Jump to content

Fenderrens - igjen. Er det noe som funker ? Ikke som jeg vet. Prøvde idag.

dennrick

Recommended Posts

Idag fant jeg en møkkete fender vi ikke har brukt på lenge. Jeg har lest om dette på forumet her idag, og tenkte at nå skal det bli bra !! Jeg har derfor brukt litt tid på dette idag. Resultatet har blitt litt bedre, men det er ikke topp. Bestilte fendertrekk istedet. Ingenting av lurium biter.

Samme da jeg skulle vaske båten i påsken. Sorte striper på skroget. "Black Streak" remover fra Biltema, sa de. Null effekt! Det eneste som hjalp var 6 timer med poleringsmaskin.

Uansett, fenderen fikk en grundig vask med JIF båtshampo og sykkelkosten min. Deretter var det på med luriumet med microfiber og poleringspader:

• Blue Marine dyprens for gummibåter.
  • Blue Marine Gum cream
  • Bremserens
  • Aceton
  • Stålull dynket i rødsprit
  • Autosol
  • Felgrens fra Meguiars
  • Prikkbort for å rydde opp litt.
  • PlastX fra Meguiars
  • Fenderrens fra Biltema - jeg kjørte dit for å kjøpe den etter mislykkede forsøk med produktene over.
  • JIF skurekrem hadde vi ikke, så det er uprøvd. Zalo gadd jeg ikke.

Inntrykket er at det eneste jeg ikke har prøvd er å helle bensin over fenderen og tenne på :cryin:

Noen som har blodtrykkssenkende tips til en amatør ?

image.jpeg

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Båtbutikk produkt?

Biltema sin fenderrens er ihvertfall et tulleprodukt. Kostet ikke mer enn 109 kroner heldigvis. Jeg skal brenne det opp med bensin imorgen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 12 minutter siden:

• JIF skurekrem hadde vi ikke, så det er uprøvd.

Prøv vanlig Jif på en scothbrite skrubb. Jeg har aldri hatt problem med å få fendere rene med dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hmmm.... Nå kommer det masse råd om lurium produkter..... Akkurat som på de andre trådene. Og ingenting funket.

Kan dere legge ved før og etter bilder av fenderne deres med disse lurium produktene dere promoterer ? Jeg er dyktig lei anbefalinger uten dokumentasjon :smiley: Og det sier jeg fordi jeg aldri får slike mirakelprodukter til å funke.

dennrick skrev 11 minutter siden:

Hmmm.... Nå kommer det masse råd om lurium produkter..... Akkurat som på de andre trådene. Og ingenting funket.

Kan dere legge ved før og etter bilder av fenderne deres med disse lurium produktene dere promoterer ? Jeg er dyktig lei anbefalinger uten dokumentasjon :smiley: Og det sier jeg fordi jeg aldri får slike mirakelprodukter til å funke.

Fant ikke i farten før og ettertiden av Maritim sin fenderrens. Men her et et bilde av min høyst møkkete kulefender der jeg har vasket halve med Extreme cleaner og melaminsvamp. Ikke så vanskelig å se hvilken halvdel som er vasket :giggle:

Screenshot_20230415_234140_Facebook.jpg.38fe92cced4071d7626509e7d65e9c7f.jpg

@Morten_L Nå snakker vi !

@Maika La meg da være en vanskelig kverulant: Er fendertrekk et oppsamslingsted for ting som vil gnukke og gni på skroget og lage riper ?

dennrick skrev for 8 timer siden:

@Maika La meg da være en vanskelig kverulant: Er fendertrekk et oppsamslingsted for ting som vil gnukke og gni på skroget og lage riper ?

Jeg har også lest at noen har skrevet det, men har ikke skjønt hvordan de får det til. Kanskje hvis man ligger longside mot fjell som har mye sand? Jeg opplever det i hvert fall ikke som noe problem.

Har samme erfaring som trådstarter. Hadde egentlig gitt opp, og nøyde meg med å holde fendre fri for sand og andre slipemidler med spyling og vanlig vask.

Fant et tips på youtube som ikke koster noe å prøve. Under vårpussen brukte jeg den rubbingen jeg jobbet med, på en hård, billig pad på roterende maskin. Trenger et sted å legge fenderen stødig så den kan holdes med kne, så er det gjort på ett minutt. Har ikke bilder, båten er 8 timer unna, men fendrene ble hvite.

Hele fendervasken var som en trivelig pause fra jobben på stillingen. 

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Gulborg skrev 31 minutter siden:

Bremsevæske fungerer, men ingen bilder dessverre

Fikk det tipset i Bestumkilen. Funket ikke for meg. Tviler likevel ikke på at det funker for de som hevder det. 

Kan det være sånn at vi har forskjellig dritt etter hvor vi ligger? Forskjellige miljøfaktorer? Noen steder er det f eks mer eksos og luftforurensning enn andre? 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 31 minutter siden:

Kan det være sånn at vi har forskjellig dritt etter hvor vi ligger?

Kan være at vi har fendere av ikke helt samme type plast som krever ulik behandling for å bli rene.

Min erfaring er at det finnes ingen lettvinn vei til rene fendere. Uansett valg av rengjøringsmiddel krever det mye gnikking. 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...