Jump to content

Fendere ute mens man kjører

Akvanauten

Recommended Posts

Lars H. skrev 10 minutter siden:

At dere som har seil som "motor" seiler, skal ut å seile, tar en seiltur osv. er jo helt greit. Men blir dere ikke snurt og fornærmet om jeg skulle si at jeg skal ut og ta en seiltur, seile, osv. med min Saga 27 snekke med dieselmotor?

Nei, det bryr ikkje meg hva du kaller det :) Turen er nok like fin uansett. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

14 minutes ago, Lars H. said:

At dere som har seil som "motor" seiler, skal ut å seile, tar en seiltur osv. er jo helt greit. Men blir dere ikke snurt og fornærmet om jeg skulle si at jeg skal ut og ta en seiltur, seile, osv. med min Saga 27 snekke med dieselmotor?

Det kan jeg garantere at noen blir. Alltid noen som blir krenket i disse dager. Når det er sagt så er jeg blandt de som har seil som motor i tillegg til dieselmotor og jeg blir på ingen måte fornærmet om du tar deg en seiltur i snekka. Forsåvidt liten forskjell på det og å seile rundt for motor i en seilbåt.

Steihy skrev 22 minutter siden:

Ok, Vittig, da er det fint at vi seiler i knop. Men vinden har de kødda til. Den er nå i meter pr sekund. Man kan ikke snu ryggen til i 5 minutter.

Nei for da risikerer du å få 10 sekundmeter vind i ryggen mens du kjører (seiler) i 6 knop.

Lars H. skrev 1 time siden:

Men blir dere ikke snurt og fornærmet om jeg skulle si at jeg skal ut og ta en seiltur, seile, osv. med min Saga 27 snekke med dieselmotor?

Ordene "seilas" og "seiler" dekker både motorbåter og seilbåter som forflytter seg på vannet, i mitt hode. Eksempel: En sjømann seiler på de syv hav selv om han kanskje aldri har satt sine ben ombord i sen seilbåt.

Eller man seiler i bananfart. Det betyr ikke at man har seil oppe eller seiler så sakte som en banan kan flyte med strømmen. :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Steihy skrev 50 minutter siden:

Ok, Vittig, da er det fint at vi seiler i knop. Men vinden har de kødda til. Den er nå i meter pr sekund. Man kan ikke snu ryggen til i 5 minutter.

Vel, vind oppgis da i knop, m/s, km/t og Beufort? Visste du at Sterk storm heter Ofsaveður på islandsk, ganske så beskrivende. En link til hva vindstyrkene heter på 10 språk finner du på http://www.trudelutt.com/vaeret/beaufort.php

beaufort.jpg.2a7390792eff5f27988a9324609dcbe0.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Steihy skrev 55 minutter siden:

Stopp en hal!

Der tenker jeg vi setter grensen. Det derre med at vindhastigheten måles i meter per sekund er noe de driver med på land. Der følger man SI-systemet, og det er et bra system (på land).

På sjøen følger vi det maritime systemet. At språket sklir ut noen ganger er så sin sak, men måleenhetene må vi holde orden på. Hastigheter til sjøs måles i knop, uavhengig av om det er vindhastighet eller båthastighet. 

Hva blir det neste? Båthastighet i kilometer pr time???

For ikke å snakke om «sekundmeter» som ikke hører hjemme hverken på land eller til sjøs. 

Ett sted må vi sette strek!

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Akvanauten skrev 58 minutter siden:

Stopp en hal!

Der tenker jeg vi setter grensen. Det derre med at vindhastigheten måles i meter per sekund er noe de driver med på land. Der følger man SI-systemet, og det er et bra system (på land).

Ja, jeg har satt vindmåleren i båten i knop. Til en viss frustrasjon for endel av mannskapet som av og til synes det blir litt store tall. Kanskje jeg skal endre til Beaufort?  Det viktigste for meg er å ha samme enhet på båtfart, vind og strøm, når jeg prøver å holde styr på de forkjellige vektorene rundt en regattabane. 

J-Å skrev 41 minutter siden:

Ja, jeg har satt vindmåleren i båten i knop. Til en viss frustrasjon for endel av mannskapet som av og til synes det blir litt store tall.

Be de dele på to, så er de passe nærme m/s. Det trenger ikke være verre enn det. ?

2 hours ago, Steihy said:

Men vinden har de kødda til. Den er nå i meter pr sekund. Man kan ikke snu ryggen til i 5 minutter.

Jeg har latt meg overbevise om å permanent skru over til knop på vindmåleren på båten etter å ha hatt polakker ombord - tross alt er det en fordel å kunne sammenligne egen fart og vindfart, særlig når måleren er i relativt vind og man lurer på hvor mye den absolutte vinden er på.

Så kommer man til andre land og plutselig konverserer de om vind i nummer på beufort-skalaen og forventer at vi skal skjønne hva de snakker om (joda ... jeg kjenner jo til den skalaen også, men må slå det opp for å konvertere).  Men værmeldingen her i Portugal, prøv å gjette hva slags enheter den bruker?  km/h!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Dere som er så pedantisk nøye:

Kan man si at man skal gå (ikke kjøre!) på høyre side av en stake? Eller at sjømerket peker mot høyre? Det skjæret ligger til venstre for staken . . ? Sjømerker han jo ingen styrbord eller babord side.

Personlig synes jeg det er nødvendig og riktig å spe på med høyre og vestre til sjøs. Høyre og venstre indikerer en retning. Styrbord og babord beskriver kun en fysisk side av båten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 6 minutter siden:

Dere som er så pedantisk nøye:

Kan man si at man skal gå (ikke kjøre!) på høyre side av en stake? Eller at sjømerket peker mot høyre? Det skjæret ligger til venstre for staken . . ?

Absolutt! Evt bruke kompassretninger, det er jo enda mer spesifikt. Men styrbord og babord gir ingen mening i slike tilfeller. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
2 hours ago, NilsPils said:

Kan man si at man skal gå (ikke kjøre!) på høyre side av en stake? Eller at sjømerket peker mot høyre? Det skjæret ligger til venstre for staken . . ? Sjømerker han jo ingen styrbord eller babord side.

Under min navigasjonsopplæring som frivillig i RS ble dette brukt ja. Skal man bruke styrbord/babord, må det refere til båten og ikke objektet. Man kan f.eks. "ta staken om styrbord" Da går man på venstre side av staken, men har den på styrbord side av båten.

Dog er det viktigste at dem som er ombord skjønner hva man mener. Ingen vits i å leke sjøkaptein om ingen andre skjønner meldingene dine:giggle:

Redigert av Amfea (see edit history)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

1 hour ago, Amfea said:

Under min navigasjonsopplæring som frivillig i RS ble dette brukt ja. Skal man bruke styrbord/babord, må det refere til båten og ikke objektet. Man kan f.eks. "ta staken om styrbord" Da går man på venstre side av staken, men har den på styrbord side av båten.

Dog er det viktigste at dem som er ombord skjønner hva man mener. Ingen vits i å leke sjøkaptein om ingen andre skjønner meldingene dine:giggle:

Helt riktig! Samme jeg lærte i kystvakten. som utkikk melder man hvor et fartøy er i forhold til ditt fartøy og hvilken vei det trekker. For eksempel: "båt i grønn 45 trekker mot venstre". Der grønn 45 refererer til 45 grader mot styrbord fra forut. Sivilt mener jeg de bruker styrbord 45 istedenfor grønn.

evt. aktenom tvers babord side. Trekker mot høyre.

Redigert av Vittig (see edit history)
NilsPils skrev for 3 timer siden:

Ja! Styrbord og babord er knyttet til egen båt, ikke stakene, de har jo ikke styrbord og babord side. Alternativt kan man si «ha staken på babord side ved passering», da knytter man staken direkte til eget fartøy. 

tobixen skrev for 5 timer siden:

"Passer til høyre for staken, slik at den havner på babord side" 

Er ikke den der litt vel tungvint? Hvorfor ikke bare gå til høyre for staken?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 minutt siden:

Er ikke den der litt vel tungvint? Hvorfor ikke bare gå til høyre for staken?

Gjør det enkelt, ja. Hvis jeg har med meg folk som jeg vurderer til ikke å være interessert i styrbord/babord, så holder jeg meg til høyre/venstre.

«Gå til høyre for staken». Det er mulig jeg legger på en setning om at høyre er styrbord hvis jeg føler for å bedrive opplæring, men det er langt fra alltid jeg gjør det. Og selve kommandoen er uansett uten forvirrende sjømannsutrykk: «Gå til høyre for staken». 

Jeg tror at innleggene i denne posten har tatt en vending som ikke passer med overskriften som var ''Fendere ute mens en kjører''.

Jeg har alltid fenderene liggende på dollbordet når vi beveger oss i smul sjø mellom 2 havner, men så snart vi skal i rom sjø eller det er ruskete vær/sjø blir de tatt inn og lagt på plass der de skal være under fart.

Uansett så er det opp til hver enkelt hvordan de ønsker å gjøre dette, hver og en er skipper på egen skute.

GSEuser skrev On 16.4.2023 at 22.55:

Hørte et utrykk engang:

Å kjøre med fenderne ute er som og gå med smekken åpen fordi du skal pisse senere også?

Gullfisk skrev On 17.4.2023 at 7.48:

Eller gå med ballene ute... 

Gjer ikkje alle det?

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...