Jump to content

Kaffefilter for filtrering av diesel


Lazyjack

Recommended Posts

Lazyjack skrev 19 minutter siden:

Da vil jeg gjerne vite at dieselen er helt ren siden noe av denne dieselen vil gå filtrert til motor

Regner med at du mener ufiltrert.

 

Personlig hadde ikke jeg stusset på ufiltrert, dersom dieselen er glassklar og fin, men jeg er ikke mekaniker. 

 

Støtter Okkaby, det er lett og renslig å fylle systemet med ei sånn pumpe. Enkelt å installere, bare skjær over slangen nært tanken og tre på pumpa.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Steihy skrev 8 minutter siden:

Regner med at du mener ufiltrert.

 

Personlig hadde ikke jeg stusset på ufiltrert, dersom dieselen er glassklar og fin, men jeg er ikke mekaniker. 

 

Støtter Okkaby, det er lett og renslig å fylle systemet med ei sånn pumpe. Enkelt å installere, bare skjær over slangen nært tanken og tre på pumpa.

Jepp, rettet nå. 

Poenget med kaffefilteret var å unngå å fylle diesel som har kommet fra pumpe på land via tanken rett i ut-siden av filteret. Jeg klarer ikke se at en blærepumpe gjør noe fra eller til i forhold til denne problemstillingen. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har dobbelt filter jeg med kran som bytter mellom filtre.

Ved bytte er det så enkelt at alt jeg trenger gjøre er å sette på tenning 2-3 ganger, så er filter fylt, da den elektriske fødepumpe da klare den sagen.

 

Har en gammel motor med mekanisk nikke pumpe som fødepumpe, vil den jo kunne fylle systemet.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Hvis jeg skulle ha en kanne med diesel til slikt ville jeg ikke brydd meg om å filtrere, men la den stå etpar dager stille og kikk om det ligger noe i bunnen.

Hvis du har biodiesel - nok med noen %- vil det etter lang lagring bli bunnslam da biodieselen råtner.

Ville heller satset på den friske dieselen du har i tanken.

 

På de aller fleste motorer trenger en ikke tenke på å fylle filteret.

Har du elektrisk fødepumpe vil den fylle filteret og lufta går i returen tilbake til tank. Normalt en innsnevring til retur som slipper igjennom litt (eller mye) diesel under drift, og denne slipper ut lufta.

Med manuell fødepumpe (enten på toppen av filterhuset eller som en arm el på fødepumpen som drives av motoren) gjelder det samme, men du må pumpe en stund for hand.

Uansett synes jeg det er enklere enn å tømme diesel i filtere ol.

Hvis du ikke kjenner til hvordan dette er på din motor er det en fin anledning til å finne det ut før du trenger det i et knipetak.

 

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...