NilsPils Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 J-Å skrev 31 minutter siden: Så spørs det hva det blir kalt, når det blir praktisk prøve på sjøen Det må bli oppgåing med båt . . . Bortsett fra det, hvorfor i allverden skal det ikke gå an å kjøre båt . . . ? Jeg gjør det jo rett som det er. I morgen skal jeg ut og kjøre båt . . . Jeg skal hverken gå eller seile, jeg har motorbåt. Jeg fører den heller ikke, for det gjør sønnen min mens jeg kjører med som passasjer . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hakkannen Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 (redigert) NilsPils skrev 59 minutter siden: Jeg fører den heller ikke, for det gjør sønnen min mens jeg kjører med som passasjer Sønnen din fører deg, med andre ord blir du ført med båt dit du skal og dere går for motor. Å gå, føre eller kjøre, rygge eller bakke, styrbord eller høyre, de aller fleste skjønner vel hva man egentlig mener. Men, da jeg var lærling (blant annet ved et kystkultursenter) ble det smikk på pungen om man ytret seg "feil", da gikk man for motor, seilte med seil, rodde, førte folk med båt, bakket/slo bakk, osv. Og malte man båten sin i feil farge eller nevnte feil dyr med navn om bord ble det nærmest landsforvisning For så vidt tenker jeg det har mindre å si i den store sammenhengen hvordan man uttrykker seg så lenge folk forstår hva man vil fram til, samtidig ser jeg jo også poenget med å bruke tradisjonelle begreper, ut fra et bevaringsmessig ståsted, slik at ikke disse begrepene dør ut (ta vare på gammel kystkultur). Jannmar skrev for 1 time siden: Har de som kjører bil bilkjørerprøven? Da jeg tok lappen på bil på 90-tallet fikk jeg tilsendt "mellambels køyreprov" (midlertidig førerbevis) mens jeg ventet på plastkortet, her ble språket dratt ut til det aller lengste Redigert 18.April.2023 av Hakkannen (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 (redigert) Nå er vel ikke ordet "kjøre" kun koblet til å forflytte en bil. Ordet kommer fra gammelnorsk "keyra", og det er vel før bilens tid? Ordet brukes i veldig mange sammenhenger, man kan kjøre i seg et måltid, "smelteverket kjører tre skift", "kjøre kniven i noe" osv. Så kanskje det ikke er så feil å "kjøre en båt" heller? Og så kan en jo "ta seg en båttur", enten nå båten drives av vind eller motor. Redigert 18.April.2023 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
J-Å Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Nå sier mange av de unge her "sjøre båt". Det passer gjerne bedre sjø-re. Link to post
Sønningdalsund Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 J-Å skrev 2 minutter siden: Nå sier mange av de unge her "sjøre båt". Det passer gjerne bedre sjø-re. Ai ai ai Link to post
Arne Henriksen Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 1 hour ago, Lars H. said: Så kanskje det ikke er så feil å "kjøre en båt" heller? Jo. mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Taskeladden Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 (redigert) kjøre - Det Norske Akademis ordbok (naob.no) Sånn, no kan dere lese og slutte diskutere. I følge ordboken så kan man kjøre båt, og alt annet som blir skubbet frem: dansk form køre, av gammeldansk køræ, tilsvarer norrønt keyra 'skyve frem'; verbet har i flere betydninger avløst det eldre ake; jf. ake 1.1 drive frem og styre, manøvrere ((motorisert) kjøretøy eller redskap) EKSEMPLER kjøre bil, traktor, båt, motorsykkel kjøre slåmaskin, plog, harv kunne kjøre lære å kjøre sånn. Redigert 18.April.2023 av Taskeladden (see edit history) A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
J-Å Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Bestefar brukte å tjøre båt. Så han ville nok misforstått spørsmålet hvis det var muntlig. Link to post
dennrick Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Jeg syntes det noen ganger kan bli litt preg av jåleri over båtfolket når krav til presisjon i språkbruken, muligens tatt fra det profesjonelle båtlivet der dette er viktig, blir et "uformelt" krav for oss amatører. Det er mange som kan leve godt med å rygge båten og binde den fast vil jeg tro. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
tobixen Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 (redigert) Jeg prøver konsekvent å si "styrbord høyre" og "babord venstre" slik at jeg alltid blir forstått. Bortsett fra når jeg refererer til skap o.l. i akterlugaren, da har man som regel ryggen mot baugen og da sier jeg "styrbord venstre" og "babord høyre" :-) Redigert 19.April.2023 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Amfea Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 4 minutes ago, tobixen said: sier jeg "styrbord venstre" og "babord høyre" :-) Blir mye mindre forvirring da.... Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Jannmar Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 (redigert) tobixen skrev 8 minutter siden: Jeg prøver konsekvent å si "styrbord høyre" og "babord venstre" slik at jeg alltid blir forstått. Bortsett fra når jeg refererer til skap o.l. i akterlugaren, da har man som regel ryggen mot baugen og da sier jeg "styrbord venstre" og "babord høyre" :-) Er det ikke like greit å bare si høyre og venstre? Redigert 19.April.2023 av Jannmar (see edit history) Link to post
tobixen Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 2 minutes ago, Amfea said: Blir mye mindre forvirring da.... Det skulle jeg tro. Når man kommer inn gjennom en dør, har ryggen mot baugen og skal inn i skapet på styrbord side av båten, så lemner vel ikke "første skap på styrbord venstre hånd" rom for noe forvirring :-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 (redigert) 6 minutes ago, Jannmar said: Er det ikke da like greit å bare si høyre og venstre? Jeg har så stor båt at jeg kan sende folk til akterlugaren og be om ting fra "første skap på høyre hånd midtskips" :-) (men det er jo også et forsøk på å bevare kulturuttrykk, jeg vil jo at barna mine skal ha stålkontroll på "styrbord" og "babord" ... og stålkontroll på "høyre" og "venstre" også for den saks skyld) Redigert 19.April.2023 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jannmar Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 tobixen skrev 17 minutter siden: (men det er jo også et forsøk på å bevare kulturuttrykk, jeg vil jo at barna mine skal ha stålkontroll på "styrbord" og "babord" ... og stålkontroll på "høyre" og "venstre" også for den saks skyld) Link to post
Jens_P Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 tobixen skrev 40 minutter siden: og stålkontroll på "høyre" og "venstre" også for den saks skyld Enkelt! Høyre hånd er den hvor tommelen sitter på venstre side! Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Jens_P skrev 4 minutter siden: Enkelt! Høyre hånd er den hvor tommelen sitter på venstre side! Med mindre du snur den opp ned. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 (redigert) Minnes vagt å ha lært noe om "høyrehåndsregelen" ved multiplikasjon av vektorer ... men djevelen ligger i detaljene om hva man skule gjøre med denne høyrehånden. Også noe huskeregel om at ... dersom venstre hånd passer inn i månen, så er det en "veksarmåne"? (Dersom man kan bittelitt russisk eller ukrainsk, så har man en mye enklere huskeregel å forholde seg til, gammel måne ser ut som bokstaven C, og skriver man "gammel måne" på russisk og ukrainsk starter det også med bokstaven C) Redigert 19.April.2023 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Steihy Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Bare ingen kødder med knop og nm. Det skulle ta seg ut om vi ikke hadde stammespråk og egne eksklusive enheter for å si hvor fort vi KJØRER. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Vittig Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 (redigert) 2 hours ago, Steihy said: Bare ingen kødder med knop og nm. Det skulle ta seg ut om vi ikke hadde stammespråk og egne eksklusive enheter for å si hvor fort vi KJØRER. Tja. Er da andre eldre og etablerte standarder. Kabellengde og sjømil for eksempel der sistnevnte for all del ikke må blandes med nautisk mil. Videre lever vi i en verden der folk får lov til å definere seg selv og at dette ikke skal bestemmes fra naturens side. Da tenker jeg at det er ok å akseptere at noen mener de "kjører" båt(selv om de tar feil). Jeg seiler båt uavhengig om det er via motor eller seil når den er i bevegelse, der unntakene er når jeg ror eller driver med strømmen. Jeg syntes spesielt det er rart hvis noen sier de har tatt seg en kjøretur til orkenøyene når de egentlig har hatt en seilas til Orkenøyene. Jeg er også blandt de som sørger for å få opp fendere på dekk som minimum og klargjør for sjø når det er behov for det både på og under dekk. Videre skammer jeg meg hvis jeg glemmer å heise flagg. styrbord og babord er det veldig fint å kunne hvis du skal sende noen frem på dekk under en seilas med mye vind og sjø. Da er det for eksempel fint å kunne be vedkommende å legge ned storseil på styrbord side når vedkommende er vendt mot deg. Alternativet er "til venstre for deg" eller "til høyre for meg" og det blir fort litt klønete. Redigert 19.April.2023 av Vittig (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 (redigert) Vittig skrev 18 minutter siden: Jeg syntes spesielt det er rart hvis noen sier de har tatt seg en kjøretur til orkenøyene når de egentlig har hatt en seilas til Orkenøyene. Helt enig, men det tror jeg ikke noen sier. Skulle jeg forflyttet meg med båt til Orkenøyene, ville jeg sagt at jeg tok en båttur. Det dekker både for motor og seil. Jeg har motorbåt og seiler ikke. Det måtte i så tilfellet vært om jeg hadde fått motorstopp og drev med vinden. Egentlig hadde jeg ikke tenkt å skrive mer i denne tråden, men jeg må ha noe å gjøre mens jeg venter på at klokken skal bli ca. 1900 da jeg kan kjøre bil og hente skipshunden som er hos veterinæren til en operasjon. Redigert 19.April.2023 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Jeg synes det høres passelig greit ut å bruke ordet "kjøre" om noen bruker en hurtiggående motorbåt med ratt på flatt vann :-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 At dere som har seil som "motor" seiler, skal ut å seile, tar en seiltur osv. er jo helt greit. Men blir dere ikke snurt og fornærmet om jeg skulle si at jeg skal ut og ta en seiltur, seile, osv. med min Saga 27 snekke med dieselmotor? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn