Jump to content

Hvor tett skal du passere, sa du?


Popeye70

Recommended Posts

Noen har allerede startet årets første tråd om fender og flagg underveis, så da får jeg starte 2023-varianten av «hvor tett skal du passere, egentlig?»

 

Ca 0,5 NM etter å ha rundet Konglungen på vei fra Leangbukten til Sætre i dag, så ser jeg at båten bak meg har skiftet kurs og nå ser ut til å krysse min kurs tett på, eller er på vei for å praie meg for å hilse eller noe annet. Jeg står derfor å følger med på båten, for å kunne svare hvis jeg blir praiet. Vi er de eneste to båtene jeg kan se i bassenget mellom Nesodden og Askerlandet.

 

Men fører av nevnte båt praier ikke, men velger å krysse tett foran baugen på min båt. Han er innhentende, kommer fra babord akter, sklir forbi på min babord side og passerer foran baugen på min båt på det jeg estimerer til å være maks to båtlengders avstand (25 meter) foran baugen. Jeg har holdt stø kurs og fart hele veien for ikke å forvirre føreren av den andre båten.
 

Etter å ha passert foran baugen går vedkommende ca 0,5 NM videre før han stopper opp og blir liggende eller fortsetter i så lav fart at jeg ikke klarer å se relevant bevegelse i båten. Og da klarer jeg heller ikke se noe poeng i hvorfor han på død og liv måtte foran min baug i det hele tatt. 


Så hvorfor gjorde vedkommende dette? Var det et tilfelle av «magnetiske båter», hvor to båter på «åpen sjø» har en tendens til å trekke mot hverandre? Ble det ek konkurranse hvor han skulle komme først? Kanskje bare et tilfelle av «årets første tur» og litt rusten håndtering av situasjonen?

 

Jeg tok noen bilder underveis, men vet ikke om jeg skal legge de ut fordi de kanskje kan identifisere den andre båten. På bildene lyver også avstanden litt, så det ser ut til å være mer rom enn det egentlig var.

 

Anyway - personlig setter jeg lite pris på slike situasjoner. Selv om det nesten alltid går problemfritt unna, så er det alltid den lille frykten for at det kan være noe galt ombord i den andre båten, at vedkommende ikke følger med eller noe sånt…

 

Sånn! Da har vi en diskusjonstråd til om dagsaktuelt tema. Måtte det bli en kort tråd, selv om jeg frykter det motsatte…

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Fru Jacobsen skrev 5 minutter siden:

Håper inderlig denne tråden blir kort.

 

Hvorfor det? Jeg synes det er relevant å spørre om hvorfor noen velger å passere andre båter på kloss hold når det kunne skjedd på en sikker og god måte på god avstand. 

En liten historie jeg opplevde en gang. En båt nærmer seg meg aktenfra og kommer etter hvert opp på min sb side med kanskje 10 meter klaring. Jeg roper til han og spør om han ikke vet at han har vikeplikt som innhentede båt og gjerne skal holde sikker avstand ved passering.  Da svarer han at han er ny på sjøen og holder på å lese seg opp og lære. Det synes jeg var så sjarmerende og ærlig at jeg ikke kunne gjøre annet enn å gi han et smil og tommel opp😀

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Når jeg er ute i kajakk så vil jeg helst ikke ha båter med store hekkbølger nærmere enn 10m.

Krysser de framfor meg så  ikke nærmere enn 5 meter. Jeg har da tilstrekkelig tid til å få baugen opp mot bølgene og forhindre velt. Samtidig kan den andre båten slippe å sette ned farten. En ren vinn vinn situasjon.

I motorbåt er det mindre fare for velt, jeg slakker av farten når jeg ser at andre båtførere ikke har fått tid til å sette seg inn i sjøveisreglene. De er unnskyldt. 

Redigert av Lykken1 (see edit history)
Link to post
Lazyjack skrev for 1 time siden:

Da svarer han at han er ny på sjøen og holder på å lese seg opp og lære.

Heldigvis det er noen av de.

Ellers er det alt for  mange av de med "frikort", som mener at den med størst båt  bestemmer. 

Unna vei her kommer jeg.

En får lev med  noen av de med "Fri kort" i 30 år til, så mulig det blir bedre.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Lazyjack skrev 1 time siden:

Hvorfor det? Jeg synes det er relevant å spørre om hvorfor noen velger å passere andre båter på kloss hold når det kunne skjedd på en sikker og god måte på god avstand. 

En liten historie jeg opplevde en gang. En båt nærmer seg meg aktenfra og kommer etter hvert opp på min sb side med kanskje 10 meter klaring. Jeg roper til han og spør om han ikke vet at han har vikeplikt som innhentede båt og gjerne skal holde sikker avstand ved passering.  Da svarer han at han er ny på sjøen og holder på å lese seg opp og lære. Det synes jeg var så sjarmerende og ærlig at jeg ikke kunne gjøre annet enn å gi han et smil og tommel opp😀

Fordi jeg syns det er alt for mye fokus på hvor dumme alle andre er, enten det er hekkbølger, vikeplikt, fenderbruk, og ikke minst «sjømannskap» som er et yndet uttrykk blant fritidsbåtfolket


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Fru Jacobsen skrev 26 minutter siden:

Fordi jeg syns det er alt for mye fokus på hvor dumme alle andre er, enten det er hekkbølger, vikeplikt, fenderbruk, og ikke minst «sjømannskap» som er et yndet uttrykk blant fritidsbåtfolket


Samtidig, hvis vi ikke snakker om det, hvordan skal vi da nå de som begår disse feilene? Båtplassen er nordens største forum for båtliv, så ved å diskutere det her er det en sjanse for at de det gjelder kanskje ser det og tenker seg om neste gang.

 

Jeg har liten tro på at nye båtbrukere leser gjennom tråder fra flere år tilbake hvis de ikke holdes aktive, så derfor må vi enten holde gamle tråder ved like eller starte nye hvis vi vil nå disse nye båtbrukerne.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Popeye70 skrev for 2 timer siden:


Samtidig, hvis vi ikke snakker om det, hvordan skal vi da nå de som begår disse feilene?

 

Du skal ikke nå dem, og du vil ikke nå dem. om du gjorde det ville de sikkert bare ledd av deg å rista på hodet.

 

Må se mer glede i mange forskjellige kulturer, legninger, farger og oppførsle både til lands og til vanns!

 

Dinosaurer som mener de har det eneste rette svaret på alt får nesten bare finne seg en plett helt for seg sjøl heller enn å tørne gal på andre, enten det er fendere som henger ute, folk som griller på brygga, crazy cat women (eller hund) eller om de spiller musikk, for seint, eller for tidlig. Eller krysser foran eller bak. 

 

Få slutt på krenkelseshysteriet. om man treffer bare gærninger på sin vei, så ta en titt i speilet, kanskje der er en også :-)

 

God sommer.

Link to post
Code0 skrev 23 minutter siden:

@dude poenget til pop var vel at mange nye båtførere kan komme til å lese at man av hensyn til andre krysser bak og ikke rett foran. Så får de som ønsker det ta hintet, og andre kan velge andre løsninger. 


Det var nettopp det som var poenget, ja. :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
dude skrev for 4 timer siden:

Du skal ikke nå dem, og du vil ikke nå dem.

Vi har alle vært uerfarne og fersk med båtlivet.

Det kan jo være noen ferske båtfolk inne på forumet her, og da kan slike diskusjoner forhåpentligvis bidra til at de uerfarne får noen gode tips og råd med på veien.

 

Tenker både positive og negative erfaringer gjerne kan deles. Det er aldri for sent å lære noe nytt og forbedre egne kunnskaper.

 

 

Edit 

Jeg har også opplevd tilsvarende som @Popeye70 ved lysbøyen på Jærens rev. Blikkstille hav, bare meg og en annen båt i området. Den andre innhentet meg og passerte på min babord side, rundt 10-15 meters avstand, og gikk med 55knop. (Fart i følge radartrackingen). Jeg gikk med 22 knop. 

Mulig båten min ble brukt som veipunkt, for han forandret kurs ca 20 grader babord like etter passering. 

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post

Min tøffeste «rundingsbøye-opplevelse» hadde jeg for noen år siden sør for Nevlunghavn, rett ut for Jomfruland. Vi lå og duppet i noen få knop i nesten vindstille da en C-130 Hercules kom inn i lav høyde fra sørvest, rundet båten ved å dreie babord 60-90 grader rundt masta og fortsatte nordover. Det føltes som om jeg kunne telle nagler i flyskroget og plukke buser i nesa på piloten, men de var nok over 100m opp. Uansett en ganske tøff opplevelse. Akkurat den passeringen har jeg ikke tenkt å klage på. :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Popeye70 skrev On 15.4.2023 at 13.31:

Men fører av nevnte båt praier ikke, men velger å krysse tett foran baugen på min båt. Han er innhentende, kommer fra babord akter, sklir forbi på min babord side og passerer foran baugen på min båt på det jeg estimerer til å være maks to båtlengders avstand (25 meter) foran baugen. Jeg har holdt stø kurs og fart hele veien for ikke å forvirre føreren av den andre båten.

Det var litt mindre marginer med en som passerte meg for en tid siden. Jeg kjørte i fartsgrensa på 5 knop og ble innhentet av annen båt et sted det var litt trangt, og  der det åpnet seg opp så det ble veldig god plass passerte han på styrbord side med få meters avstand sideveis. Han laget  store bølger som betyr at min båt vil gynge endel og sjangle litt i retningen. Han presser seg også inn tett foran meg idet hekkbølgene tvinger bakenden av min båt vekk og dermed baugen mot styrbord (der hans båt er). Jeg rattet imot for å unngå kollisjon når bølgene hans tvang baugen min mot hans tett-passerende båt og dermed så ble det ingen kollisjon, men det var nok bare 0,5-1 meters avstand mellom baugen min og dekselet til påhengsmotoren på jolla han hadde hengende på tvers bakpå.

 

Lurer på hva han hadde sagt hvis kjøringa hans hadde resultert i sammenstøt så dekselet hans hadde blitt knust i sammenstøtet med baugen min. Virket som en hensynsløs type med tanke på kjøringa, så kan godt hende han er sånn ellers også. Men slapp heldigvis å finne ut mer om denne personen siden jeg klarte å ratte akkurat fort nok til til å unngå at kjøringa hans resulterte i sammenstøt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...