19 fot Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 (redigert) Escaro skrev for 7 timer siden: Jeg tror at innleggene i denne posten har tatt en vending som ikke passer med overskriften som var ''Fendere ute mens en kjører''. Kanskje noen burde opprette en tråd som heter: "Høyre og venstre eller styrbord og babord" eller noe sånt, hvis det ikke finnes andre passende tråder om temaet som man kunne dra opp og videre. Kanskje også noe tilsvarende om maritime uttrykk mot land-uttrykk (knop eller km/t osv). Men snart må jeg vel ut og ordne litt med høyre motor på båten. På tirsdag kjørte jeg en tur med båten, men ikke fortere en ca 20 km/t, før jeg rygget den på plass og parkerte båten. :-) Redigert 21.April.2023 av 19 fot (see edit history) Link to post
tobixen Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 (redigert) 42 minutes ago, 19 fot said: På tirsdag kjørte jeg en tur med båten, men ikke fortere en ca 20 km/t, før jeg rygget den på plass og parkerte båten. Og hvor var parkeringsputene? Redigert 21.April.2023 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
19 fot Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 tobixen skrev 28 minutter siden: 19 fot skrev 1 time siden: På tirsdag kjørte jeg en tur med båten, men ikke fortere en ca 20 km/t, før jeg rygget den på plass og parkerte båten. Og hvor var parkeringsputene? De blå runde parkeringsputene er trygt plassert inni båten. Synes det stort sett er greiest å ha dem der. Bruker dem stort sett kun når jeg reiser vekk fra båten flere dager/uker og ikke vet sikkert hvordan været blir inntil jeg kommer tilbake til båten. Når jeg er på hytta og skal ut på tur med båten neste dag så bruker jeg ikke fendere i båsen. Kjøring, rygging og parkering av båten på tirsdag foregikk forøvrig på land, med båthenger bak bilen (så de uttrykkene er helt korrekte). Tilsammen er det blitt ca 600 km med båten på henger hittil i år og ca 273 km med vann under egen kjøl. Google påstår jeg har tatt ferge 273 km i april, og jeg har ikke giddet å regne om til Nm. Hadde vært kjekt med en egen distansemåler med Nm til båten hvis man kunne finne noe slikt til noen få hundrelapper, helst gps-basert. Link to post
Olevine Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 19 fot skrev 29 minutter siden: Hadde vært kjekt med en egen distansemåler med Nm til båten hvis man kunne finne noe slikt til noen få hundrelapper, helst gps-basert Bare å bruke sporing på mobilen. Som en tilleggsbonus kan du også se hvor dypt og høyt du har vært på turen. Og en del annet avhengig av hvilken app du bruker. Link to post
19 fot Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 Olevine skrev 3 minutter siden: 19 fot skrev 35 minutter siden: Hadde vært kjekt med en egen distansemåler med Nm til båten hvis man kunne finne noe slikt til noen få hundrelapper, helst gps-basert Bare å bruke sporing på mobilen. Som en tilleggsbonus kan du også se hvor dypt og høyt du har vært på turen. Og en del annet avhengig av hvilken app du bruker. Minuset med mobil-måling er at den vil få med mye annet også så det blir tungvint i bruk. Det optimale ville vært at man har en billig enhet som ligger i båten og teller nautiske mil, ogg kan slås av når båten tas opp på henger. Da kan jeg lett se på forbruk i forhold til distanse og se hvor langt båten er gått på en sesong osv. Mobilmålinger vil lett få helt feil tall da jeg plutselig kommer på at jeg har kjørt mye med bilen med den påslått. Google har jo skille mellom ulike kategorier (ferge = båtturer), men ser jo at det ikke er helt pålitelig når det gjelder å skille mellom ulike transportmidler og at enkelte distanser består av et punkt et sted og så et rart hopp til et annet sted så det err variabelt hva som kommer med. Link to post
tobixen Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 30 minutes ago, 19 fot said: Google har jo skille mellom ulike kategorier (ferge = båtturer) De har blitt litt bedre med årene ... ihht Google Maps gikk jeg for noen år siden på ski på Oslofjorden - midt i juni. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
19 fot Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 tobixen skrev 1 time siden: 19 fot skrev for 1 time siden: Google har jo skille mellom ulike kategorier (ferge = båtturer) De har blitt litt bedre med årene ... ihht Google Maps gikk jeg for noen år siden på ski på Oslofjorden - midt i juni. Noen gjør jo det. Vannski kalles det ? Link to post
TerjeFjern Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 (redigert) Hadde gleden av å være gjest på KNM NARVIK tidligere i uken. De holder nå på med å få rakettbatterier og kanonene i drift igjen. Dette for å skyte på de som kjører med fendere ute. De skal starte med mindre kaliber og tar ikke folket hintet starter rakettbatteriene. Redigert 21.April.2023 av TerjeFjern (see edit history) Link to post
19 fot Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 TerjeFjern skrev 2 minutter siden: Harder gleden av å være gjest på KNM NARVIK tidligere i uken. De holder nå på med å få rakettbatterier og kanonene i drift igjen. Dette for å skyte på de som kjører med fendere ute. De skal starte med mindre kaliber og tar ikke folket hintet starter rakettbatteriene. KNM Helge Ingstad droppet fendere og fikk stor skade på siden av båten for noen år siden. Tror jeg ville fendret hvis et krigsskip kom på kollisjonskurs da jeg antar min båt da vil bli den svakeste. Men nå begynner jeg å bli i tvil og venter med fendring til jeg har lest at navnet er noe annet enn KNM Narvik. Link to post
tobixen Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 3 hours ago, 19 fot said: Vannski kalles det ? Ikke i under 5 knop :-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
NilsPils Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 19 fot skrev for 14 timer siden: før jeg rygget den på plass og parkerte båten Håper du husket å knyte den fast. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fuglen Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Er det båtens støtfangere det diskuteres? Link to post
19 fot Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 NilsPils skrev for 2 timer siden: 19 fot skrev for 17 timer siden: før jeg rygget den på plass og parkerte båten Håper du husket å knyte den fast. Jeg tenkte det holdt å trekke til håndbrekket når båten var parkert. Link to post
Martine29f Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Greit nok med sånne tulletråder, men det begynner da vel å bli nok nå. Nei gutter, kom dere ut og ta vårpuss på båten istedet....(neida, ække sirompa og sur i det heletatt....) Link to post
Akvanauten Svart 22.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Jeg er med i noen andre fora på nett også, og der diskuteres det om det er smart eller ikke å fjerne ultrasoniske parkeringssensorer, og kun bruke visuell informasjon ved parkering. Hva mener denne gruppen om det? "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
tobixen Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Kanskje andre folk har bedre radar enn meg og diverse kamerautstyr, men for min del er det bare dybdemåler og vindmåler som kan gi meg noe informasjon utover det rent visuelle. Så går det mye på magefølelse. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Vdub Svart 23.April.2023 Link til dette innlegget Svart 23.April.2023 Huff så høye på seg selv enkelte er, at noen skal bry seg med alt og alle andre er en uting… fei for egen dør, slutt å fokuser på bagateller og tro at du er bedre fordi noen andre gjør noe annerledes…. ønsker alle en god båtsesong ? Link to post
Murphy's law Svart 23.April.2023 Link til dette innlegget Svart 23.April.2023 Altid fender ut :) VHF, LRC, D5L/A Link to post
Popeye70 Svart 23.April.2023 Link til dette innlegget Svart 23.April.2023 Murphy's law skrev 1 time siden: Altid fender ut :) Det der er jo for å invitere andre til å legge seg ved siden av. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Moderator Svart 23.April.2023 Link til dette innlegget Svart 23.April.2023 Innlegg slettet, vennligst ikke last opp bilder man ikke har rettigheten til. (f.eks. funnet på nettet) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn